#1 Skrevet Januar 22, 2010 Nytter ikke kjøpe nyere bil for og slippe og plages: eek : På tur hjem fra jobb idag skulle jeg kjøre forbi en bil, girte i 5 gir og ga på, og bilen begynner og slure. Slurer nå i 4-6 gir og lugger i 1-3 gir Bilen er en A4 B7 2,0tdiq 2007mod import med 68000km på tellern. NOEN som har vært borti dette?? Skal jo ikke måtte bytte clucth etter 70000km Er jo bare 2 års garanti når det er import, men kan reklamasjonsrett komme inn i bilde her?? Bilen har jeg kjøpt privat. Den ble importert av ett bilfirma her i norge fra sverige når den var ny, så førstegangs regga i norge. Noen som tror jeg kan komme noen vei med og spørre møller, eller de som importerte den og dekke dette, eller er det bortkastet tid? Har ikke fått pratet med møller enda siden det er helg, men prøver og spørre her blant kloke sjeler Takker for nyttige svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 22, 2010 (endret) Er vel et slitent dobbelmassesvinghjul som har dratt i filler lamellen eller om man er litt unnskyld uttrykket "kjerring" på bakkestarter og igangkjøringer så ryker denne fort... 70000km er langtifra unormalt med noen som feks har borti 2000rpm ved igangkjøring.. sier ikke at du er sånn.. men tidligere eier kan ha vært sånn:) Eller om man kjører på høye gir med mye belastning under 2000rpm så belaster dette dobbelmassesvinghjulet som igjen belaster lamellen. Men all in all.. ikke unormal km på en vanlig audi eiers 2.0tdi. Hos audi norge får du 0 dekkning uansett på import over 2 år. Og en utslitt clutch er somregel brukerfeil og er også en slite del så det dekkes somregel kun innenfor en viss km om det ikke skyldes feil på produktet som er bakgrunn til slitasjen. Litt som bremseklosser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 22, 2010 Er vel et slitent dobbelmassesvinghjul som har dratt i filler lamellen eller om man er litt unnskyld uttrykket "kjerring" på bakkestarter og igangkjøringer så ryker denne fort... 70000km er langtifra unormalt med noen som feks har borti 2000rpm ved igangkjøring.. sier ikke at du er sånn.. men tidligere eier kan ha vært sånn:) Eller om man kjører på høye gir med mye belastning under 2000rpm så belaster dette dobbelmassesvinghjulet som igjen belaster lamellen.Men all in all.. ikke unormal km på en vanlig audi eiers 2.0tdi. Hos audi norge får du 0 dekkning uansett på import over 2 år. Og en utslitt clutch er somregel brukerfeil og er også en slite del så det dekkes somregel kun innenfor en viss km om det ikke skyldes feil på produktet som er bakgrunn til slitasjen. Litt som bremseklosser. Gamle eiere eller årsaken vet jeg ikke, har kjørt bilen ca 10000km siden den ble i mitt eierskap. Vet hvordan man sliter clutch for og si det sånn, så hvis jeg har holdt på med det, har jeg ikke postet det her. Spørsmålet er jo om det eventuelt er svakheter, og om noen andre har hatt problemer, fått det på garanti osv(Møller har kjennskap til dette, skjønner???) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 23, 2010 Som jeg sa så er det ikke uvanlig at de er utslitt på sånn km.. Og uten å ha sittet på med deg så kan jeg heller ikke si at du ikke sliter clutchen din feil.. Har enda ikke etter mange sikkert 1000 prøvekjøringer med kunde møtte en kunde som selv føler han/hun kjører feil.. men det er jo en annen sak. det er ikke en svakhet som dekkes. Kan si 100% sikkert at så lenge din bil er over 2 år fra 1 reg dato og den er import så vil du ikke få noe garanti på dette. Jobber i møller. Feks om du liker å kjøre mye under 2000rpm uansett gir og belastning så har du en typisk oppskrift på å slite ut din clutch på en slik bil uansett om du ikke betjener den så sliter dette på clutchen, da den får veldig rykkvis belastning når dobbelmassesvinghjulet blir belastet sånn på lavt turtall. Uansett da konklusjonen er at.. Det ikke dekkes på garanti.. om din bil er regget 1 gang før 23/1-2008 så har du ikke noe garanti på din bil pr dags dato. Sett bort ifra 5 år sinkslipp garanti og 12 år rust garanti. Kjøpsloven gjelder ikke på en bil du selv har