Kombiinstrument ødelagt A6

Anbefalte innlegg

Speedometeret i min 2000mod A6 funker ikkje. Temperaturmåleren og bensinmåleren lever sitt eige liv, mens fartsindikator og km.teller står bom stille.

 

Einaste som funke er klokke og turteller.

 

Eg har snakka med diverse folk osv, blandt anna Møller. Møller meinte eg måtte kjøpe nytt kombiinstrument pga det låg startsperre og eit karosserinr i kombiinstrumentet? Betyr dette at eg ikkje kan kjøpe eit brukt eit i Sverige å hive rett inni?

 

Møller skal jo ha over 10.000kr for å fikse dette. Er det ingen mulighet for å fikse det eg har? Nokon som veit om eg kanskje hadde spart noko på å reist til Sverige for å få fiksa dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er dessverre mye feil på de litt eldre kombiinstrumentene, men for den prisen kan du jo gjerne kjøpe 3-4 brukte.

 

Så gjør som Hans sier, kjøp deg et brukt instrument og få noen til å kode det inn for deg. Dette er det mange som klarer ettersom startsperre og chassisnummer ligger ganske godt synlig i disse instrumentene. Hvis du hadde bodd litt næremere kunne jeg hjulpet, men Møller koder også disse inn for deg.

 

Sjekk imidlertid delenummer på det du har i bilen nå og prøv å finne et som matcher det delenummeret. Det er det det enkleste med tanke på kompatibilitet osv. Gudd Løkk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det da mulig å kode en annen km.stand?

Har jo kjørt med dette en stund, så bilen har vel rullet 10.000km mer enn speedometeret viser... MINST 10.000km.

Vil gjerne ha riktig km.stand.

Du Kim Pedersen virker som du har stålkontroll på dette. Har lest litt dine innlegg her og der.

Viss jeg gir deg delenret på speedeometeret, så vet vel du kanskje hvor det er lettest å finne ett også?

Kunne komt til Lørenskog å kombinert det med en svensketur, så fikser du instrumentet for en liten sum..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja til alle spørsmålene dine, og delenummeret på kombiinstr. finner kjapt ved å skru det ut, men enda kjappere om du kjører diagnose på det. VCDS (Vag-Com) for eksempel.

 

Brukte kombiinstrument søker du raskt etter på :

nbfbildeler.no

bruktbildeler.com

bildelsbasen.se

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kjipt å legge ut 3000 før du har det brukte på plass i bilen med riktig koding og km.stand, så ender du opp med et LCD display som ikke virker

 

Jeg loddet inn nytt lcd displqay da jeg byttet spidometer. Display bruker å dukke opp på ebay, men det er en del stress med hele jobben....

Har råd gå for nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men dersom eg kjøpe eit brukt eit hos eit huggeri, så må eg jo få garanti på det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får normalt 14 dagers garanti hos huggeren.

Greit nok med noen deler, men man vet jo aldri når ting ryker igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting, ser at vag delekatalog har x antall kombiinstrument fra 98-01 modellene.

Kan disse brukes om en annen, eller må en velge rett instrument ut fra chassinr i-h-h-t katalogen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då har eg, takket være Ole-Jørgen Frimann-Nilsen, fått lest av delenret på instrumentet mitt.

 

Det er: 4B0 920 900 G

C5 VDO D09

 

Nokon som klarer å hjelpe meg å finne eit instrument som passer? Det må være til 1.8turbo FWD, å gjerne sånn facelift instrument med sølvringer i dersom dette passer. På forhånd takk for all god hjelp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må ha 920 serien, ellers kan det meste kodes om med vagcom. men kjøper du til en tdi så får du en annen skive på turtall og spidometer

 

jeg har 919 serie på min som er uten canbus mens 920 betyr med canbus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt at alt med fra bensinmotor og 920 i delenummeret passer og kan kodes om med vag-com, for da hadde nok ikke VAG laget så mange forskjellige versjoner. Det er en del som passer, men enkelte krever nytt ledningsnett eller opplegg av nye løse ledninger osv.

Det kan bli en del prøv og feil om du skal forsøke andre delenummer en det som er ment for din bil, så hvis du vil at alt skal være mest mulig plug and play så går du for det som er ment for din bil i henhold til delekatalogen.

 

Det er også en del overføringer til nye delenummer, men dette får du vite om dersom du kontakter din lokale deleselger. Da får du også nypris på et korrekt instrument til din bil og kan vurdere om du heller vil lete etter et brukt basert på det delenummeret du har.

De aller fleste høggerier er greie å ha med å gjøre og gir garanti på brukte deler, men husk å nevne dette FØR du kjøper det så slipper du krangling etterpå. Instrumentet skrur du kjapt ut og kan koble på kontaktstykkene for å kjøre en "VCDS output-/ segment test" så ser man i allefall om funksjonaliteten er tilstede før man begynner å bruke penger på å kode det inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt at alt med fra bensinmotor og 920 i delenummeret passer og kan kodes om med vag-com, for da hadde nok ikke VAG laget så mange forskjellige versjoner. Det er en del som passer, men enkelte krever nytt ledningsnett eller opplegg av nye løse ledninger osv.

Det kan bli en del prøv og feil om du skal forsøke andre delenummer en det som er ment for din bil, så hvis du vil at alt skal være mest mulig plug and play så går du for det som er ment for din bil i henhold til delekatalogen.

 

Det er også en del overføringer til nye delenummer, men dette får du vite om dersom du kontakter din lokale deleselger. Da får du også nypris på et korrekt instrument til din bil og kan vurdere om du heller vil lete etter et brukt basert på det delenummeret du har.

De aller fleste høggerier er greie å ha med å gjøre og gir garanti på brukte deler, men husk å nevne dette FØR du kjøper det så slipper du krangling etterpå. Instrumentet skrur du kjapt ut og kan koble på kontaktstykkene for å kjøre en "VCDS output-/ segment test" så ser man i allefall om funksjonaliteten er tilstede før man begynner å bruke penger på å kode det inn.

 

 

Helt klart lettest ja hvis du finner et med samme delenr.

Men plug and play er det uansett ikke. Du bør få hjelp med startsperre og km stand hos møller. Det fikk jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokon som har lyst å finne eit par alternativ på kombiinstrument til meg? Helst eit som er plug and play.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokon som har lyst å finne eit par alternativ på kombiinstrument til meg? Helst eit som er plug and play.. ;)

 

 

Nermeste du kommer

 

Bildelsbasen

 

regn med fra 300 og opp for koding av nøkler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.