Audi S8 automatgir.. Noen svakheter?

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med automatkasser i første generasjon Audi S8 fra 97-->?

Noe kjente problemer og svakheter med disse?

Tåler de 200-250tkm uten haveri og dyre inngrep?

Har selv aldri hørt om noe negativt om de, så mulig det er brukbare greier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis olje og filter er byttet et par ganger opp igjennom tiden bør det være gode greier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 stk på jobben på 9 år med feil på automaten. En med feil på ventilblokka i kassa og 2 med utslitt lockup clutch i converter. Er jo ikke en volum modell på noen måte så vanskelig å si om dette er vanlig eller om de tre var tilfeldige:) Hadde heller bekymret meg for utslitte sylinderforinger og olje lekk fra toppakninger på den type bil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk litt på google om feil på ZF 5HP24 (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel en del feil med disse kassene, men jeg tror ikke S8 og S6 er de som er mest utsatt, nettop med tanke på at de ikke har så voldsomt mye moment i bunn av registeret. Men ZF 5HP24 kassa står også i Rs6 (og 2,5TDI), og der er det knapt nok EN kasse som har overlevd 100.000km tror jeg :)

 

Men det skal vel også være sagt at om kassa girer SILKEmykt og ikke oppfører seg rart, så går den med jevnlig vedlikehold langt. Det er veldig opp til kjørestil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min tip kasse har nå snart gått 210000km, første olje og filter bytte på 180000 og neste på 206000km, girer fint og mykt ennå:) Bank i bordet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel en del feil med disse kassene, men jeg tror ikke S8 og S6 er de som er mest utsatt, nettop med tanke på at de ikke har så voldsomt mye moment i bunn av registeret. Men ZF 5HP24 kassa står også i Rs6 (og 2,5TDI), og der er det knapt nok EN kasse som har overlevd 100.000km tror jeg :)

 

Men det skal vel også være sagt at om kassa girer SILKEmykt og ikke oppfører seg rart, så går den med jevnlig vedlikehold langt. Det er veldig opp til kjørestil.

 

Alle motorer har med tiptronic har 5HP19, foruten i 4.2-literen som har 5HP24. Dette gjelder merkelig nok ikke første generasjons Allroad, hvor også 4.2 V8 har 5HP19.

Første generasjons A8 finnes også med firetrinns automat, da er det 4HP24 som gjelder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mener 2,5-kamras har 5HP19 girkasser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mener 2,5-kamras har 5HP19 girkasser?

 

Det medfører riktighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.