#1 Skrevet Januar 16, 2010 (endret) Har en stk S6 med lite varme i varmeapparat.. Dette skjedde etter at jeg hadde etterfylt litt veske på varm motor (motor ikke igang) før jeg lot bilen stå over natta. Alt var normalt før jeg fylte på. Det var da lite varme dagen etterpå. Det kommer litt mere varme etter hvor mye turtall jeg har. Dette er det jeg har gjort for å bli kvitt problemet som er jæ% irriterende i 15blå. -Har gått igjennom div. guider om lufting, men uten resultat. (pumping på slanger, oppoverbakke, åpnet lufteskrue som står på slangen til varmeregisteret, rusing av motor uten lokket til eksp. tank, blåse med munnen i eksp. tank mens man åpnet litt på lufteskruen) -Har kopblet av slanger å sjekket at varmeregisteret ikke er tett.. God vannføring gjennom den uten motstand. -Har byttet termostat uten at det har blitt noe bedre. Noen som har en annen ide om hva det kan være? Har normal motor og oljetemperatur. El.motorene til justering av spjeldene fungerer. Har grunninnstilt de også. Vannventilen som justerer varmen inn til registeret fungerer(vacuumstyrt). Veldig kaldt i Tromsø for tiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2010 Hvilken frostvæske hadde du på fra før, og hvilken var det du etterfylte med ? (farge/type) Du kan ha bra gjennomstrømming i varmeapparatregisteret uten at det blir "lagt igjen" noe varme der. Dersom du har blandet frostvæsker av forskjellig farge/type så kan de reagere og du kan ha fått avleiringer som legger seg igjen i registeret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2010 Begge kjøleveskene var fra biltema av typen blå.. Har forresten vasket hele kjølesystemet med fruktsyre som skal ta knekken på avleiringer (kalk, blåskjell... ). Men varmen kommer med masse turtall... Dvs. over 5000rpm har jeg en god del varme.. 4000rpm litt kaldere.. o.s.v... Ved tomgang er det bare kald luft... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 16, 2010 Det skulle tilsi dårlig sirkulasjon, så da er vel neste punkt vannpumpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 17, 2010 Det skulle tilsi dårlig sirkulasjon, så da er vel neste punkt vannpumpe. Men kan den plutselig ta kvelden over natta? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 17, 2010 Det er ikke trykk på vannet? samme problemet hadde jeg, da var det toppakning.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 17, 2010 Det er ikke trykk på vannet? samme problemet hadde jeg, da var det toppakning.. Trykk blir det. Jeg mistenker ikke toppakning på min siden det er normalt trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 17, 2010 Hadde samme problemet på en typ44 jeg hadde for noen år siden. Der hadde skovlen på vannpumpa løsnet, slik at den roterte på akselen. Høres MEGET likt ut det problemet du har 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 17, 2010 Hm... Da er det egentlig bare å bestille seg et reg. reim sett med vannpumpe å hele pakka... Noen som har lagerført billig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 19, 2010 Jeg lufta bare annlegget mitt så ble det mye bedre varme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 19, 2010 En Kia Besta jeg var ute og kjørte med ble sånn. Kastet ikke av seg vann eller noe som helst, ikke vann i olje etc. Defekt toppakning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 19, 2010 høres veldig ut som toppakning som er def. koker vannet i ex. tanken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 31, 2010 Da ter jeg denne opp igjen. Har enda samme problemet med dårlig varme.. Det jeg til nå har gjort: Byttet topp pakning, reg.reim, vannpumpe, termostat, renset kjølesystemet grundig opptil flere ganger, renset bare registeret til varmeapp en hel dag. (har sirkulert oppvarmet syre. Mye dritt ja) Det er så å si ingen trykkfall over register. Har også luftet med å pumpe så slanger, ruse motor med lokket av, sjekket alle klaffer og motorer til varmeapp. fysisk, byttet cupefilter.. Dette begynner nå å bli noe irriterende. Ingen varme under 3000omdr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 31, 2010 Hm, fungerte best å lufte min med å skru laus frostvæsketanken og løfte den so høgt den går, mens luftehullet på ut-slangen på varmeregisteret er ute. Når det kjem væske ut av hullet veit en det er væske på begge sider. Dette fungerte vertfall mykje bedre enn å lufte med rusing etc, slik ej prøvde først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 1, 2011 Da ter jeg denne opp igjen. Har enda samme problemet