#26 Skrevet Januar 28, 2010 Enig i dette, men når fabrikken sier livstidsvarighet på oljen, så bør man vel strengt tatt forholde seg til det. Så har man da altså ved dette oljeskiftet iallefall bevist at Audi-fabrikken tar feil. Jeg lurer egentlig på hva Audi har å vinne på å si at denne oljen ikke skal byttes, når den åpenbart skal det. Er mangelen på oljeskiftintervall en av grunnene til at tip-kassene ryker? Det sier litt om kunnskapen til Audi når ZF som er produsent sier at oljeskiftintervall er 60 000 km, og dernest overprøver VAG-konsernet (Audi) dette og sier "Neida, oljeskift er ikke nødvendig!" Som jeg har skrevet før er en automatkasse mye mer avhengig av renhet enn en motor, og hadde en bilprodusent gått ut med at motoren din aldri behøvde olje- og filterskift så finner jeg det vanskelig å tro at folk hadde kjørt 200 000 km på samme olje. Når VAG går ut og sier "Lifetime fill"eller "Filled for life" og eller hva de nå reklamerer med, så har det kanskje litt med at i Tyskland er en bil gammel når den er 6-7 år, nettopp pga bilavgiftene - eller i fravær av bilavgifter, rettere sagt. En C4-bil f.eks er for spesielt interesserte, for ikke å snakke om biler som C3 (typ44) og 4C. Lifetime regnes da kanskje som 150 000 km, og det holder nok en underdimensjonert 5HP19 uten å skifte olje, men nevneverdig lenger er det vel tvilsomt om det går - i alle fall ikke uten å ta skade. Jeg forstår heller ikke folk som kjøper dyre oljer til motorene sine, men syntes det er helt greit å ta det for god fisk at det aldri skal skiftes olje på automatkassen. Oljen blir skitten. Skift den. It's not rocket science. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Januar 30, 2010 Moderne biler er laget for å surre og gå ut garantitiden og til nød reklamasjonstiden, og etter dette gir fabrikken totalt f*** i om hele bilen kapitulerer. For å gjengi et utdrag av noe jeg leste på et annet forum: Det er helt klart at det er lurt å skifte olje. Problemet er at hadde det vært garanti på bilene til 200000km hadde det garantert vært oljeskiftintervall hver 60000 på girkasse og differensialer. Så lenge de kan vare 2-300000 uten oljeskift setter ikke fabrikanten noe intervall. Se bare på Mercedes, Audi og BMW automatkassene fra sent 90-tall frem til nå. De regnet de med skulle gå 200000km og satt derfor ingen intervall, men der tok de grundig feil, og vips, der kom det plutselig intervall på 60000km hos Mercedes og BMW ihvertfall. Fabrikantene har ingen interesse av at biler skal vare over 200000 km uten problemer. De skal begynne å gå ting galt,men skal du passe på bilen din må du skifte oljerog kutte ut alt som heter longlife-service. Longlife-service har ingen ting å gjøre med at bilen tåler det , men det er et regnestykke fra fabrikanten, at ting holder til garantien og reklamasjonen har gått ut. Ingen biler i dag tåler longlife oljeskift og "lifetime fill" av girkasser og differensialer, men de fleste klarer det ut garantitiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Januar 31, 2010 byttet tiptronicolje på min 1998 Audi A6 2.4 Quattro rett etter jeg kjøpte den, det kostet rundt 4000kr hos Møller men det var det jammen verd! Bilen girer mye sunnere og mykere, den banker heller ikke bilen i revers lengre... Så det anbefales på det varmeste, går rundt 9L olje på...men de får ikke ut mere enn ca 5-6 liter...i tillegg byttes filtre og pakningsett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Januar 11, 2011 Bumper denne litt Noen som sitter på noe dokument fra ZF der det blir spesifisert at olje på disse kassene skal byttes med interval på 60'000km? Skulle gjerne hatt tak i det isåfall Bilen det gjelder er en 1999 a6 1,8t med tiptronic! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Januar 11, 2011 Det sier litt om kunnskapen til Audi når ZF som er produsent sier at oljeskiftintervall er 60 000 km, og dernest overprøver VAG-konsernet (Audi) dette og sier "Neida, oljeskift er ikke nødvendig!" Som jeg har skrevet før er en automatkasse mye mer avhengig av renhet enn en motor, og hadde en bilprodusent gått ut med at motoren din aldri behøvde olje- og filterskift så finner jeg det vanskelig å tro at folk hadde kjørt 200 000 km på samme olje. Når VAG går ut og sier "Lifetime fill"eller "Filled for life" og eller hva de nå reklamerer med, så har det kanskje litt med at i Tyskland er en bil gammel når den er 6-7 år, nettopp pga bilavgiftene - eller i fravær av bilavgifter, rettere sagt. En C4-bil f.eks er for spesielt interesserte, for ikke å snakke om biler som C3 (typ44) og 4C. Lifetime regnes da kanskje som 150 000 km, og det holder nok en underdimensjonert 5HP19 uten å skifte olje, men nevneverdig lenger er det vel tvilsomt om det går - i alle fall ikke uten å ta skade. Jeg forstår heller ikke folk som kjøper dyre oljer til motorene sine, men syntes det er helt greit å ta det for god fisk at det aldri skal skiftes olje på automatkassen. Oljen blir skitten. Skift den. It's not rocket science. Siden du har greie på dette, så slenger jeg inn et enkelt spm/en tanke (spekulasjon fra min side). Er vel gjerne naturlig å tro at f.eks 100k km på tyske veier gjerne er mindre slitsomt for kassa enn tilsvarende lengde på norske veier? Eller hva mener du om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Januar 11, 2011 Bumper denne litt Noen som sitter på noe dokument fra ZF der det blir spesifisert at olje på disse kassene skal byttes med interval på 60'000km? Skulle gjerne hatt tak i det isåfall Bilen det gjelder er en 1999 a6 1,8t med tiptronic! Jeg snakket med ZF i forbindelse med noe annet høsten 2010, og de sa at det var opp til bilfabrikanten å spesifisere oljeskiftintervall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Januar 11, 2011 ...går rundt 9L olje på...men de får ikke ut mere enn ca 5-6 liter... Det er fordi de ikke tappe converteren, som kan gjøres slik. Da får man ut noen liter til. