A6 bruker olje, verksted sliter med å finne feilen

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå min Audi A6 2000 mod. 1.9 TDI stående på verksted hos S-Sentrum. Bakgrunnen er at bilen begynte plutselig å bruke olje. Forholdsvis mye olje. Godt over en liter på 50 mil.

Den begynte plutselig å bruke olje da jeg kjørte fra Lofoten til Oslo. Dette var under den kuldeperioden som har vært, og det var rundt -30 grader der hvor dette startet.

S-Sentrum trodde umiddelbart det var utåndingen, noe jeg ikke vet hva er. De har hatt bilen i to dager nå, og de har visst ikke klart å finne ut av det enda.

Hva kan dette være??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Worst case scenario er vel turbo. Da drikker den en del olje. Men det hadde du nok merket om den er gåen ;) Men som verkstedet ditt sier kan det også bli problemer med utåndingen/veivhus ventilasjonen. (ventilerer oljedamp fra motor) denne har en tendens til kondensere i slangene å fryse når det blir så kaldt. Har hatt 3 biler inne på jobben i vinter med dette problemet, så eg skjønner hvorfor de mistenkte det med en gang.

Men hvordan oppførte bilen seg når den begynte å drikke olje? Gikk dårligere? Svart røyk? evt. om det kom olje ut eksosen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bilen tilbake på fredag ettermiddag, og de hadde da renset utåndingen, men de ble overasket over hvor lite dritt det var der, så de kunne ikke si med 100% sikkerhet at det var det som var problemet. Men jeg har kjørt ganske mye de siste dagene, og det kan se ut som at den har sluttet å drikke olje :) Det har jo blitt "varmere" her og, bare -4 i dag.. :)

Når det begynte å drikke olje så merka jeg at det luktet kraftig olje av eksosen. Tenkte først at dette var bare fordi det var kaldt ute. Var omkring -30 da, og det er jeg ikke vant med, så tenkte det skyldtes det.. Men er vel typisk utånding dette..? Anyways, tror ting har ordna seg nå, men vi får se :)

Har jo og fjernet EGR, og det gjør selvfølgelig problemet ørlittegranne værre da det ikke blir like varmt i innsuget og slikt, menneh... Den prisen er jeg villig til å betale :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.