#1 Skrevet Januar 18, 2010 Noen som vet hva som styrer hvor lenge bilen skal gløde ? Bilen er en 02' Allroad 2,5 TDi Har problemer ved temperaturer rundt 0, da er det bare et kort blink i glødelampa og må kinne 2-3sek på starteren for å få start. Ved lavere temperaturer er det ikke noe problem, lampa lyser lenge (rundt 5-7sek) og glødingen gjør tydelig sitt for motor tenner ummiddelbart. Har montert DEFA-oljevarmer, men glødingen oppfører seg på samme viset uansett om eg bruker den eller ikke, altså kan ikke oljetemp-føleren ha noe med dette å gjøre tenke eg. Glødeplugger er 1 år gamle, og jeg vet jo at de fungerer ved starter på kald motor og under 0 grader.. Kan det være at kjølevæsketempen eller ute-temperaturen bestemmer lengden på glødingen ? Begge ser ut til å fungere utifra instrumentene iallfall.. Mvh Øystein 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 21, 2010 ingen som vet eller har vært borti lignende ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 21, 2010 Er nok kjølevæska (og kanskje lufta?) han føler tempen på for å finne ut hvor lenge det trengs å gløde. Er ikke HELT sikker, men glødinga blir vel styrt av motorcomputeren som sender signal til glødereléet. Vet selvsagt ikke 100% sikkert, men det er nok ikke langt unna. Er uansett bedre enn "alle" de andre svarene du har fått. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 21, 2010 (endret) -G62 "føler for kjølevæske temperatur" er det som styrer glødetiden utifra motortemp. Denne føleren er "dobbel" så den har en føler til instrument og en til motorstyring i samme føleren. Er langt fra uvanlig at den ene av disse streiker, men merkes ikke så lett om det er den til motorstying som går siden alt tilsynelatende ser fint ut i instrumentet. Kommer opp som feil ved diagnose, så tipset mitt må være å lese ut feilkoder på bilen;) Du kan prøve å nappe den av å se om bilen da gløder lenger, men være obs på at da kommer det feilkode og du vet ikke da om den var der fra før 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...