#1 Skrevet Januar 19, 2010 Jeg funderer på og kjøpe en bil med 2,8 V6 og manuell gir (quattro) som nermer seg 300 tusen. Er dette relativt trygt, eller tåler ikke motorene noe stort mer da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 19, 2010 Kan jo hende at motoren er mekanisk sliten.. men det kommer ann på hvordan den er kjørt og hvor flinke forgie eieren har vært med service... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 19, 2010 (endret) Sterke motorer dette, fatter har hatt 2.6 som hadde gått 350 og har nå en 2.8 som har gått 280. Nå er ene katten gåen, innmaten har løsnet. På 2.6'en måtte han bytte dyser rundt 300k, men det var ikke store kostnaden. Merkes ved at bilen er litt tungstartet og fjusket litt under kjøring på mellomgass. Anbefaler deg forøvrig å se etter 30v/193hk(?) utgaven da den er en helt annen å kjøre enn de gamle 12v/174hk(?)'ene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 19, 2010 Mulig de dysene var litt billigere før, men dyser til min 12v 2.8 skulle både Møller og Meca ha 2000,- per stykk for. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 19, 2010 (endret) Min 2,8q er nå gått 420 tusen. Starter momentant, går som en klokke. Ikke noe særlig oljeforbruk ca 1 liter på 1000 - 2000km Ingen røyk, og god trekkraft i hele registeret. Kjørte nedover til tyskland i sommer, og lå fint i 200+, med fullpakket bil. Har skiftet begge katter + lamda, ellers bare vanlige slitedeler (foringer i understell etc...) Kan trygt anbefales. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 19, 2010 Bare ut av egen interesse - er dette samme motoren som står i Passat V6 (syncro) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 19, 2010 Det er vel kanskje ikke helt ukjent at disse V6-motorene lekker olje fra bakkant av toppene, kanskje en skvett kjølevæske også. Kan også lekke litt olje inn på registerremmen. Da må man bare gå til verks og skifte toppakninger med alt som det innebærer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 19, 2010 Når den snart har rullet 300k og om det ikke har vært skiftet toppakninger med tilbehør(ventiltetninger, simmeringer osv.) bør det nok gjøres om kort tid. Er litt kjent for oljelekasjer/svetting disse eldre V6`erne ja..C4 er ellers veldig gode biler da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 19, 2010 C4 er ellers veldig gode biler da! Det kan like gjerne være c5 han snakker om. Det er også gode biler, bare man styrer unna de tingene som alltid ryker på de.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 19, 2010 Det kan like gjerne være c5 han snakker om. Det er også gode biler, bare man styrer unna de tingene som alltid ryker på de.. Stemmer det du:) gikk ut i fra at det var c4 det var snakk om eg, da 2,8 30v manuell Quattro er svært lite av.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 19, 2010 Når den snart har rullet 300k og om det ikke har vært skiftet toppakninger med tilbehør(ventiltetninger, simmeringer osv.) bør det nok gjøres om kort tid. Er litt kjent for oljelekasjer/svetting disse eldre V6`erne ja..C4 er ellers veldig gode biler da! ..nå følger jeg med på audifans-forumet, og 2.8 30v samt 2.4 og 3.0 V6 går ikke for å være bedre. Lekk lekk lekk... ...får kjøre femmer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 19, 2010 ..nå følger jeg med på audifans-forumet, og 2.8 30v samt 2.4 og 3.0 V6 går ikke for å være bedre. Lekk lekk lekk......får kjøre femmer Hehe, er ikke akkurat noe V6-fan eg heller, om det hetet bensin eller diesel for å si det slik:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 19, 2010 Bare ut av egen interesse - er dette samme motoren som står i Passat V6 (syncro) Passat med langsmotor (1997 og nyere) hadde 2,8 30V 193 hk. Det er samme motor. Passat med tverrmotor (1996 og eldre) hadde VW VR6 174 hk. Det er en helt annen motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 19, 2010 Min 2,8q er nå gått 420 tusen.Starter momentant, går som en klokke. Ikke noe særlig oljeforbruk ca 1 liter på 1000 - 2000km Ingen røyk, og god trekkraft i hele registeret. Kjørte nedover til tyskland i sommer, og lå fint i 200+, med fullpakket bil. Har skiftet begge katter + lamda, ellers bare vanlige slitedeler (foringer i understell etc...) Kan trygt anbefales. Så du mener at et oljeforbruk på 5-10 liter innen et skiftintervall på 10000 km ikke er noe særlig mye? På 10000 km kan jeg gå med på at 1-2 liter er greit, men 5-10 liter da begynner det å bli drøyt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 19, 2010 Så du mener at et oljeforbruk på 5-10 liter innen et skiftintervall på 10000 km ikke er noe særlig mye?På 10000 km kan jeg gå med på at 1-2 liter er greit, men 5-10 liter da begynner det å bli drøyt. 