#1 Skrevet Januar 19, 2010 Hei... I det siste har bilen slura på clutsjen i 4 og 5 gir... I dag måtte jeg brenne bort olje på 3giret og før den tok tak Skal straks av med kassa og overale 1. og 2. giret og i den forbindelse har jeg muligheten til å gjøre noe med lamellen. Skal selvfølgelig bytte tetteringer på veiv og girkasse da en av dem lekker. Hva kan jeg bruke mot lamellen for å få den til å holde noen måneder til? Grunnen til at jeg vil prøve vask av lamell er ganske enkelt lite kronasje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 19, 2010 Som oftest trekker oljen inn i materialet og vanskelig å få bort, og dermed fortsette å slure... Har ikke hørt om mange som får det 100% reint og fullt fungerende lamell. Men vil du prøve er det opp til deg;) Isåfall må du finne et godt middel som tar knekken på olje, feks bremserens, aceton eller lignende sterke sakor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 19, 2010 Å prøve å vaske ei lamellplate som er tilgriset med olje er totalt bortkastet tid desverre. Oljen trekker inn i clutch-belegget. Om du vasker bort oljen i overflata på lammelen, vil oljen trekke ut igjen når lamellen blir varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 19, 2010 Hmm, så oddsene er dårlig for å få dette til ja.. Hørte også rykter om å legge plata i bremserens,, er jo ei orginal plate på chippet motor.. Flere som har god / dårlig erfaring ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 19, 2010 Den lamellplaten tror jeg du med 95% sannsynlighet kan bruke som brevpresse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 19, 2010 Som de andre antyder her er i bunn og grunn skjebnen til denne lamellen definitivt beseglet. Men da jeg var i samme situasjon for en del år siden greide jeg å forlenge levetida ved å vaske den en god del med bremserens og et par tre runder i oppvaskmaskina:D. Da holdt den fra mai og ut august, hvor det fullt og helt var slutt;). Dette er snakk om en 16V sugis med ikke tilnærmingsvis det samme dreiemomentet du har. Etter å ha spart/utsatt utlegget for ny lamell må du regne med å koste på deg å dreie svinghjulet ditt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 20, 2010 legg lamellplata i JET A1? Verdens beste vaskestoff... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 20, 2010 Hei... I det siste har bilen slura på clutsjen i 4 og 5 gir... I dag måtte jeg brenne bort olje på 3giret og før den tok tak Skal straks av med kassa og overale 1. og 2. giret og i den forbindelse har jeg muligheten til å gjøre noe med lamellen. Skal selvfølgelig bytte tetteringer på veiv og girkasse da en av dem lekker. Hva kan jeg bruke mot lamellen for å få den til å holde noen måneder til? Grunnen til at jeg vil prøve vask av lamell er ganske enkelt lite kronasje En orginal lamell er det helt sikkert noen som har liggende her på forumet som du kan få.. Jeg skjønner av kronasjen kan være lav for de fleste av oss i disse etterjul`s tider, men for min egen del så hadde jeg heller utsatt hele den operasjonen for å slippe å skru ut girkassa 2 ganger på noen få mnd, og spart opp de 2000kr du må ut med for en sinter lamell samt planing av svinghjulet (ja, du MÅ planslipe det, ikke vurder noe annet..) Burde nok hatt litt sterkere trykkplate og, men med kun chip så holder det nok ut og bort med bare lamell og planing 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 20, 2010 legg lamellplata i JET A1? Verdens beste vaskestoff... Er ikke det bare ekstra godt filtrert/renset parafin? Hvordan er egentlig tilgangen til fly/helikopter fuel for hvermannsen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 20, 2010 Er vel parafin ja.. Genialt til parafin brennovner, da det omtrent er luktfritt kontra mye av det skvipet du får kjøpt andre steder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 20, 2010 De skam gamle asbest clutchene (og bremser), gikk fint å vaske med avfetting i delevasker (varmt). De vanlige i dag, er som sagt lenger oppe, nesten/helt umulige å få fri for olje, da dette er presset inn i porer. Få heller tak i en brukt så lenge, eller vent til du har råd til ny. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...