importert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 23, 2010 Ok, var det jeg var ute etter.. Hmmm er jo en svakhet når de ikke tåler og ligge under 2000rpm, bortkastet med 6 trinns girkasse da med våres fartsgrenser, men skal ikke la min fustrasjon om det gå ut over deg:) Mån tru om det er noe møller opplyser om ved salg av biler. Blir jo litt f...... når bilen ikke en gang har tilhengerfeste engang, og clucthen er ferdig. Regner med jeg ikke er den eneste som har dette siden du sier at det er en normal km stand ved utslitt clucth. Bilen er importert av ett firma, kan kjøpsloven gjelde da?? Takker for svar stian:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 23, 2010 Om det er et norsk firma som du har kjøpt bilen av så har du kjøpslov rett ovenfor de ja:) Bare hyggelig det. Ja sånn er det desverre.. 6 gir er vel bare å drite i egentli under 90-100kmt:) Det liker i allefall bilen best. og om du har 3 gir eller høyere så lønner det seg å gire ned et hakk om du ligger på feks 1500rpm om du skal gi på litt ordentlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 23, 2010 Mulig det er OT, men spm er til deg Stian. Hvordan kan da Møller forsvare girskift indikatorene på disse bluemotion bilene sine. Girer man etter den er man sjelden over 1700 omdr. Mulig det er sånn at dette er spesielt for disse motorene som vel har vært 1.9 eller 1.6 TDI på de leiebilene jeg har hatt siste 1/2 året. Mindre moment så klart så de sliter kanskje ikke så mye på svinghjulet? Bare lurer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 23, 2010 Men hva har skjedd med kvaliteten på VAG på dette området? B5 og B6 har ikke slike plager på 1.9 tdi en. Har en kompis som kjører tuna seat leon cupra tdi. Han har en kjørestil som du beskriver. Det rister i bilen omtrent hver gang han skal forbi en bil. Men det holder som bare det på den. Virker som VAG har vært litt "uheldig" med 2.0 tdi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 23, 2010 (endret) 1,9tdi 105 er værre;) men ja denne girindikatoren legger opp til et potensielt skadelig kjøremønster.. i lengden. på 1,9tdi finnes det orginalt ombyggingskit til enkemasse (skoda dele nr). det er hovedsaklig ved lavt turtall og høye belastninger jeg tenker på. ikke jevn fart kjøring:) Men ja vag clutcher har blitt dårligere med årene,, før i tiden om man varmkjørte en clutch så lot man den kjøle seg ned så var den ok.. (asbest belegg blandt annet hjalp).. i dag er clutchen omtrent slutkjørt om den blir varmkjørt 1 gang.. synd å si det men. denne vibrasjonen du nevner er pga at dobbelmasse svinghjulet bunner.. over tid kan det føre til svikt i tettningsringen som sitter på dobbelmassesvinghjulet, og fettet tyter ut og kan i værste fall ta fyr. vibrasjonen er et tegn på at man burde gire ned siden fjørene i svinghjulet er overbelastet og ikke klarer ta opp vibrasjonene fra kraftpulsene i motoren. Når det er sagt tåler det chipping også om man bare dropper masse belastning under 2000rpm på 3 gir og høyere:) Klart belastningen på en 1,6tdi feks er jo mindre.. men dobbelmasse svinghjulet har ikke godt av det i lengden uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 24, 2010 Jeg har også hørt av flere som har hatt trøbbel med nettop 2.0 tdi cluch. Altså da den dobbel masse svinghjul. Det er flere som enten da har kjørt slik som blir sagt her under 2000 rpm i 4-5-6 gir. Noen steder har møller sine ansate sagt at det var svakheter med den svinghjul av tipen Valeo "rett meg opp om jeg tar feil " som hadde en fabrikasjon feil og de skulle tatt opp saken med fabrikanten, men de ville ikke forbedre de så¨var en annen som laget nyere og forbedret svinghjul som er på nyere biler med samme motor størelse og i tilfelle der cluchen byttes så blir det den nye svinghjul. Dett her er noe jeg har hørt og er i alle fal 90% sikkert at det stemmer. Nå sliter jeg faktisk sjølv med samme problem på en 06 audi 2.0tdi av akkurat samme årsak. Og er veldig red at jeg må ta regningen alene ja. Til og med mekaninske verksted som jeg ringte for å høre hvor mye vil de ha for jobben