Skal det byttes olje på Tiptronic-kasser?

Anbefalte innlegg

Har Allroad 2,5 TDi 2001 modell med tiptronic. Gått 190.000 km og girkassa ble byttet på ca 100.000 tror jeg. Den girer litt rart til tider men verkstedet sier den er normal. Lest mange tråder her inne der folk har byttet olje på kassene og fått bort de problemene jeg har. Verkstedet (audi) sier at de ikke anbefaler å bytte olje. Jeg synes det er litt rart at det skal skade å bytte olje hvis man rengjør magneter og bytter filter. Spørsmålene blir da:

 

1: Kan det skade å bytte oljen på girkassa, og i såfall hvordan kan dette skade

2: Er det skiftintervaller på tiptronic?

 

Takker for alle svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den tiptronicen du(og jeg) har er det 60000km intervall ifra produsent, men Audi sier at oljen er evigvarende. Det og bytte olje+filter+rengjøring av magneter har kassen bare godt av, men jeg har lest at Audi sa kassen kunne ta skade av å plutselig få ny olje, men så vidt jeg har fått med meg, så har ingen av de som har byttet olje på kassene sine her inne fått mer problemer etter oljeskift. Koster deg 1600 kr i deler, er vel vært det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle automatgirkasser SKAL det skiftes olje på, uansett hva Audi, Saab, Mercedes, BMW eller annen merkeforhandler/importør oppgir som ymse årsaker til at det ikke skal gjøres.

 

Tar du en halvvliter ATF og setter på ovnen, varmer den opp til 100 grader og kjøler den ned til -10 i fryseren om hverandre ca 1000 ganger, rører litt innimellom, og på toppen tar du en god del clutchbelegg og slipper oppi og rører litt rundt igjen får du en grå/sort, stygg guffe...

 

...sånn blir oljen i en automatkasse, den mister evnen den har for å få girkassen til å fungere slik den skal.

 

De fleste syntes det er helt greit å skifte motorolje oftere enn oppgitt skifteintervall, og kjøper gjerne dyre motoroljer, og jeg tror nok at hadde bilprodusent/importør gått ut med at det aldri skulle skiftes olje på motoren så hadde nok de fleste tvilt sterkt og skiftet olje allikevel.

 

En automatkasse er avhengig av langt renere arbeidsforhold enn en motor, og Tiptronic-girkassene (ZF5HPxx og nyere) er avhengig av særdeles rene arbeidsforhold for at solenioder skal virke slik de er tiltenkt. Selv om 60 000 km er intervall fra produsent, koster det ikke mer å bytte om man gjør det selv til at man kan tillate seg å skifte en gang i året. Det er en svært billig forsikring mtp hva en slik girkasse koster.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skulle den bli værre etter oljeskift så kan du trøste deg med at den ikke ville vart lenge på den gamle olja uansett..

er nok en grunn til at kassen ble byttet på 100k.

 

Helt sykt at audi/vw kommer unna med dette.. oljeskift har altid vært viktig på automatkasser, og om ikke møller skjønner det så burde jo mekaniker/verksmester vite bedre.. dårlig tegn når atf olje er blitt svart..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også lurt litt på dette en stund...

 

Og med en liten oppgradering av hjernen er det vel heller fordelaktig at tippen hele tiden oppererer under beste forhold? Mtp det ekstra momentet den utsettes for.

 

Men hvordan kan en som aldri har byttet denne oljen før gå frem for å få gjort det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk folkens! Det var dette jeg hadde mistanker om. Kan ikke i min villeste fantasi forstå at en olje kan være evigvarende. Jeg skal sjekke hva de sier hos audi på mandag og hvor mye de skal ha for jobben. Hadde vært morro å gjort det selv, men jeg vet rett og slett ikke om jeg tør. Motoroljebytte er en ting, men girkasse.... Får høre hva verkstedet sier, de nekter vel gjerne å gjøre jobben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spurte om de kunne gjøre det i tillegg da jeg bestile 180k service, og fikk til svar at "nei, oljeskifte på tiptronic, det er ikke noe vi gjør". Men viste seg at det svettet litt fra bunnpannepakningen, så ba dem om å bytte den pga det, og da ble nødvendigvis olje og filter byttet samtidig. Kostet 2800 kr, men ble stor forskjell!

