2000 v6 2.8 tiptronic Rykking under 2000omdr

Anbefalte innlegg

Hei!

Problem som følger: Når man akselererer eller ligger på flatmark/stigning med litt belastning øker turtallet

på motoren uten at farten øker. Kan beskrives som om man kjører manuell bil og

trykker inn koplingen litt for så å slippe igjen. Merkes i hele bilen.

-Skjer også kun under 2000 omdr/min.

-Ikke antydning til noe feil på tomgang.

-Skjer i alle gir.

-Når bruk av manuelt girvalg får jeg ikke denne rykkingen.

-Den er forøvrig veldig konstant, dvs øker med ca 100 omdr for så å falle ned igjen med fast takt.

men som sagt over 2000 er det ikke noe antydning til feil.

servicer er fulgt, skiftet også olje og filter på kassen uten at det har hjulpet bortsett fra at girskifte føles mykere ut. Var ikke noen store partikler i magnetene bare finfint "støv"

Den er innenfor registerreimskifte mtp år og jeg har bestillt reg.rem kit men regner ikke med at den blir bedre etter det. siden alt fungerer i manuel giring.

Det jeg tenkte på var utslitt converter, noe jeg har hørt kan føre til rykking.

Men jeg undrer på om det kan være en sensor eller styreenheten som tuller, tenkte

at det kunne være vacuumlekkasje som førte til at styreenheten kopler ut og inn lock up,

og at i manuel giring tar den ikke hensyn til lekkasjen.

Har ikke hatt noe vanlekkasje i bilen som skulle føre til fuktighet på TCU.

Noen som har noe formening om hva det kan være.

Kanskje noen som vet hvor det typisk er brudd på vacuumslange e.l

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fatter har akkurat det samme på sin bil.

Flere jeg har snakket med har vært borti det samme og det har blitt sagt at det skyldes tiptronicen, uten at vi har funnet noe løsning på problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

får du noe feilmelding på vag com?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke hos meg iaffal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

får du noe feilmelding på vag com?

Nei, får ikke noe på vag com, har bare den billig versjonen men det skulle nå være det samme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme feil, stikk under bilen å se på converteren.

Min er det ubalanse, så kassa må byttes. vises når du er under bilen, converteren rykker. Min er værst rundt 1500 rpm.

Så se om det er ubalanse i converter først.

For jeg endevendte motordeler og elektronikk til den store gullmedaljen, og så var det girkassa ......

Men sikkert ikke den beskjeden du hadde håpet på

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er det ubalanse, så kassa må byttes. vises når du er under bilen, converteren rykker. Min er værst rundt 1500 rpm.

For jeg endevendte motordeler og elektronikk til den store gullmedaljen, og så var det girkassa ......

hvorfor må en bytte kasse pga ubalanse i converter? Har ubalansen ristet istykker kassa?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på min må enten converter byttes eller girkassebytte, men har ristet så lenge at det er usikkert om kassa holder med bare ny converter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar, jeg hadde selfølgelig ikke håpet på det for girkasse rep/utskiftning er ikke billig.

Men hvordan utførte du testen, løfte bil, en person inni bilen som ga gass i drive og en som ser under?

Som sagt så merkes denne rykkingen i "drive" og ikke på tomgang, rusing eller manuelt girskift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke mange som hadde ideer angående dette, blir vel å levere på møller for feilsøking.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje/filterskift på girkasse, hjelper ikke det er girkasseoverhaling eller ny girkasse eneste mulighet. Et ikke helt ukjent problem på disse kassene, spesielt om de ikke har fått olje/filterskift regelmessig siden ny.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se Mellom motor og girkasse under bilen når den står i park mens motoren tusler og går.

Da skal det IKKE være vibrasjoner i converteren som du ser rett ved svinghjulet.

Er det vibrasjoner driver converteren å plager motor slik at det blir ugjevn gange rundt 1800-2000 rpm (iallefall på min)

Veldig synlig om du vet hva du skal se etter.

OG DYRT om det er noe galt

Min girkasse (nr 3 forresten) har fått gjevnlig oljeskift og filterskifter, mne disse kassene er tydeligvis laget for å ryke med gjevne mellomrom desverre.

Skal se om jeg får til å legge ut video av min her.

http://www.wiggen.info/video/audi.MP4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

åhh..nå kjenner jeg finanskrisa på kroppen her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser converteren ut som på videoen min, er det bare å begynne å be, kasse er en dyr affere å bytte.

Men er den helt stødig, kan det være mye annet som kan tulle også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å avslutte kan jeg si at jeg fant aldri feilen: mad :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket foringen til mellomakselen? den var i tillegg gåen på min, så sjekk denne i tillegg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips, men jeg solgte bilen for ca 30.000 under listepris slik at en evt. rep kunne fikses uten at det kostet skjorta for ny bileier.

Må ha en bil som går og ikke må på lengre tids opphold på verksted.

Men bilen går ennå og jeg håper den fortsetter med det.

Hvis årsaken til problemene skulle bli oppdaget skal jeg legge det ut her slik at folk som har lignende

problemer får svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.