VW Caddy problem med startsperre

Anbefalte innlegg

Hei

Har en 2001 VW Caddy 1.9 SDi (AYQ) som sliter med at startsperren slår inn veldig ofte.

Hvis bilen er varm er det ikke noe problem, kun når bilen er kald/har stått over natten feks.

Jeg har byttet batteri, rekodet nøkler, hvorav den ene nøkkelen er nesten ny.

Av feilkoder så er det kun denne: Engine start blocked by immobilizer.

Noen som har noen råd til meg?

Mvh

Kjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som du har gjort det meste, men det er også et kjent problem med lesespolen på enkelte VAG. Ofte dårlig crimp på kontaktstykker osv. om du søker på forumet her så skal det være en lang tråd om akkurat det.

Alternativt kan du overkjøre startsperren med en modul du kobler inn immoboksen (sitter inne ved sikringsboksen opp mot instrumentet), denne repliserer da signalet fra et fungerende system og gir motoren start.

Jeg kan selge deg en slik modul, men da får du sende meg en PM.

Personlig ville jeg gått for det første alternativet og fått systemet til å fungere igjen, men skjønner at det er begrenset med interesse for å koste på et slikt problem i det uendelige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kollega på jobben mente at en temperatursensor kunne medvirke til disse problemene iogmed at de skjer kun når bilen/motoren er kald.

Jeg vet for lite om dette, men kan det være en teori?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Temperatursensor har ikke noe med bilens startsperresystem å gjøre, men ja, bilen kan bli tungstartet om den tror motoren er kald når den er varm eller vice versa. Så hvis du har feilkode som sier engine start blocked by immobilizer så kan du se bort fra temperatursensoren i første omgang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er problemet løst. Med ekstremt god hjelp fra Kim så ble feilen til slutt lokalisert til ECU. Plukket opp en ny ECU hos høggern til 750,-

Bilen går nå som en klokke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.