med alle deler så fikk jeg beskjed med det samme, ja du må bytte svinghjul uten at jeg nevnte det eller sa noe om den var ødelagt eller noe i den rettning. Så om det var bare for å få regningen større eller noen andre grunner vet jeg ikke. I alle fal noe under 20K ser det ikke ut til å bli hvis ikke en gjør det sjølv. Andre folks mening hadde vart fint å høre også. Bjørn jeg håper du kan fikse din på garantien eller reklamasjon hvis det finnes noen siden det er import bil da. Fint om du kan komme med tilbake mld om hva du fikk til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 25, 2010 Hei, nei blei verken garati, eller reklamasjon. sitter her med hele regningen selv. Kommer på 20k ja. Sure greier. Begunne virkelig og miste min tålmodighet og tillit til VAG. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 25, 2010 hadde dette problemet i min 2.0 tdi, kom riktig nok frem etter chipping men mekanikeren som har sett på bilen sa dobbelt masse hjulet var søppel. skifta så til forsterket clutch og enkelt masse svinghjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 25, 2010 hadde dette problemet i min 2.0 tdi, kom riktig nok frem etter chipping men mekanikeren som har sett på bilen sa dobbelt masse hjulet var søppel.skifta så til forsterket clutch og enkelt masse svinghjul. Ble det mer støy i bilen, viberasjoner Hvor kjøpte du dette fra?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 25, 2010 Alltid så fint å lese om ting som kan skje med bilen sin Ikke merket noe til dette enda, men jeg pleier alltid la den gå lett på turtall. Synes den alltid har vært brå på cluthen, at den tar kjappt ved igangsetting. Hva er Audi sin løsning på problemet? Ny clutch og enkeltmasse svinghjul? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 25, 2010 (endret) Hei Bjørn, ny bil også bli plaga med slikt. Sure greier. Men så skulle jeg si at eg har hørt fra noen at når di bytta fra dobbel til enkel fikk di en fast vibrasjon. Men at det aldri ble værre. Og at dette varte. (Han kjører chip). Er vel en grunn til at det er satt en dobbelmasse der for å ta opp vibrasjonene. Min holder enda, 160k 20k Er det med svinghjul og plate med arbeid? Preben 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 25, 2010 Hei Bjørn, ny bil også bli plaga med slikt. Sure greier. Men så skulle jeg si at eg har hørt fra noen at når di bytta fra dobbel til enkel fikk di en fast vibrasjon. Men at det aldri ble værre. Og at dette varte. (Han kjører chip). Er vel en grunn til at det er satt en dobbelmasse der for å ta opp vibrasjonene. Min holder enda, 160k 20k Er det med svinghjul og plate med arbeid? Preben Min har gått 233k uten prob. Men regner med at et bytte plutselig er nødvendig før den runder 300k. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 25, 2010 Jeg har også hørt av flere som har hatt trøbbel med nettop 2.0 tdi cluch. Altså da den dobbel masse svinghjul. Det er flere som enten da har kjørt slik som blir sagt her under 2000 rpm i 4-5-6 gir. Noen steder har møller sine ansate sagt at det var svakheter med den svinghjul av tipen Valeo "rett meg opp om jeg tar feil " som hadde en fabrikasjon feil og de skulle tatt opp saken med fabrikanten, men de ville ikke forbedre de så¨var en annen som laget nyere og forbedret svinghjul som er på nyere biler med samme motor størelse og i tilfelle der cluchen byttes så blir det den nye svinghjul. Dett her er noe jeg har hørt og er i alle fal 90% sikkert at det stemmer. Nå sliter jeg faktisk sjølv med samme problem på en 06 audi 2.0tdi av akkurat samme årsak. Og er veldig red at jeg må ta regningen alene ja. Til og med mekaninske verksted som jeg ringte for å høre hvor mye vil de ha for jobben med alle deler så fikk jeg beskjed med det samme, ja du må bytte svinghjul uten at jeg nevnte det eller sa noe om den var ødelagt eller noe i den rettning. Så om det var bare for å få regningen større eller noen andre grunner vet jeg ikke. I alle fal noe under 20K ser det ikke ut til å bli hvis ikke en gjør det sjølv. Andre folks mening hadde vart fint å høre også. Bjørn