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2031323post2031323 Nå har jeg bestillt oljeskift og beskrevet for Audi hva som skal gjøres. Er veldig spent på resultatet. Det ble sagt av halvparten av oljen kom til å bli igjen i converteren. Burde vel da kjørt noen mil med ny olje og så byttet igjen, men det blir fort kostbart.... Du får fortelle dem det som står i linken over så slipper du å kaste all den nye olja etter kort tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Januar 11, 2011 Siden du har greie på dette, så slenger jeg inn et enkelt spm/en tanke (spekulasjon fra min side). Er vel gjerne naturlig å tro at f.eks 100k km på tyske veier gjerne er mindre slitsomt for kassa enn tilsvarende lengde på norske veier? Eller hva mener du om dette? Det vil jeg ikke uttale meg om, men såfremt det ikke er spesifisert oljeskift oftere vil jeg personlig skifte olje og filter, inkludert rengjøring av bunnpanne hvor dette er mulig, senest hver 60 000 km. Trekker bilen mye tung henger ville jeg vurdert å redusere til 40 000 km samt å montere en ekstern giroljekjøler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Januar 11, 2011 Det vil jeg ikke uttale meg om, men såfremt det ikke er spesifisert oljeskift oftere vil jeg personlig skifte olje og filter, inkludert rengjøring av bunnpanne hvor dette er mulig, senest hver 60 000 km.Trekker bilen mye tung henger ville jeg vurdert å redusere til 40 000 km samt å montere en ekstern giroljekjøler. Okay. Ikke noe tema for meg uansett, da jeg har manuell kasse. Bare en tanke jeg fikk da jeg leste tråden her. Tenkte bare på vag's valg om å kjøre på med "ikke-bytte-olje", at dette muligens kunne ha noe med at en tysk-kjørt (eller europa, men ikke kjerre-vei-norge) tip er i bedre stand etter 100k km enn i norge. Nok om det, skjønner at du ikke vil uttale deg om noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Januar 11, 2011 Er vel gjerne naturlig å tro at f.eks 100k km på tyske veier gjerne er mindre slitsomt for kassa enn tilsvarende lengde på norske veier? Eller hva mener du om dette? Enig i den antakelsen. 100K i Tyskland er ofte mer langkjøring enn 100K km i Norge. Langkjøring sliter mindre da clutchene slurer mindre. Færre så kalde starter som i Norge. Generelt høyere hastigheter og friskere kjøring medfører muligens en bedre sirkulasjon slik at ventiler ikke tetter seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Februar 15, 2011 Hei jeg har en A6 2.5tdiQ 04 med tiptronic . Den er no kjørt ca 90k lurer på om det vil by på problem om jeg skifter oljen no? vil det samle seg masse drit i filter å tette sirkulasjonen? bør jeg skifte olje kjøyre en "liten tur å skifte olje jenn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet November 26, 2013 Var akkurat inne og fikk byttet girolje på min -98 a8 2.8. Kjørte noen km. og bilen rykker og slurer, var så ille at etter litt køkjøring måtte jeg ha nesten 4000 omdr. for å få den fremover. Satte den i fri og så tilbake til D, da var den ok en stund, virket som det ble bedre når den fikk temperatur og den gikk i lockup, men kjørte den uansett tilbake til verkstedet og sa dem fikk sjekke dette. Den var krute go før oljebytte. Noen som har noen tanker rundt dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet November 26, 2013 bytting av olje på en kasse som har gått langt uten oljebytte fra før sies å ikke være gunstig, da gammel drit løsner og tetter ting inne i kassa. Så det kan være tilfellet ditt sven- are. Mulig et bytte til vil fikse dette. Byttet du filter også, hvis ikke så bytt dette også. Går da ut ifra at di som har byttet oljen har gjort dette i henhold til riktige prosedyrer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet November 26, 2013 Ja de fikk beskjed om å bytte filteret også, får tro de gjorde det riktig, var litt av grunnen til at jeg ikke gjorde det selv. Får vel få dem til å bytte en gang til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Juni 12, 2015 Da har jeg byttet til Touareg. Forbruket lå på 0,99-1,0 l/mil ved langkjøring. Nå ble girkassa flusjet og filter byttet. Forbruk: 0,8 l/mil. Dette er fantastisk godt eksempel på hvor viktig det er å bytte olje på kassene. Går rett til h hvis man ikke gjør det. Bilen har gått 173.000 km. Girskiftene er silkemyke, men det var ikke helt håpløst før heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...