Ny laderegulator(15volt) til Audi RS4 B5

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en laderegulator som kan gi 15volt.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt det?

 

Delenummer på Bosch dynamo 0124515028(ifølge Torshov)

 

Nylund Bilelektriske(Stavanger) har dissee Laderegulator delenummer 139925 Merke Cargo og pris 947kr. + ein ifra Hellanor te 1250kr.

MEN dem vet ikke om det er 15volt.

 

Og for å bytta denne laderegulatoren, må en åpna deksel på baksiden av dynamoen og bytta laderegulator som er inni der, stemme det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har ofte en negativ virkning på lyspærene på bilen, med kortere levetid:) Derfor audi av litt nyere dato har noe lavere lade spenning enn 14,4v som NAF feks mener bilen må ha:) Sammen med den noe lavere ladespenningen innførte de longlife orginal pærer også:) Men du har vel xenon så sånn sett ikke så stort problem, men da veit du det i allefall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjøpte 14.8volt til min Audi 100 på bilextra. dette er vel noe som er ganske kurant å få tak vil jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regulatoren sitter bak dekslet på dynamoen ja.. :) -To skruer..

 

Du kan jo feks se på okonomi-deler.no..

 

De har 14.6v regulator til endel bosch dynamoer hvertfall. 200kr ca..

 

 

 

Så Audi syns ikke noe om at batteriet skal leve lenge og bli ladet ordentlig opp altså?

 

Om han har 15v regulator på dynamoen har han GARANTERT ikke 15v på pærene. Så uansett har det hvertfall IKKE negativ virkning på pærene....

 

 

pærene vil jo lyse bedre, men kjedelig når di ryker fortere.

 

 

hva er egentlig grunden til at han skal ha 15v lading, pleier jo å holde å øke litt til 14,6 eller så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når spenninga øker, blir strømmen mindre gjennom pæra, og det blir ikke så stor varmgang.. Dermed vil den leve lengre, med mere volt.. ohms lov...

 

Ser ut til at du har vært borte i timen, da dere lærte Ohms lov!

Uttallelsen din er feil.

 

En ting kan du ihvertfall ikke endre på i en fei, og det er resistansen i pæra. (Bitte litt ifm at den blir varmere, men er vel neglisjerbart her!)

 

I=U/R, og når R er konstant og U øker, må nødvendigvis I -strømmen- bli større

Effekten er U x I = U * U/R. Og siden effekten øker når spenningen øker, så må nødvendigvis pæra bli varmere, og det motsatte av hva du påstår skjer: Pæras levetid svekkes.

ohmslaw.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ei pære svekkes hvertfall ikke om den får mere volt på seg. Klart et sted går grensa, men borti 15v er ikke noe stress..

 

Jeg var nok borte i timen ja, er snekker så :P

 

Må nok si meg enig med Mikkel her. Jeg har stappet inn 15V laderegulator på alle bilene mine og oppnådd drøyt 14,8V ladespenning, og aldri hatt problemer med pærer som ryker.

 

Senker man spenningen til pæren skal den jo vare lenger, men i praksis er det vel ikke noe nevneverdig å snakke om...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan se ut som det ikke er 15volt laderegulator til min dynamo/bil :-(((

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått kontakt med verkstedet bilen min er på. Det er Valeo dynamo med dele nr 437178.

Nå skal det ihvertfall bli lettere å søke etter laderegulator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk hvertfall tak i 14.6v til passaten (93 mod)på mekonomen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ei pære svekkes hvertfall ikke om den får mere volt på seg. Klart et sted går grensa, men borti 15v er ikke noe stress..

 

Jeg var nok borte i timen ja, er snekker så :P

 

Da trur jeg du fortsatt skal snekkre. Pæren svekkes ved volt økning, det er nettop derfor man har spennings regulator. Ampere spiller ingen rolle:) Prøv med en batterilader med amper justering så skjønner du:) 15 volt regulator kan være skaldelig på sikt da bilens el system ikke er konstruert for den økte spenningen. Er spesiellt pærer som for betraktlelig forkortet levetid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regulatoren sitter bak dekslet på dynamoen ja.. :) -To skruer..

 

Du kan jo feks se på okonomi-deler.no..

 

De har 14.6v regulator til endel bosch dynamoer hvertfall. 200kr ca..

 

 

 

Så Audi syns ikke noe om at batteriet skal leve lenge og bli ladet ordentlig opp altså?

 

Om han har 15v regulator på dynamoen har han GARANTERT ikke 15v på pærene. Så uansett har det hvertfall IKKE negativ virkning på pærene....

 

