01e - quattrokasser for S4/S6 - hvordan er din utveksling i praksis?

Anbefalte innlegg

Gjelder automat, manuelle 5- og 6-trinns quattrokasser som passer på S4/S6 i perioden 91-97.

Hvordan er hastigheten med ulike kasser ved 7000 omdr/min? (selv om den i praksis ikke klarer dette pga luftmotstand i høye gir)

 

Gjøres slik:

- på lave gir: 3500 omdr, gange hastighet med 2

- på høye gir: 2000 omdr, gange hastighet med 3,5

 

Min er slik:

Girkassekode: DPJ (fra A6 2,5tdi)

Dekkdimensjon: 195/65-15

Fartsmåling: orginalt speedometer (kjenner ikke til feilvisningen)

Turtall ved 100 km/t: 1900

Hastighet ved 7000 omdr i alle gir:

1-60

2-110

3-170

4-240

5-315

6-370

 

Oppfordrer andre til å prøve sin og oppgi det her etter samme mal

 

Det er også interessant å se hvilket turtall motor faller til etter giring fra 7000omd/min, men det glemte jeg å sjekke....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drøy den teoretiske topphastigheten med TDI kassa..hehe

 

Har du noe peiling på hva teoretisk hastighet er med en 6trinnskassa fra 2.2/V8 er ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe peiling på hva teoretisk hastighet er med en 6trinnskassa fra 2.2/V8 er ?

 

Nix, er jo blant annet derfor jeg spør;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel bare å sjekke denne videoen her... 200 20v med 692 hk / 830 nm.

Han har garantert girkasse fra 2.5 TDI R5, mtp at han kjører i ca 330 kmh :P

Kanskje ikke 195/65-15, men..

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.elektro.com/audi/01E/

Bare å finne rulleomkrets og så regne ut :)

 

Takker, nyttig link i slik tråd.

Det er ikke så viktig at jeg orker å regne det ut, nå når tdi kassa er montert:p Men håper at noen kan sjekke sin egen bil i praksis og legge det ut her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, nyttig link i slik tråd.

Det er ikke så viktig at jeg orker å regne det ut, nå når tdi kassa er montert:p Men håper at noen kan sjekke sin egen bil i praksis og legge det ut her.

 

blir det ikke slitsomt å kjøre med en sånn kasse?

 

Jo mere utveksling jo bedre?: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir det ikke slitsomt å kjøre med en sånn kasse?

 

Jo mere utveksling jo bedre?: vinke :

 

Kom deg heller ut i bilen din, kjør denne testen og legg den ut her så skal jeg svare på det;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hiddenene fra min, som jeg tror har ei CBL-kasse.

 

Husket seff feil, så jeg kjørte testene 1-3 på 3000rpm, så jeg ganger med 2,33 i stedet.

 

Tallene mine var også fra den digitale visningen i klimaen...

 

Hjul: 225/45 8x17"

 

1-53 (23 @ 3000)

2-104 (45 @ 3000)

3-146 (63 @ 3000)

4-189 (54 @ 2000)

5-224 (64 @ 2000)

6-266 (76 @ 2000)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg ligger i 100km/h med min S6 -95 AAN i 5.gir så ligger jeg på nærmere 3000rpm ihvertfall.

Rundt 60 i 1., 110-115 i 2., 160-170 i 3. og rundt 220-230 i 4.gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hiddenene fra min, som jeg tror har ei CBL-kasse.

 

Husket seff feil, så jeg kjørte testene 1-3 på 3000rpm, så jeg ganger med 2,33 i stedet.

 

Tallene mine var også fra den digitale visningen i klimaen...

 

Hjul: 225/45 8x17"

 

1-53 (23 @ 3000)

2-104 (45 @ 3000)

3-146 (63 @ 3000)

4-189 (54 @ 2000)

5-224 (64 @ 2000)

6-266 (76 @ 2000)

 

Det der stemmer DØNN med min 6-trinns CBL kasse hvertfall, enkelt og greit 50km/t på hvert gir (speedohastighet) feilmarginen er 10%

 

Dette er målt: 5gir 7000rpm = 250km/t på speedo , og 225km/t på gps

Hvis ikke jeg husker helt feil så ligger den og på ca 3100rpm i 120km/t i sjette gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke kjørt noen full test i alle gir ennå, men ved 100 km/t har min S6 plus med 2,5tdi kasse akkurat 2000 omdr/min ved 100 km/t på speedometer.

5 minutter etterpå sjekket jeg det samme med min S6 plus som har 2500 omdr/min i 6. gir. : smil :

 

1-3 gir er like på de to, og toppfarten i 3. gir er 170 når den sperrer ved 7000 omdr.

På dieselkassa er spranget opp til 4. gir ganske langt så til akselerasjon ut over 3 gir gir orginalkassa kvikkere respons. På langsletta på Rudskogen rekker man akkurat å legge i 4. gir men bilen rekker ikke å akselerere ytterligere med dieselkassa. Har ikke prøvd dette med orginalkasse.

 

Men dieselkassa gir en vesentlig roligere bil med tanke på støy og forbruk. Min konklusjon er at dieselkassa er ideell til så sterk motor på landeveien. Den drar fint i 6 gir så lenge man holder seg over 80/km/t, takler da også litt motbakker. Men om man skal på banen eller har ønske om god akselereasjon uten å gire ned så er oginalkassa best.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.