jeg håper du kan fikse din på garantien eller reklamasjon hvis det finnes noen siden det er import bil da. Fint om du kan komme med tilbake mld om hva du fikk til. Hei. retter deg litt jeg siden du ba om det så pent;) Du tenker på aksjonen hvor lucas dobbelmasse svinghjul ble byttet ut mot sachs. og det stemmer at sachs har stivere demping og tåler røffere bruk, men dette gjaldt bare på turan, golf, a3 og de bilene som deler denne platformen;) alltså ikke a4 feks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 26, 2010 Hei Bjørn, ny bil også bli plaga med slikt. Sure greier. Men så skulle jeg si at eg har hørt fra noen at når di bytta fra dobbel til enkel fikk di en fast vibrasjon. Men at det aldri ble værre. Og at dette varte. (Han kjører chip). Er vel en grunn til at det er satt en dobbelmasse der for å ta opp vibrasjonene. Min holder enda, 160k 20k Er det med svinghjul og plate med arbeid? Preben Halloen Ja det er svingjul og ny clucth med arbeid. Ikke på merkeverksted. Mvh Bjørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 27, 2010 Ble det mer støy i bilen, viberasjoner Hvor kjøpte du dette fra?? merker ikke så mye støy under kjøring, litt i lav fart. står man i ro og har den i fri og tar ut clutchen høres den ut som en gammel traktor derimot rakler og støyer som bare det.. men er sjelden en står sånn. kan merke litt vibrasjoner på lavt turtall med lite belastning. har funnet ut at en ikke kan få i pose og sekk.. kjøpte dette direkte fra spec clutch i usa. bare sendte en mail til de. fikk da pris på ca 5500 for komplett stage 2 kit med enkelt masse svinghjul. forhørte meg rundt i norge først og for eks velox motor skulle ha over 12 tusen for samme pakka.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 27, 2010 Hei. retter deg litt jeg siden du ba om det så pent;) Du tenker på aksjonen hvor lucas dobbelmasse svinghjul ble byttet ut mot sachs. og det stemmer at sachs har stivere demping og tåler røffere bruk, men dette gjaldt bare på turan, golf, a3 og de bilene som deler denne platformen;) alltså ikke a4 feks. Hva anbefaler du å gjøre, eller hva gjør dere på møller. Ser dere diskuterer flere typer av dette svinghjulet. Finnes det et forsterket svinghjul, forsterket clucth som jeg kan montere inn. Vil jo ikke montere samme dritten inn igjen forså å kanskje måtte gjøre det samme på 150000km Litt skeptisk også til å bytte til enkelmasse hjul, pga mengden på støy, viberasjoner osv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 27, 2010 Hva anbefaler du å gjøre, eller hva gjør dere på møller. Ser dere diskuterer flere typer av dette svinghjulet. Finnes det et forsterket svinghjul, forsterket clucth som jeg kan montere inn. Vil jo ikke montere samme dritten inn igjen forså å kanskje måtte gjøre det samme på 150000km Litt skeptisk også til å bytte til enkelmasse hjul, pga mengden på støy, viberasjoner osv Hei. om svinghjulet er slitent (noe man kan måle når det er utmontert) så anbefaler jeg jo selvfølgelig å skifte dette. . Når det gjelder dobbelmasse så er det ikke noe sterkere orginal utgave til din bil, desverre.. usikker på om Rs4 b5 svinghjul passer på din? men de orginale holder lenge på en bil som du har ved riktig bruk... Har pratet med sachs sin tekniske avdeling om dette med enkelmasse og eventuelle skader pga vibrasjoner inn i girkasse.. fikk garanti fra deres side at med deres kit så skjer ikke det, det har blitt testet nøye! så om du får tak i et derifra så funker det;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 27, 2010 Bjørn, klask det ihop med orignal deler og bytt bilen i en B.. Lasse sku hente seg en E90 til uka:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 27, 2010 Stian, hvordan måles dette? Må man ha noe spesial utstyr, eller er det nok med en moment nøkkel f.eks, eller er det tykkelse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 27, 2010 Er dette problemer på 04 A4 1,9 tdi Q ? B6 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 27, 2010 Nei, ivertfall ikke utbredt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...