Edit: 2800 SEK, så 2200 NOK da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare si jeg synes det er utrolig arrogant av VAG å si at det ikke skal byttes olje på automatkassen, når produsenten av kassen sier det skal byttes ved 60K intervaller! Spesielt med tanke på at det har vært byttet noen av disse kassene. Selv har jeg hatt en Passat 2.5TDI Tip. byttet olje og filter på kassen hver 60K, bilen har nå passert 190K og kassen fungerer fremdeles utmerket. Har et par kompiser som kjører A6 tiptronic, de har aldri byttet olje på kassene da de har fulgt alle servicer hos Audi, og begge har måtte bytte kasse etter hhv. 90K og 140K!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare si jeg synes det er utrolig arrogant av VAG å si at det ikke skal byttes olje på automatkassen, når produsenten av kassen sier det skal byttes ved 60K intervaller! Spesielt med tanke på at det har vært byttet noen av disse kassene. Selv har jeg hatt en Passat 2.5TDI Tip. byttet olje og filter på kassen hver 60K, bilen har nå passert 190K og kassen fungerer fremdeles utmerket. Har et par kompiser som kjører A6 tiptronic, de har aldri byttet olje på kassene da de har fulgt alle servicer hos Audi, og begge har måtte bytte kasse etter hhv. 90K og 140K!!!

 

Det stemmer. Tiptronic-kassene til ZF (5HPxx og nyere) har som jeg skrev i forrige innlegg behov for svært rene arbeidsforhold for å fungere slik de skal, og da må man skifte olje senest på 60 000 km.

Det er selvfølgelig ingen ting i veien for å skifte oftere, noe jeg personlig ville gjort på disse girkassene da de ikke er spesielt overdimensjonerte. Et annet godt tips er å innstallere en giroljekjøler - så stor du får plass til - for å holde temperaturen i girkassen nede. Dersom du trimmer motoren er dette noe du MÅ gjøre. Har du trimmet motoren er det også enda viktigere å skifte girkasseolje ofte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ved olje bytte på tiptronic kassene er det greit å få tilpasset girkassa med vas´n, adaptere giringa . da vil du få ei optimal giring på den tilstand kasse du har... skift gjerne filter/oljesil for glidekassa også . det med 60000 intervall på skift gjelder multitronic kassene ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ZF, som produserer girkassene, oppgir oljeskift hver 60000. km på alle sine automatkasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser i instruksjonsboka at Multitronic skal ha ny olje på 60.000 km, men det står ingenting om Tiptronic. Hvis en Tiptronic kasse er en kasse med tannhjul og bevegelige deler og ATF oljen er normal ATF olje så sier det vel seg selv at denne ikke holder evig. Hva er dette glidekasse-greiene for noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser i instruksjonsboka at Multitronic skal ha ny olje på 60.000 km, men det står ingenting om Tiptronic. Hvis en Tiptronic kasse er en kasse med tannhjul og bevegelige deler og ATF oljen er normal ATF olje så sier det vel seg selv at denne ikke holder evig. Hva er dette glidekasse-greiene for noe?

 

Multitronic er en CVT-girkasse.

Tiptronic er en helt vanlig automatgirkasse. En automatkasse inneholder mange lameller, stålplater og bremsebånd og en hel masse fjærer. På eldre girkasser som ikke er elektroniske er det servoer som er hydraulisk styrte, på nyere er det solenoider som har tatt over jobben for servoene.

 

I tillegg er det et ventilhus (den såkalte glidekassen) som er et sinnrikt system av oljekanaler, og en del ventiler og fjærer som styrer girkassen.

 

En automatkasse har også tannhjul, men de er montert på en helt annen måte, da en automatkasse har planetgir. Grunnet hele konstruksjonen, inkludert converteren, har en automatkasse inne to gir samtidig under et girbytte, rett og slett for å få et mykere girskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En automatkasse har også tannhjul, men de er montert på en helt annen måte, da en automatkasse har planetgir. Grunnet hele konstruksjonen, inkludert converteren, har en automatkasse inne to gir samtidig under et girbytte, rett og slett for å få et mykere girskift.

 

Hva betyr dette i forhold til DSG-kassene, som jeg tror jeg har lest at ligger inne med et gir ekstra eller hvordan det nå er.

Glidekasse, oljekanaler, dette betyr vel da at glidekassen er avhengig av oljen som man da evt bytter? Eller egen olje?

