Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en '06 A4 Avant med original bi-xenon hvor (spesielt den ene, muligens begge) lykten(e) innimellom flimrer litt. Det er ikke mye det er snakk om og det virker som at problemet varierer med temperaturen. Kaldere temp = mere flimmer.

 

Det begynte såvidt i fjor vinter, i sommer merket jeg ingenting i det hele tatt, men så kom det tilbake i høst og blir gradvis værre.

 

Jeg har prøvd å lese litt rundt og skjønner at dette kan være flere forskjellige ting, muligens så enkelt som pæra, men også kanskje tenneren, eller værst av alt styringsenheten. Korrekt? Jeg har dog også skjønt at ingen av disse tingene er spesielt billig å fikse, så før jeg begynner å teste alternativene en etter en håper jeg på å få litt hjelp til å eliminere et eller to av alternativene.

 

Derfor skal jeg prøve etter beste evne å spesifisere mine observasjoner, også håper jeg at det kanskje kan fortelle noen av dere om hva det kan eller ikke kan være.

 

* Problemet er som nevnt værre når det er kaldt

* I tillegg så opplever jeg det stort sett bare de 5-10 første minuttene jeg er ute og kjører.

* Det virker for meg som at det kun skjer på passasjersiden, men det er ikke 100% sikkert.

* Jeg kan ikke si at jeg merker noe til noe lillaskjær i lyset.

* Flimringen fremstår i form av at lyset blir borte alt ifra et par millisekunder opptil et sekund. Og det er her jeg merker mest at det blir værre. Før var det bare rask flimring, mens nå kan lyset som sagt være borte opptil 1 sekund av gangen.

* Flimringen skjer også oftere i det jeg bremser. (noe som får meg til å tenke at det kanskje er dårlig kontakt, men samtidig så merker jeg ikke noe mer til problemet når jeg f.eks. kjører på ujevnt underlag)

* Vet ikke om det kan ha noen sammenheng, men lykten på passasjersiden er også tregere (etter det jeg har lagt merke til) til å skifte fra nærlys til fulltlys og vica versa enn lykten på førersiden.

* Jeg har tatt batteritest og batteriet skal være bra.

 

 

Noen som har en formening om det er pæra, tenneren, styringsenheten eller evt noe annet?

Også: tror dere det er skadelig om jeg kjører med dette til det blir et større problem? (les: lommeboken er litt tykkere :P)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ikke si hva som er feil med din bil, men jeg hadde samme problemet med min.

Flimringen hos meg skjedde også tydelig ved gasspådrag, jeg var heldig og hadde ikke hatt bilen så lenge, så jeg leverte den inn til Albjerk på garanti, da hadde vel pærene gått ca 60.000 km. ( hvis dem ikke har blitt byttet før selvfølgelig, det vet ikke jeg )

De satte inn 2 nye pærer på garanti og siden det, har ikke jeg hatt noe problemer med flimring.

MEN, det var med MIN bil da..

 

 

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat samme problemet hadde jeg også.. da hadde bilen gått 80k.. byttet pærer hos møller og alt ok..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det en how to å ta av fronten for pæreskift? Isåfall så oppfordrer jeg noen som har tid til å lage.. Så ut som mye jobb på verkstedet.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det enkleste er vel først og bytte pærer...

 

Det samme skjedde på min gamle B6, der forrige eier hadde ettermontert xenon i fjernlys...endte med at BEGGE styringsenheten røyk!

 

Jeg kjøpte IKKE nye styringsenheter for og si det sånn:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine har begynnt med dette også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar!

 

Virker som det kanskje kan være pæra da, det hadde jo vært det greieste. Noen som da vet hva denne pæra heter og om den kan byttes selv?

 

Stian: Mener du da og si at hvis jeg ikke bytter pæra innen rimelig tid så kan styringsenheten ta skade av det?

 

PS, bilen har forresten gått ca 70k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg fikk beskjed om at pærene hadde 5 års garanti når jeg kjøpte min?

 

Sjekk med møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet pæren på kompisen sin B7, så var problemet borte. Ble bare værre og værre før han skiftet pæra. Det er D1S pærer på B7 med bi-xenon. Skal være 90 tkm garanti på xenonpærene. Kompis fikk nylig ny pære på garantien på passat 06 modell.

 

Relativt dyre pærer om man kjøper de selv på møller:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte Osram D1S for 550kr inkl frakt/moms på ebay....et firma i tyskland :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grenland Auto har nok en gang bevist hvor ekstremt dårlig service de yter. Jeg bor i Porsgrunn, men har gått fult og helt over til å bruke Skien Bil nettopp på grunn av kundeservice (begge er Volkswagen/Audi forhandlere).

 

Grenland Auto ligger mye enklere til for min del, så jeg ringte likevel de først. Da jeg spurte om det var garantisak fikk jeg spørsmål om hvor langt bilen hadde gått. Jeg svarte 69.000 og fikk da beskjed om at garantien kun gjaldt til 60.000. Prøvde også å fortelle om at jeg trodde det i alle fall var 80.000, men de stod på sitt.

 

Ringte deretter Skien Bil og der trang jeg ikke spørre selv engang før de kunne fortelle meg om at hvis bilen hadde gått under 100.000 km så var dette en reklamasjonssak. :) Stort pluss for god service hos Skien Bil og et akkurat like stort minus får servicen hos Grenland Auto. (Utifra tidligere erfaring kan jeg også fortelle at Grenland Auto i tillegg er vesentlig dyrere enn Skien Bil, skilte bl.a. nesten 2000,- på liten service)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge kjøpsloven, så har du 5 år eller 100 000km reklamasjonsrett. Uansett hva som går på bilen, som ikke er slitedeler, skal de ta på garantien.

 

Fikk byttet midtarmlene (låsemekanismen knakk), lokk til hanskerommet( var knekt feste i hjørnet) , ny audi concert 2 spiller (volumknappen fusket) , nytt bremselys i bakrutespoileren (tok kvelden og sluttet å virke), og en eller annen sensor i motoren (varsellampe lyste i dashen).

 

Møller Horten tok all arbeid og deler på sin regning. Utrolig bra service.

 

Uansett, stå på ditt, og krev at det skal bli fisket så lenge bilen er under 5 år gammel og har gått under 100 000km. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.