Ulyd fra airconditionkompressor

Anbefalte innlegg

Jeg har en 98' Audi A6 med AEB 1.8T motor.

Da jeg starter bilen når jeg skal på jobb (den står utendørs i alt fra -10 til -25) så låter alt tilsynelatende bra med aircondition på (ECON avslått). Men når jeg står i garasjen på jobb (16-17 grader) (på slutten av arbeidsdagen og trøskeverket er temperert) og starter bilen så kommer det en ulyd. En type "plystre" lyd. Dersom jeg aktiverer ECON så forsvinner lyden.

Jeg innbiller meg at det er lite jeg kan få gjort sjøl, og belager meg på at jeg brått må få skiftet hele airconditionkompressoren på verksted (~10-12k?).

Før det, så tenkte jeg at jeg skulle forhøre meg her om det er noen som har hatt lignende ulyd og om det er noe som kan løse det for en billigere penge. Jeg har hatt bilen i snart 3 år og har ikke skiftet/fylt på aircondition(gass?) på den tiden.

Er interessert i å selge bilen og kjøpe ny, men vil fikse denne feilen først, slik at den er i tipp topp stand.

Jeg har tatt opp lyd med mobilen så dere kan høre. Beklager for den dårlige kvaliteten, men .amr konvertert til mp3 er vel ikke akkurat noe å skryte av :)

http://dl.dropbox.com/u/1974946/AudiA6Aircondition.amr

http://dl.dropbox.com/u/1974946/AudiA6Aircondition.mp3

Her er to linker. Første er en .amr fil som mobilen kan lese, dersom dere har avspiller for den, så anbefales denne. Bruk andre linken dersom dere vil ha .mp3. Jeg brukte en amr til mp3 converter, men siden den var en "prøve" versjon så kommer det på et "vannmerke" i starten og midt i, vannmerket sier noe alla "AVS media demo", så fortsetter den.

På lydklippet så starter jeg bilen med ECON skrudd av, og ulingen kommer, skrur på ECON så forsvinner den, skrur av og på ECON, og deretter av med bilen.

Dersom det er råd, mottas alle med stor takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk litt i andre tråder, det er mange som har rapportert om dette. En har posta et innlegg som indikerer at det kan vere slitt reim, en anna hevda å ha blitt kvitt problemet ved å spraye litt WD40 inn i motorrommet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å søke litt på "aircondition ulyd plystre" etc, men ikke funnet noe konkret. Mulig jeg er blind, tar all kritikk for det. Men hjelp mottas med takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk for svar så langt Anders. Har du hørt på lyd klippet som jeg la ved? Er det ca samme hyling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjullageret på dynamo/servo hjulet hadde samme lyden til meg, så var bare å bytte de hos meg så ble lyden delvis borte, så har mange nye reimhjul på motoren min nå

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.