Hvordan kan da et verksted påstå at de ikke bytter olje på girkassene ettersom de har fått havarier etter oljeskift. De må da enten ha gjort noe feil (feil olje eller mengde) eller så må det ha løsnet deler under selve arbeidet som har ødelagt sakene. Slik jeg leser ut fra alle forklaringene her kan ikke ny olje skade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva betyr dette i forhold til DSG-kassene, som jeg tror jeg har lest at ligger inne med et gir ekstra eller hvordan det nå er.

Glidekasse, oljekanaler, dette betyr vel da at glidekassen er avhengig av oljen som man da evt bytter? Eller egen olje?

Hvordan kan da et verksted påstå at de ikke bytter olje på girkassene ettersom de har fått havarier etter oljeskift. De må da enten ha gjort noe feil (feil olje eller mengde) eller så må det ha løsnet deler under selve arbeidet som har ødelagt sakene. Slik jeg leser ut fra alle forklaringene her kan ikke ny olje skade.

 

Ikke bland sammen en DSG-girkasse med det jeg skrev om hvordan en automatgirkasse av vanlig type (ikke CVT eller DSG) skifter gir. En DSG-girkasse er egentlig to manuelle girkasser hvor den ene har 1/3/5/R-gir og den andre har 2/4/6-gir med en clutch på hver. Når clutchen er innkoblet på den ene og du ligger i 3, og du da gir gass vil girkassen sammen med motorstyringen tenke seg frem til at 4.-gir er det giret som bør velges neste gang og den andre girkassen kobler da inn det. Når det blir tid for girskift, kobles da bare den ene girkassen ut og den andre girkassen inn lynraskt. Girene ligger jo allerede inne, og alt som behøves å gjøres er ut med en clutch, inn med en annen. Men dette er i all hovedsak funksjonen til en DSG-girkasse.

 

En vanlig automatkasse, lik automatkassen i Audi V8, S4/S6 2.2 og S6 4.2, Tiptronic-kassene og lignende girkasser med converter (momentomformer) har funksjonen jeg beskrev i forrige innlegg, såfremt de ikke er fra 1939-1940. Under et girskift fra f.eks 3. til 4. gir vil 4. gir kobles inn før 3. gir kobles ut, men dette er snakk om akkurat mens girskiftet foregår.

 

Det stemmer at man kan få havari av å skifte olje på en automatkasse. Det som da skjer er at den nye oljen har alle de rensende egenskapene den gamle oljen hadde mistet, og begynner å dra med seg mye gammel skitt, som da tetter igjen et eller annet et eller annet sted, gjerne i ventilhuset, eller gjerne en soleniod på elektroniske girkasser. Dersom dette skjer kan man jo alltids trøste seg at den gamle oljen antagelig er så bedriten, evnt er tilstanden på girkassen så dårlig, at det trolig er havari rundt neste sving uansett.

 

Ventilhuset (glidekassen som VAG har navngitt den) sitter inni girkassen og bruker samme olje som girkassen. Når du skifter olje tar du alltid ned bunnpannen - mener jeg - og skifter filter/sil. Da ser du ventilhuset fra undersiden. Pass alltid på å rengjøre bunnpannen og skifte o-ringen til filteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert forklart. Nå forstår jeg litt mer.

Det som er problemet er disse girskiftene, hvor da 3 gir skal over til 4. Det blir da sluring gangke lenge på det som jeg har blitt forklart er hydrauliske gir. Er sikkert fornuftig at den skal slure hvis oljetempen er for høy (fjellovergang med campingvogn) men ved vanlig kjøring bør vel det ikke oppstå sluring.

Nå har jeg bestillt oljeskift og beskrevet for Audi hva som skal gjøres. Er veldig spent på resultatet. Det ble sagt av halvparten av oljen kom til å bli igjen i converteren. Burde vel da kjørt noen mil med ny olje og så byttet igjen, men det blir fort kostbart....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert forklart. Nå forstår jeg litt mer.

Det som er problemet er disse girskiftene, hvor da 3 gir skal over til 4. Det blir da sluring gangke lenge på det som jeg har blitt forklart er hydrauliske gir. Er sikkert fornuftig at den skal slure hvis oljetempen er for høy (fjellovergang med campingvogn) men ved vanlig kjøring bør vel det ikke oppstå sluring.

