Oljetemperatur? Når kan man begynne å virkelig bruke bilen?

Anbefalte innlegg

Har lurt på noen ting lenge men egentlig aldri kommet til en konklusjon.

 

Hvor varm skal motoroljen være før man virkelig kan begynne å dra bilen litt? For de som ikke har måler, kan man ha en viss feeling på oljetemperaturen via kjølevæsketemperaturen? Hva har utetemperaturen å si for hvordan oljen blir varm i forhold til vannet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å ta det rolig frem til olja minst er på 60 grader, Føler meg trygg på å klampe helt til når den er på 80, merker at når det begynner å blåse over lunk ut av luftedysene så har oljetemp. begynt å stige ifra 50 ihvertfall på min bil.

 

Men dette er personlig erfaring, sikkert noen som har et bedre svar : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser på min bil så er som regel olje temp på 60 grader i det vann temp når 90 !!! men du vet bjørnar,, du får ikke temp uten turtall, og bilen din har vel strengt talt ikke vert over 2800 omdr enda???he he..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når vannet har passert 70grader varver jeg over 2500rpm.. Er veeldig snill inntil da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror vel egentlig at så snart kjølevæska er varm (70-90 grader), så er olja varm nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har lest i instruksjonsboka på golf gti 16v . der sto det vel at det lønte seg å vente til etter 50grader før man ga noe særlig turtall.. nå begynner jo ikke de å vise noe temp noe særlig før heller da så. sikkert tiltenkt noe av det samme på de fleste motorer,da en kald motor bør få gå seg til litt, før det belastes noe ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venter som regel til kjøleveske tempen er på 90grader jeg,gjerne ennå litt lenger også. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser på min bil så er som regel olje temp på 60 grader i det vann temp når 90 !!! men du vet bjørnar,, du får ikke temp uten turtall, og bilen din har vel strengt talt ikke vert over 2800 omdr enda???he he..

 

Din oterpung! Girer ikke før 5000 kanskje og senest i går var det sperra flere ganger!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venter som regel til kjøleveske tempen er på 90grader jeg,gjerne ennå litt lenger også. :)

 

Skulle jeg gjerne gjort og. Men kommer ikke lenger opp enn ca 70-80 grader ved minus 10 grader ute, ok termostat og plate foran radiator. (har og Eberspächer)

Men forbruket er lavt da :P hehe...

 

Bruker å vente til temp. nåla er på 70 grader før den får gå over 2500, og over 80 grader før den får full belastning. Dersom den har liggi på 70 grader lenge, anser jeg oljen som varm nok ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Din oterpung! Girer ikke før 5000 kanskje og senest i går var det sperra flere ganger!

 

Hva er poenget med å dra den til sperra? Er ikke det litt uheldig for bilen?

 

 

Ontopic: Jeg drøyer alltid til vannet er 90 grader før jeg gir flat pedal. Da regner jeg med at olja også er varm:) Kjører rolig opp til maks 3K rpm når den er kald.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er poenget med å dra den til sperra? Er ikke det litt uheldig for bilen?

 

 

Ontopic: Jeg drøyer alltid til vannet er 90 grader før jeg gir flat pedal. Da regner jeg med at olja også er varm:) Kjører rolig opp til maks 3K rpm når den er kald.

 

Ikke noe som er så tøft som og ligge kontra på kontra for så og dra den maks ut av siste svingen så det skyt og smell i det den når spærra så stikkflammene driv bare !!! Er jo halve oplevelsen det !!! Turtall turtall turtall!!!!!!!!! 100% enig med bjørnar , !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe som er så tøft som og ligge kontra på kontra for så og dra den maks ut av siste svingen så det skyt og smell i det den når spærra så stikkflammene driv bare !!! Er jo halve oplevelsen det !!! Turtall turtall turtall!!!!!!!!! 100% enig med bjørnar , !

 

 

Hehe! Så hele poenget er å være tøff når man drar motoren til sperra... Jaja, nå vet jeg det og : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er poenget med å dra den til sperra? Er ikke det litt uheldig for bilen?

Tror du ikke sperra er der for en grunn? Hadde vært mye mer uheldig om den ikke hadde vært der.

 

Og jo, jeg tror det var en smule ironi i innlegget til Bjørnar, sånn at det er sagt.

 

Personlig drar jeg ikke bilene mine over 3000rpm før olja er 80 grader varm. På de som ikke har oljetemperatur på kjørekomputer, de begynner jeg å bruke når vannet har nådd 70/80/90 grader og ligget der jevnt i noen minutter/kilometer, alt ettersom hvor varm den aktuelle bilen har for vane å bli.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe! Så hele poenget er å være tøff når man drar motoren til sperra... Jaja, nå vet jeg det og : haha :

 

Du skjønner vel hva jeg mente med det du også... tror ikke jeg er alene om og synes det er rått når gutta på gatebil med heftige biler drar breisladden , pumper rundt hele svingen før de drar den max ut i utgangen for så og putte på nytt gear og fortsette opp strekka !!! og det er lyden som er tøff ja ikke det at en treng og gjøre det for og føle seg tøff nei hvis det var de signalene du tok!!!:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skjønner vel hva jeg mente med det du også... tror ikke jeg er alene om og synes det er rått når gutta på gatebil med heftige biler drar breisladden , pumper rundt hele svingen før de drar den max ut i utgangen for så og putte på nytt gear og fortsette opp strekka !!! og det er lyden som er tøff ja ikke det at en treng og gjøre det for og føle seg tøff nei hvis det var de signalene du tok!!!:P

 

Hehe, joda, kan være enig i at det å høre versting bilene frese er tøft.

 

Grunnen til det første innlegget mitt var at jeg tok innlegget til Bjørnar som om han kjører "vanlig" på veien og drar den opp til sperra. Det ser jeg ingen grunn til, da bilen stagnerer der samt at toppeffekt i de fleste biler er nådd lenge før sperra;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, joda, kan være enig i at det å høre versting bilene frese er tøft.

 

Grunnen til det første innlegget mitt var at jeg tok innlegget til Bjørnar som om han kjører "vanlig" på veien og drar den opp til sperra. Det ser jeg ingen grunn til, da bilen stagnerer der samt at toppeffekt i de fleste biler er nådd lenge før sperra;)

 

He he helt enig med den ja,, !!! selv drar jeg sjelden bilen min dit selv jeg men på kvelder man klikker og er på skogs rally el isbane kjøring så blir det litt ja he he

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar den ikke på sperra på vanlig kjøring nei, er bare hvis jeg er i fjasehumør eller gassehumør! Topp å la bilen kjenne at den brukes litt da gitt! Er ikke gammel mann med hatt enda!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På opel corsan min, bruker jeg å legge den på ca 5000 omd. i førstegir til jeg kjenner varme i luftekanalene.. da roer jeg ned til 3000 ca i andre gir :P Men dette er en bil som jeg driter i og skal skrote innen denne mnd.

 

På rs2'en ga jeg aldri på før bilen hadde vært driftsvarm i en stund! Er så mye som skjer så det er det viktig at den er varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.