Anbefalte innlegg

Driver å skal skifte toppakning på min Golf 3 1,4 (ABU motor for de som lurer) Alt gikk greit til jeg skulle ha av reima som går fra dynamoen til vannpumpa. : bh : Her ligger problemet i at jeg ska kunne løsne reima ved å dytte på dymanoen som er fjærbelastet, det dumme er bare at fjæra er så stiv at jeg greier ikke å røre den nok. Har noen noen forslag på hva jeg ,å gjøre? (og ja jeg har løsnet skruene : rolleyes )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 93 Passat 1,8i kan jeg ved hjelp av en stor skiftnøkkel e.l. sette kjeften mot et hakk i innfestninga til dynamoen på motorblokka så skiftnøkkelen ligger over dynamoen og dytte ned på andre siden av dynamoen.

Dette gir nok kraft til å dytte den ned akkurat så mye at jeg klarer å ta av reima. Jeg kan se i AKTE at du ikke har samme systemet, men med litt fantasi skal denne metoden fungere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har et verktøy som er laget for å stramme dynamo-reima (på biler som ikke har fjærbelastning), brukes denne bakvendt så burde den fungere utmerket. Den legges bare rundt dynamoen, og så bruker man en skralle eller lignende til å vippe.

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=21923

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har spes verktøyet, ring den største kompisen du har.

Han står på dynamoen mens du strammer fast skruen på undersiden, dynamoen blir da stående slik til du er ferdig med jobben, husk å løsne reima på reimhjulet på veivaksling først.

det samme ved montering,reima monteres på veivakslingen sist og ved å dreie motoren vil reima krype på plass.

når du da løsner skruen på undersiden er reima akkurat passe stram.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hele endte med at jeg løsnet skruene og stilte meg selv oppå dynamoen som så sank ned, skrudde mens jeg sto (hoppet) til skruen i nedkant, og voila kunne løsne reima : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.