#1 Skrevet Januar 22, 2010 Hei. Jeg har en Passat 2004 mod som av og til blir strømløs. Problemet er periodisk, men hatt det en del ganger nå på vinteren når kulda har vært nokså bitende. Har den siste tiden passet på å lade opp batteriet ca 1-2 ganger i måneden og fungert fint nå den siste tiden selv om det har vært en del kalde blå. Bilen har vært inne til feilsøking hos vw verksted her i byen, men ikke funnet ut helt spesifikk hva det kan være. Fikk igjen bilen i går og fikk følgende beskjed. Han målte bilen etter han hadde kjørt den inn og stoppet, måling 0,20 milliampere noe som var helt godkjent. Målte jevnt og trutt så plutselig fikk kan en måling på 0.5ampere dette pågikk i en times tid før det ble borte (altså periodisk) Han fant ut at over sikring 10 trakk det strøm (tror dette gikk til radio/cd/cd veksler/navi og handsfree) Han trodde kanskje det kunne ha noe med en Interface som ligger i midtkonsollen som skal styre disse enhetene samt mulitfunksjons rattet?? Noen andre som har vært borti lignende eller har en mening om hva problemet kan være? Batteriet ble byttet for ca 1,5 år siden og ble testet, ingenting i veien med det. Tror ikke at handsfreen er orginal da disse er en telefon med ledning? Denne står ved siden av dashbordet i en lader, denne skal slutte å lade når man stopper bilen så tror ikke det er denne, det trodde heller ikke han som så på bilen. Denne Interface boksen skal ha vært et problem på noen transportere, men han hadde ikke hørt om disse på passat, kanskje det kan være en komponent som "henger" seg av og til. Værste som er er disse periodiske feilene : bh : All hjelp mottas med takk!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 24, 2010 Jeg hadde problemer med at batteriet plutselig var flatt. målte om det gikk betydelig mye strøm når tenningen var avslått, det gjorde det ikke. Så jeg kjøpte nytt batteri, problemet løst. Regner med at det var lekasjestrøm i batteriet for det forekommer rett som det er, dette var et relativt nytt gelebatteri fra biltema. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 25, 2010 Jeg hadde problemer med at batteriet plutselig var flatt. målte om det gikk betydelig mye strøm når tenningen var avslått, det gjorde det ikke. Så jeg kjøpte nytt batteri, problemet løst.Regner med at det var lekasjestrøm i batteriet for det forekommer rett som det er, dette var et relativt nytt gelebatteri fra biltema. Har byttet batteri 2 ganger siden 2006 og de hadde tatt diagnose test på batteriet så skulle ikke være noe i veien med det ifølge verkstedet ihvertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 25, 2010 (endret) Skjønner. Hmm, da er det noe strøm i omløp, har du prøvd å måle strømmen mellom batteri og +polen? Leste litt mere nøye på det du har skrevet, det er vel en pekepinne det med radio/cd/multimedia. Det kan jo hende det er noe der som surrer og går. Prøv å mål ved sikringa og ved polen når problemet kommer. Det er liksom ikke noe fasitsvar i feilsøking av elektronikk. Men å jobbe seg fra batteri og innover er vel en start. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 25, 2010 Skjønner. Hmm, da er det noe strøm i omløp, har du prøvd å måle strømmen mellom batteri og +polen?Leste litt mere nøye på det du har skrevet, det er vel en pekepinne det med radio/cd/multimedia. Det kan jo hende det er noe der som surrer og går. Prøv å mål ved sikringa og ved polen når problemet kommer. Det er liksom ikke noe fasitsvar i feilsøking av elektronikk. Men å jobbe seg fra batteri og innover er vel en start. Lagt meg og legger meg helt ut av feiløkingen da jeg ikke har snøring på dette, det som kunne være problemet var som skrevet over denne Interface boksen, men han kunne ikke si noe sikkert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 25, 2010 Skjønner. Napp ut sikringen og se. Er det lenge mellom hver gang batteriet er flatt? Det interfacet, er det orginalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 25, 2010 Skjønner. Napp ut sikringen og se. Er det lenge mellom hver gang batteriet er flatt?Det interfacet, er det orginalt? Joda det kunne jeg få prøvd å gjort, skjedde i oktober, november så 3 ganger i løpet av desember. Men ikke vært flink til å lade batteriet helt opp. Men har ladet opp jevnlig siste tiden da har det ikke vært noe problem. Mye småkjøring, kaldt og hvis bilen får stå et par dager er en dårlig kombinasjon. Interfac'en tror jeg er orginal, men er ikke 100% sikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 26, 2010 Andre med noen meninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 26, 2010 Vet ikke om du har opplyst om det, men har du sjekket om dynamoen gir den spenningen det skal? Kom til å tenke på det når du snakket om kulda osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 26, 2010 Vet ikke om du har opplyst om det, men har du sjekket om dynamoen gir den spenningen det skal?Kom til å tenke på det når du snakket om kulda osv. Har vært inne på tanken ja, men verken bekreftet eller avkreftet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 26, 2010 Har vært inne på tanken ja, men verken bekreftet eller avkreftet. Okei. Mål spenningen på batteriet med motoren i gang, bør ligge mellom 13 og 14 volt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 26, 2010 Hadde også seriøse problemer med flatt batteri en stund på 2003 allroad. Problemet var en harddisk som jeg hadde satt inn istedet for CD-veksler, som startet og surra som den ville selv. Med et relè på strømforsyningen til HD'en så forsvant problemet, men hvorfor var det et problem? Tror det var CANBUS'en som ikke helt gikk i dvale og fikk signaler på ett eller annet vis fra RNS-E om at CD-spilleren (nå harddisken..) skulle begynne å snurre og boote opp, og den dro en del strøm fant jeg ut. Men hvorfor forstyrres CANBUS-signalet med falske ordre? Har lest noe om akkurat det, og også erfart noe selv: 1. Parkerer du bilen under ei lampe med lysstoffrør, så kan det være en mulig årsak. Etter 2 dager i et parkeringshus med lysstoffrør rett over bilen, var batteriet dødt på min bil, ihvertfall èn gang. 2. Trådløse nettverk i nærheten kan påvirke CANBUS-systemet har jeg også lest om på et annet forum. Her hvor jeg bor har jeg funnet 8-10 trådløse nettverk. 3. Mobiltelefoner/sendere kan påvirke systemet. Vil bare si at jeg tror noe av dette kan påvirke elektronikken i bilene, og noe av det jeg har erfart og nevnt kan virke litt uvirkelig, dessuten er det vanskelig å bevise, og si at det ER det og det som er årsaken til problemet! Minnes jeg leste om enkelte steder i Oslo hvor noen biler (spesielt amerikanske) rett og slett stoppet, og måtte flyttes før de fikk start på de igjen. Tror det var spesielle magnet og/eller strømfelt i området som slo elektronikken i bilen ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 27, 2010 Okei. Mål spenningen på batteriet med motoren i gang, bør ligge mellom 13 og 14 volt. Spenningen ligger på ca 14,4V 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 27, 2010 Da er det ikke det heller. Da er det nok noe som surrer og går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 27, 2010 Da er det ikke det heller. Da er det nok noe som surrer og går. Redd for det.. Dritt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...