5-10 liter på 10 000 km er jo helt.. Det er jo så drøyt at man må ha med seg et fat med olje liggende på tilhenger konstant 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 19, 2010 (endret) Min bror har kjørt ca.560000 km med en 2,6 v6 uten store problemer.Kun brukt kvalitetsolje fra biltema! Dette er IKKE tull! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 19, 2010 Tok litt hardt i ser jeg. Holder lenge med en 4 liters kanne i bilen, mellom hvert oljeskift. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 20, 2010 Tok litt hardt i ser jeg.Holder lenge med en 4 liters kanne i bilen, mellom hvert oljeskift. Det er da mer enn nok det også. Du får sjekke i bakkant av toppene dine, ventiltetningene dine er sikkert gåene, og sjekk om det er olje på registerremmen. Da bør det i alle fall gjøres noe ASAP. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 20, 2010 Passat med langsmotor (1997 og nyere) hadde 2,8 30V 193 hk. Det er samme motor. Passat med tverrmotor (1996 og eldre) hadde VW VR6 174 hk. Det er en helt annen motor. Ok, var ikke helt sikker på om det var samme motor i disse som i Audi, har VR6 selv i dag og skulle gjerne hatt en nyere med samme motor, men da er vel nærmeste alternativ V6'en i Passat utgavene. Men ut fra tråden så forstår jeg at det skal være greie motorer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 20, 2010 Unngå ihvertfall de med femmer. Motoren er knallbra, men femmerne er belemret med det antikke injection-systemet som ALLTID gir problemer etter en del år og kilometer. V6 er mye mer stabilt sånn, det er bare lekkasje fra toppakninger som kan være et problem der.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 20, 2010 Synes da vår KE3-jetronic holder seg bra etter straks 300 000km jeg Spangen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 20, 2010 Min 2.3E går som ei klokke og starter i 20 minus uten noe problemer. 335xxx på telleren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 20, 2010 Synes da vår KE3-jetronic holder seg bra etter straks 300 000km jeg Spangen Virker som om KE3-Jetronic enten virker evig bra, eller så oppstår det et hav av problemer som omtrent er totalt håpløst å fikse, i motsetning til gammeldags K-/KA-Jetronic som er enkelt å feilsøke og reparere det som eventuelt måtte være galt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 20, 2010 Min 2,8 V6 12V (174hk) har gått 354000. Ble bytta toppakning rundt 300k pga et regreimskift som gikk feil. Byttet et par ventiler og løftere samtidig. Bruker litt olje, men ikke mer enn "normalt". Den går som ei klokke i alle fall og drar relativt godt. Nesten utrolig hvor lite man merker om bilen er tom eller fullastet og med henger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 21, 2010 Det er da mer enn nok det også. Du får sjekke i bakkant av toppene dine, ventiltetningene dine er sikkert gåene, og sjekk om det er olje på registerremmen. Da bør det i alle fall gjøres noe ASAP. Audi oppgir "akseptabelt" oljeforbruk til 0,5 liter pr 1000km. (tidligere 1liter pr 1000km) VW 1 liter pr 1000km. Jeg ligger jo greit under dette, med ca 0,3-0,4 liter pr 1000km. Tørr og fin motor i alle kanter. Sannsynligvis er ventiltetningene slitt, men ikke så mye at jeg gidder å bry meg. Alle motorer bruker noe olje, og det skal de. De motorer som ikke bruker noe som helst olje, blir "etterfylt" med drivstoff, og får dermed oljen uttynnet. Tilbake til topic: 2,8 literen anbefales. Seig og sterk motor, som drar godt over hele registeret. Ikke så helt værst i forbruk, sammenlignet med tilsvarende motorstørrelser fra andre produsenter (Ford, Mercedes etc..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...