med dårlig varme.. Det jeg til nå har gjort: Byttet topp pakning, reg.reim, vannpumpe, termostat, renset kjølesystemet grundig opptil flere ganger, renset bare registeret til varmeapp en hel dag. (har sirkulert oppvarmet syre. Mye dritt ja) Det er så å si ingen trykkfall over register. Har også luftet med å pumpe så slanger, ruse motor med lokket av, sjekket alle klaffer og motorer til varmeapp. fysisk, byttet cupefilter.. Dette begynner nå å bli noe irriterende. Ingen varme under 3000omdr. Hadde akkurat samme problem som deg på en audi 100 c4, etter bytte av vannpumpe, termostat og xx-antall luftinger var det lite til ingen forbedringer. Skiftet selve varmeapparatregistret og da ble det i orden. Viste seg å være en klaff inn registret som hadde brukket slik at alt vannet fløyt gjennom registret uten å legge igjen spesielt med varme. Var umulig å se det uten å plukke det i stykker. Brukte ca tre timer på å bytte det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 1, 2011 Hadde akkurat samme problem som deg på en audi 100 c4, etter bytte av vannpumpe, termostat og xx-antall luftinger var det lite til ingen forbedringer. Skiftet selve varmeapparatregistret og da ble det i orden. Viste seg å være en klaff inn registret som hadde brukket slik at alt vannet fløyt gjennom registret uten å legge igjen spesielt med varme. Var umulig å se det uten å plukke det i stykker. Brukte ca tre timer på å bytte det. I slike tilfeller vil også slange inn og ut være varme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 1, 2011 I slike tilfeller vil også slange inn og ut være varme. Stemmer ganske så bra.. Begge slangene er like varme. Veldig varme: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 2, 2011 Stemmer ganske så bra.. Begge slangene er like varme. Veldig varme: rolleyes Da er det bare tre muligheter: - Arilds teori - At spjeld står slik at luft ikke blåser forbi register - At spjeld står slik at luft som blåser forbi register blir ledet ut av bilen. Vet ikke helt hvor mulig/sannsynlig de to siste er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 9, 2011 Da var dette #@$%&@ problemet løst. Som Arild nevner litt lenger opp i tråden så var det altså registeret som var defekt. Var skille mellom tur og retur som var knekt så vannet sirkulerte ikke gjennom registeret. Det tok snarveien fra innløp å rett i utløpet. Bilde kommer senere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 14, 2011 Hei! Har du noe bilde? Begynner å lure om jeg har samme problem. Får berre varme ved over ca 2500 omdr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 15, 2011 Her er bildet fra innvendig på rørsiden av varmeregisteret.. Biten som er knekt av er akkurat mellom inn og utløp på vannet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 15, 2011 Hmm. Håper ikke det er det som er problemet på min. Måtte du bytte delen, eller var det nokk å lime den på? Hvor ca ligger varmeregisteret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 15, 2011 Hmm. Håper ikke det er det som er problemet på min. Måtte du bytte delen, eller var det nokk å lime den på? Hvor ca ligger varmeregisteret? Det trenger ikke være det som er problemet ditt.. Er mange ting det kan være som du sikkert leser i tråden.. Det første du kan begynne med er å lufte kjølesystemet. Er det sirkulasjon i systemet? Koker motor? Er termostat byttet? Har du driftstemperatur på motor? Må du fylle vann? etc... Sjekk noe av dette så er det sikkert mulighet for at vi finner løsningen på problemet Varmeregisteret sitter i vannkassa.. Er bare å følge 2stk ca30mm slanger fra motor og opp til vannkassa så finner du den.. Det er ikke mulig å demontere denne uten å ødelegge endene på registeret. Kjøp heller nytt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 19, 2011 Hvor mye koster nytt register? Tror kanskje samme har skjedd på min, begge slanger til register er varme, den nederste er glo varm, og den øverste er sånn så du nesten ikke kan ta på den varm. Irriterende da den ikke var sånn før jeg bytta termostat, byttet kun den fordi den ikke nådde driftstemp på motor, noe den gjør nå. Men må ha turtall\belastning for at det skal bli varme på varmeapparatet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 19, 2011 Du får jo kjøpt disse kina-registerne på eBay for €10, men jeg hadde heller kjøpt OEM-vare hos f.eks Autohaus Arizona. Det er såppas mye arbeide å skifte at man bør kjøre politikken "do it once and do it right" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...