Nå har jeg bestillt oljeskift og beskrevet for Audi hva som skal gjøres. Er veldig spent på resultatet. Det ble sagt av halvparten av oljen kom til å bli igjen i converteren. Burde vel da kjørt noen mil med ny olje og så byttet igjen, men det blir fort kostbart....

 

Det er aldri fornuftig at det skal slure. Sluring = slitasje, siden clutchene da slites. Dette blir som om du slurer på clutchen med en manuell girkasse. Det beste er om girene skifter med et skikkelig rykk, men det er ikke særlig komfortabelt. Derfor kobles momentet vekk og to gir ligger inne en kort stund under et girskifte.

 

Det stemmer at noe olje vil ligge igjen i converteren, men som jeg har skrevet i et annet innlegg; folk kjøper überdyre motoroljer, men koster ikke på automatkassene sine en krone. Skift automatkasse senest hver 60 000 km eller hvert år, hva som kommer først, og du vil trolig ikke få problemer. Koster du i tillegg på deg en svær oljekjøler så er det enda bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp dette med sluringen har jeg diskutert med Audi-verkstedet. Jeg følte da jeg kjørte campingvogn i sommer at nå er det like før noe går til h.... her. Kassen slurte mellom 1 og 2 gir i over 3 min opp en bakke til den flatet litt ut og den klarte å koble inn 2. gir. Burde den ikke da heller girt tilbake til 1.gir?

Forklaringen fra audi var at det er hydrauliske gir og ikke mekaniske gir som gjør at det slures. For min del så høres dette litt rart ut siden dette er en 5 trinns girkasse og ikke en 5-trinns med halvgir og hydrauliske gir osv... Når man har 370 Nm i den ene enden og 1700 kg tilhenger i andre enden så er det vel best at det er mekanisk overføring og ikke en slurekobling som overfører denne kraften.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mekanisk i aller høyeste grad, det er kun selve inn/utkoblingen av gir som er hydraulisk styrt. Når kassen bytter stadig mellom girene sånn må man bruke girspaken og "tvangskjøre" girkassen i det laveste giret av de den bytter mellom, stadig opp- og nedgiring gir enorm slitasje og overopphetet girolje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute å kjørte en liten tur. Ca 0 grader i lufta, kald motor og girkasse. Det var ikke mange mekaniske gir som koblet inn. Da motoren ble varm så ble giringen mer av normal karakter. For meg så tyder dette på en girolje som ikke helt takler kaldt vær. Skal bli spennende å se etter oljebyttet om en uke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg kjørte en bil med 5HPxx-girkasse (Tiptronic), men det naturlige vil være å tro at den ikke går i lock-up før ca 80 kmh og ei heller før oljen har blitt en viss temperatur.

Da vil den slure på converteren. Du har i alle fall lock-up i 4. og 5.-gir, jeg vet ikke om disse kassene har lock-up i 3.-gir også. I 1. og 2. vil det alltid slure på converteren, men girene er mekaniske.

 

Klikk deg inn på denne linken, så kan du lære mer (=

 

http://www.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er oljen byttet og..... JA, det var nok dette som skulle til. Bilen skifter gir mer kultivert, den slurer ikke like lenge. Når jeg stopper og setter den i R så starter den mykt og fint. Før smalt den liksom igang. Det bør altså byttes olje på Tiptronic-kassene. Takk til dere som mente at dette var en god ide!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er oljen byttet og..... JA, det var nok dette som skulle til. Bilen skifter gir mer kultivert, den slurer ikke like lenge. Når jeg stopper og setter den i R så starter den mykt og fint. Før smalt den liksom igang. Det bør altså byttes olje på Tiptronic-kassene. Takk til dere som mente at dette var en god ide!!!!

 

Det er ikke snakk om at det er en god idé og noe man gjør just for fun. Dersom du vil at girkassen skal vare litt mer enn rundt neste sving skifter du filter og olje regelmessig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i dette, men når fabrikken sier livstidsvarighet på oljen, så bør man vel strengt tatt forholde seg til det. Så har man da altså ved dette oljeskiftet iallefall bevist at Audi-fabrikken tar feil. Jeg lurer egentlig på hva Audi har å vinne på å si at denne oljen ikke skal byttes, når den åpenbart skal det.

Er mangelen på oljeskiftintervall en av grunnene til at tip-kassene ryker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.