Prater bare av erfaring jeg:) er rimelig dyrt å bytte pære på nyere audi også ofte så:) Som sagt så er dette et tiltak fabrikken har gjort etter å ha hatt mye problemer med at for høy spenning til pærene fører til at de ryker fortere enn hva som er forventet levetid:) Er faktisk ikke rare spenningsfallet frem til pæra på en såppas ny bil. Men men som sagt var bare for å advare om det da fabrikken har kommet frem til det, og sier nøyaktig det samme som årsak til lavere ladespenning når det er spm om det:) Men når du sier at det IKKE har virkning på levetiden til pærene om de får si 14,8v frem.. så må jo det være det rette og alle de pærene som røyk etter få mnd før dette ble endret var det sikkert fabrikasjonsfeil på:) Skal sende en mail til teknisk på fabrikken og si ifra at de tok feil jeg: smil : Og be de øke spenningen igjen:D Audi anbefaler vedlikeholdsladere såogsi uansett da en dynamo på en ny bil med masse teknisk utstyr ikke klarer å topplade et batteri under kjøring uansett, om man skal opprettholde maximal ytelse på batteriet i lengst mulig tid:) Hender også at ecu på nyere bil feks edc15p+ får problemer om spenningen er for høy, det ser man godt under en flashing om laderen man bruker leverer litt mye. Men er ikke ute etter å diskutere dette ned i nano biter... så ta det til dere de som vil og resten som velger å ikke høre på det, ja dere driter i det :) var bare ment som et tips, som kan spare folk for litt pærekroner:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt hende jeg har feil, skal ikke si noe på det. Sier bare det jeg har hørt fra en jeg kjenner.. Dvs det er han som FANT OPP og startet LADAC, om noen vet hva det er..Det han ikke kan om lading og bilel er bortimot ikke verdt å vite :P

 

 

Bra du driter i det Stian, da er du litt ekstra tøff;) Hvis folk ikke vil høre på deg er de idioter og får gjøre som de vil liksom..

 

Sa at de som ikke bryr seg om det får drite i det:) og at det bare var et tips:) Utifra hva hva audi sier.. og med tanke på at det er en audi så er det vel ganske relevant tenkte jeg.. Men om folk velger å gjøre andre ting så er det jo bare å gjøre det.. var bare et forsøk på å gi et relevant tips som er merke relevant:) At jeg har jobbet på audi og skrudd det allerede 5 år før du var gammel nok til å ha lappen, føler jeg at er nok grunnlag til å motsi deg..: vinke : Var du som startet med å si bastant at pærer IKKE tar skade av forhøyet spenning på sånn bil.. men det gjør det erfaringsmessig. Prøvde si dette på en pen måte i starten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt hende jeg har feil, skal ikke si noe på det. Sier bare det jeg har hørt fra en jeg kjenner.. Dvs det er han som FANT OPP og startet LADAC, om noen vet hva det er..Det han ikke kan om lading og bilel er bortimot ikke verdt å vite :P

 

 

Bra du driter i det Stian, da er du litt ekstra tøff;) Hvis folk ikke vil høre på deg er de idioter og får gjøre som de vil liksom..

 

Han som startet ladac har ikke sagt dette til deg. Da hadde han ikke kunne konstruert ladere. Du MÅ ikke gi tips til folk som er feil da dette kan bety store kostnader for de som hører på deg i dette tilfelle.

 

Har du tlf nummeret til han som startet ladac? Da kan vi høre om fantasi historien din som du skyver over på andre stemmer;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han som startet ladac har ikke sagt dette til deg. Da hadde han ikke kunne konstruert ladere. Du MÅ ikke gi tips til folk som er feil da dette kan bety store kostnader for de som hører på deg i dette tilfelle.

 

Har du tlf nummeret til han som startet ladac? Da kan vi høre om fantasi historien din som du skyver over på andre stemmer;)

 

Greit gutterrrrrr... Jeg skal trekker tilbake det jeg sa, også skal jeg sjekke det opp på nytt... Så beklager jeg alt oppstyret :)

 

Og, er det Jon som skriver her eller er det Christine som er superelektrikern ? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anyway, får ikje tak på 15volt laderegulator til denne bilen/dynamoen. Så får uansett leve med det.

Kanskje det er greit nok allikavel og da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ladespenning på 15 volt hører ikke hjemme i et 12v anlegg..Det eneste du får er problemer og ekstra utgifter.Mange elektriske komponenter i bilen din hadde fått bare en brøkdel av levetiden i forhold til den normale ladespenninga på 14-14,4v. Har personlig aldri sett eller hørt om 15v regulatorer heller. Høyeste verdi eg har sett som har stått stemplet på en regulator er 14,5v

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en del år siden så kjøpte jeg lade regulator som var justerbar, og men det var opptil 15volt. Den gang til BMW bil på 1980 tallet(325i og 528i).

Nå lager dem ikke i det hele tatt ifølge dem jeg har snakket med(Varhaug Elektro Diesel, og Nylund Bil Elektriske), det gjelder dem nyere biler. Ihvertfall som min type bil og nyere biler.

Og som dem andre sier her inne så har bl.a. Audi og sagt/gjort dette.

Så har jeg ihverfall lært meg og at en ikke skal overstige den ladespenningen som er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjøpte en på 14.4v igår. den leverer 14v ut av dynamoen. Kunne å få tak i en på 14.6 som jeg tipper ville ligget på ca 14.2v dette går greit. Men anbefaler trådstarter at den ligger på over 14v i ladespenning og vedliksholdslader batteriene i bilen innimellom. Dette bør gjøres hvis du skal ha agm da bilen aldri vil lade med opptimal ladespenning til batteriene. (14.5-14.9v)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne litt jeg, Vil bare sørge for optimal lading på bilene mine.

Jeg har 14.2 volt, målt på sigarett uttaket da var bilen kald ca minus 15 så spenningstapet dit bort uten forbruk er jo minimalt.

Men når jeg setter på bakrutetråder, full vifte og alle lys synker spenningen til 12.8 som jo er greit nok om sommeren men om vinteren vil man gjerne at det skal holde seg over 14v selv om bakrutetråder står på og vifta på max.

 

Men er dette mulig da, ved å skifte regulatoren eller er det dynamoen som er for liten. (120A)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.