Dra biltralle med bil med Touran automat - skadelig?

Anbefalte innlegg

Som i topic, er dette skadelig for girkasse eller andre ting, eller klarer denne kassa fint litt påkjenning?

Mads Kristian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maks 4-5km, men helst ikke;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs hvordan du kjører, om du har planer om å kjøre "overlast", og om bilen er chippet kanskje? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En tur går nok fint på flat vei og ikke over laste evnen. Men er nok ikke redskapen jeg hadde brukt om det var til og fra treff.

Hvor mye kan den dra? 1600kg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke chippet, nei.

Planen var å kjøre den med biltralle med en Vento oppå til Dombås, men ser ut til at jeg avlyser dette, da. Vil nødig ta girkassa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maks 4-5km, men helst ikke;)

Beklager, leste litt fort istad. Trodde du mente og taue Touran;)

Kommer litt ann på hvor mye NM kasse liker osv. da, tar du turen med ro og ikke hard kjøring så går nok det bra;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vag anbefaler å sette kassen i S modus om du skal trekke noe tungt. siden clutchene da jobber fortere og mindre sluretid:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Direkte latterlig om ikke en bil kan dra en henger lastet maks i forhold til vognkortet uten at girkassa skal ryke!: haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Direkte latterlig om ikke en bil kan dra en henger lastet maks i forhold til vognkortet uten at girkassa skal ryke!: haha :

hehe.. helt enig! : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, leste litt fort istad. Trodde du mente og taue Touran;)

Kommer litt ann på hvor mye NM kasse liker osv. da, tar du turen med ro og ikke hard kjøring så går nok det bra;)

Da er det nok ikke umulig at jeg prøver;)

vag anbefaler å sette kassen i S modus om du skal trekke noe tungt. siden clutchene da jobber fortere og mindre sluretid:)

Takk for tips;)

Ja, det mener jeg også, så håper det ikke er tilfelle for Touran:p

Litt rask Googling, og jeg kom frem til DENNE tråden på et annet forum, og der virker det som det er mange som har dratt tunge hengere med Touran med DSG-kasse uten noe problem.

Noen flere med meninger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har dratt en henger med bil på på en touran (manuell vel og merke men med chip) og det er ikke noe jeg kommer til å gjøre igjen. på mange måter flaks jeg sitter her i dag.

mitt tips er å finne noe bedre å dra med. men, det er jo meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere som mener at det bare er å kjøre på?

Edit: Utdyp gjerne litt mer, Arve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har dratt en henger med bil på på en touran (manuell vel og merke men med chip) og det er ikke noe jeg kommer til å gjøre igjen. på mange måter flaks jeg sitter her i dag.

Mitt tips til deg er å lære deg å laste hengeren riktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere som mener at det bare er å kjøre på?

Edit: Utdyp gjerne litt mer, Arve.

pm sendt

Mitt tips til deg er å lære deg å laste hengeren riktig.

marius mener at det går så da skal jeg legge meg flat for o store....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å spore av eller ødelegge tråden, men...

Dette hadde vært interessant å vite noe mer om bakenforliggende årsaker til denne uttalelsen? : klø :

Har biltralle selv, og drar litt på denne. Saken videre er den at Touran er en av kandidatene som mulig neste bil for mitt sitt vedkommende. Så derfor sperrer man jo opp øyene litt når man leser slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er skadelig så har VW ett problem mildt sagt.....

Jeg nekter å tro at det er skadelig så lenge bilen er godkjent til formålet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@ Arve

Gjerne utdyp deg litt mer for meg også hvis du har lyst. Gjerne på PM. Har tenkt å kjøpe Touran kanskje etterhvert og denne skal jeg også bruke til å dra hestehenger med....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner at enkelte blir bekymret for automatkassene sine, men på en annen side.. rart de kommer med hengerfeste option og vognkort indeks på last om det ikke anbefales. riktig lasting som marius sier, og fornuftig kjøring så er det ikke noe problem :)

jeg har dratt henger med dsg og det gikk smertefritt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan bare vise til to saker med en kompis. Han dro campingvogn en sommerferie med en 2mnd gammel touran med DSG-kasse. Han kobla fra campipngvogna etter ferieturen, og samme kveld tok kassa kveld og takka for seg..

Sommeren etterpå lånte han foreldrene sine splitter nye touran, den også med DSG-kasse, og akkurat det samme skjedde. Girkassa holdt hele sommeren, men når han kom hjem og kobla fra campingvogna, leverte bilen til foreldrene om kvelden. Dagen etterpå så gikk den kassa til hel... Ja.. Så han kommer ikke til å dra noen campingvogn med DSG-kasse igjen vertfall..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan bare vise til to saker med en kompis. Han dro campingvogn en sommerferie med en 2mnd gammel touran med DSG-kasse. Han kobla fra campipngvogna etter ferieturen, og samme kveld tok kassa kveld og takka for seg..

Sommeren etterpå lånte han foreldrene sine splitter nye touran, den også med DSG-kasse, og akkurat det samme skjedde. Girkassa holdt hele sommeren, men når han kom hjem og kobla fra campingvogna, leverte bilen til foreldrene om kvelden. Dagen etterpå så gikk den kassa til hel... Ja.. Så han kommer ikke til å dra noen campingvogn med DSG-kasse igjen vertfall..

går utifra at begge bilene ble tatt inn til sjekk hos møller eller tilsvarende? hva ble svaret fra dem? evnt rep/garanti?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ny kasse på garanti begge gangene selvfølgelig, men det er jo ikke noe særlig tillitsfullt at du må bytte girkasse etter hver sommerferie.. plusset er jo at du alltid har ny girkasse, men å vite at den ikke holder mål er noe annet.. :P

Jo de ble tatt inn til sjekk begge to, og møller påstår at feilen ligger i at det har vært for små oljekjølere på disse, og at de på nyere modeller har fått bedre kjøling som skal minske faren for dette utfallet.. Men spør du meg så vil det bare si at "nå kanskje de holder til etter garantitiden, slik at de må kjøpe kassa sjøl)..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

marius mener at det går så da skal jeg legge meg flat for o store....

Jeg er også interessert i hvorfor du mener at Touran (selv med manuell) ikke er egnet til å trekke tilhenger med tillatt vekt.

Har kjørt Touran med fullastet henger selv (DSG til og med), og det var ikke noe problem. At du er glad for at du lever etter å ha gjort det samme er nok ikke bilen sin skyld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel en velkjent sak at VAG bestiller automatkasser fra ZF, og ikke bestiller girkassene nevneverdig overdimensjonert.

Når man trekker tung tilhenger går oljetemperaturen opp, og girkassen girer oftere. Det kan være lurt å tvangsgire kassen, f.eks sette en 4-trinns i 3 og en 5-trinns 4 evnt 3 om du kjører i svært kupert terreng. Dette vil hindre at girkassen girer unødig.

Drar du mye tung tilhenger er absolutt en giroljekjøler - gjerne med vifte - å anbefale.

...og skift gjerne giroljen dobbelt så ofte som 60 000 km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.