#1 Skrevet Januar 16, 2010 Min -91 mod. 100 type 44, 2,3l NF, ryker svart, går hakkete og drar nesten ikke. Skiftet lambda og katalysator i begynnelsen av desember og fikk den justert av profesjonelle etterpå, slik at den gikk som ei klokke. Siste uka har den begynt å oppføre seg som beskrevet ovenfor. Olje er peilet til maks på pinnen, ikke misfarget. Kan det være noe så enkelt som at en plugg eller pluggledning ikke henger med? Skal sjekke plugger og pluggledninger imorgen. Hva annet kan gi slike symptomer? Lambda og kat er bare halvannen måned gamle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2010 Mye svart røyk kan tyde på for mye bensin.. Det er vel mekanisk innsprøytning på 2.3litern? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2010 Jo, det er vel mekanisk k-jetronic på denne? Er absolutt ingen bilmekaniker, skruing på bil begrenser seg stort sett til å skifte hjul, luftfilter og plugger! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 17, 2010 Er det ingen her inne som har vært borti noe lignende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 18, 2010 Oppfører den seg sånn når den er kald også eller er det bare ved drifts temperatur? Hvis kaldstart dysa har hengt seg oppe så kan den lager sånne symptomer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 18, 2010 (endret) Den går delvis hakkete når den er kald også, ja. Nå har vi sett på rotor og fordelerlokk, det var rimelig svart på enden av rotoren, og kontaktpunktene i fordelerlokket var også rimelig svarte, prøver å bytte disse i første omgang, og ser om det blir noe bedre da. Tror rotor og fordelerlokk kan ha sittet på bilen siden den var ny. Er det samme kaldstartdyse på en c3 og c4 med 2,3l motor? En kompis av junior har vraket en 92 mod c4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 18, 2010 Det er samme kaldstart dysa på disse to motorene ja. Er enkelt å finne ut om den virker som den skal. Er bare å nappe ut kontakten på dysa og ta en kjøretur. Hvis symptomene fortsatt er der så ligger ikke problemet der. Den sitter midt under innsuget, litt knotete å komme til men... Høres også ut som at kan koste på deg ny rotor og fordelerlokk ja, er ikke umulig at det er den som er synderen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 18, 2010 Ja, da får vi kjøre 740 til Gjøvik og håpe vi finner riktige deler der. Hadde engang en transporter med 1,9l og lignende symptomer, byttet rotor og fordelerlokk på denne og problemet var løst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 18, 2010 (endret) Da har vi byttet rotor og fordelerlokk, og 5 MEGET svarte plugger, bilen soter fremdeles og begynner å rykke når den får motstand. Er det noen her inne som vet hvor stor motstand det skal være i tennpluggkablene? En kamerat sa at det bør være samme motstand i alle kablene, hvis ikke tenner den ikke rent når den får litt turtall og motstand. Det lukter bensin når jeg har dratt den litt på turtall, så det er tydelig at den ikke klarer å forbrenne all bensin! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 18, 2010 Da skal vi prøve andre pluggkabler imorgen, hvis det enda ikke funker, prøver vi å bytte til en anen LMM som vi fikk tak i i samme slengen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 21, 2010 Kan noe som har frosset i innsuget gi slike symptomer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 21, 2010 Da har jeg hatt en lengre prat med Fleming, og han er overbevist om at det er bensinmengdemåleren som har tatt kvelden. Luftmengdemåleren jeg har fått tak i og ikke prøvd, sitter sammen med bensinmengdemåleren, så da får vi vente på dagslyset og prøve BMM`n imorgen. Håper det gjør susen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 22, 2010 Selvfølgelig hadde Fleming rett!! Da har vi byttet bensinmengdemåler, så nå går BILEN som ei klokke igjen!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 22, 2010 Bra at det løste seg! Slike ting er forferdelig irriterende... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 22, 2010 Bra at det løste seg! Slike ting er forferdelig irriterende... Kompisen til junior kjørte i grøfta og vraket sin 93 C4 like etter at den første snøen kom. Den enes død, den andres brød! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...