Audi A8 4.0 TDI motor - Kjente svakheter?

Anbefalte innlegg

Jeg står veldig på nippet til å kjøpe meg en A8 4.0 TDI (2004 modell), og har ikke hørt om noen kjente svakheter på disse motorene.... De er jo ikke så alt for utbredt i Norge heller da, men..

 

Er f.eks dette samme motoren som 4,2 TDI'en med annen slaglengde/boring?

Har hørt at denne motoren har registerkjede, -noe som vel må være en fordel?

Er disse greie å chippe? Får ca 330 hk og 750 Nm med en optimal chip (ref. MTM's sider).

 

Hvis du vet om noe, så legg inn det du kjenner til! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg står veldig på nippet til å kjøpe meg en A8 4.0 TDI (2004 modell), og har ikke hørt om noen kjente svakheter på disse motorene.... De er jo ikke så alt for utbredt i Norge heller da, men..

 

Er f.eks dette samme motoren som 4,2 TDI'en med annen slaglengde/boring?

Har hørt at denne motoren har registerkjede, -noe som vel må være en fordel?

Er disse greie å chippe? Får ca 330 hk og 750 Nm med en optimal chip (ref. MTM's sider).

 

Hvis du vet om noe, så legg inn det du kjenner til! :-)

 

Litt off- topic kanskje, men 330 hk begynner å bli mye=) Hvordan er forbruket på noe slikt sånn ca?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å si, -har ikke kjørt en sånn i diesel utgave selv (kun bensin), men vil uansett tro at forbruker vil ligge litt lavere på diesel enn bensin. Bensin 4,2 er et alt. for min del, men da er sannsynligvis diesel rimeligere å kjøre....

 

Folk påstår at en slik 4.0 TDI går på 0,7 l/mila på langkjøring, da i uchippet versjon (men burde ikke påvirke forbruket negativt å chippe). Om det stemmer gjenstår å se...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god venn av meg har en slik med A8. Det er helt rått drag i den med chip. Skulle ikke tro en slik bil skulle gå så bra. Han har ikke hatt andre feil enn en giver som gikk istykker på sin bil med tanke på motoren. Den han har er en 4-seter med alt tenkelig og utenkelig utstyr :tilber: De går utrolig stille for å være diesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en innom som jeg bytta vannpumpe på, pga lekasje. Det var en sykt stor jobb! Men kan ikke si at det er vanlig utifra den ene bilen:) Fett drag i de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god venn av meg har en slik med A8. Det er helt rått drag i den med chip. Skulle ikke tro en slik bil skulle gå så bra. Han har ikke hatt andre feil enn en giver som gikk istykker på sin bil med tanke på motoren. Den han har er en 4-seter med alt tenkelig og utenkelig utstyr :tilber: De går utrolig stille for å være diesel.

 

Hyggelig lesning for meg :-) Antar at det er den med 22" Kahn og kjøleskap du henviser til? Feet bil, -det eneste den mangler i mine øyne er single frame....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en innom som jeg bytta vannpumpe på, pga lekasje. Det var en sykt stor jobb! Men kan ikke si at det er vanlig utifra den ene bilen:) Fett drag i de.

 

Kan du bekrefte at det er register-kjede på disse motorene da? Registerreim driver jo vanligvis vannpumpa, så da har du vel vært borti den i tilfelle....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyggelig lesning for meg :-) Antar at det er den med 22" Kahn og kjøleskap du henviser til? Feet bil, -det eneste den mangler i mine øyne er single frame....
Akkurat det er jo smak og behag. Synes den er penere slik den er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen flere? Tar jo dette som en positiv ting dersom det ikke er noen kjente svakheter da, -men..... :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det ser ut i etka at det er kjede og reim på de her. det var iværtfall det på på 4,0 og 4,2. ser ut til at reima sitter mellom kammene på toppene også går kjedet på den nedre delen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pre-singleface er minst like pent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det ser ut i etka at det er kjede og reim på de her. det var iværtfall det på på 4,0 og 4,2. ser ut til at reima sitter mellom kammene på toppene også går kjedet på den nedre delen.

 

Hmm... Dette var nytt for meg. Så det brukes altså både kjede (hovedsakelig) og reim?

Hva er er evt. service-intervall på reimene da i tilfelle? Antar at det ikke er store jobben allikevel, iom at de kun er montert på toppene? Noen som vet?

 

Facelift eller ikke? Smaken er som baken, -ingen tvil om det :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er kjededrift. egen reim på pumpa. om reima til en comonrail pumpe ryker så stopper bare motoren. er ingen timing på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en slik bil:)

 

Bilder kommer snart, venter på kamera jeg har bestillt:)

 

Spec:

 

*2005 mod, 69.000 km sort met med sort sportskinn.

*Singelframe( originalt ombygd hos Audi) med S8 grill og S8 speil

*Adaptive cruise, luke,webasto,doble glass, tv, DVD i nakkestøtter, el seter m memory, bloethoot, bose, komputer, stemmestyring, keyless, alle lyspakker, bixenon, cromepakke, luft, navi, el.gardin, parkkontroll f/b, sportsratt multi F1, el. bakluke , alcantara i tak+++++++

19" org felg på vinter, 21" MTM Bimoto på sommerhjul....:):) ECU-oppgradering. Sønnen min på 5 sier han blir kvalm når jeg gir gass... hehe

Senket luftunderstell,

Bilen går noe inn i hæstræva godt!!!!

 

Blandet kjøring ca 1- 1,2 liter/ mil

Langkjøring ca 0,75

Motoren maler som en katt:) fantastisk kjøremaskin....beste jeg har hatt...og det er ikke få..:)

 

 

 

FEIL:

 

litt EL. feil kan der være. som regel greit å fikse, men kan bli dyrt.

Skjermen i dashbord kan "henge" av og til

Sjekk batteri før du kjøper, dyrt å bytte

Sjekk bremser, den spiser klosser. DYRT!!

Baklukehengsler kan bli trege og dra lokket skjevt. Mine må byttes.

 

PS: har du noen på hånden? Om ikke, kan jeg kanskje hjelpe deg å skaffe en, har gode kontakter. Eller du kan få kjøpe min. Jeg får firmabil snart...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god info... :-)

 

Jeg har en for hånden, og sannsynligvis så slår jeg til på denne ila. dagen! Det er en '04 modell med 61 tkm på telleren....

Bilen din høres ut til å være etter min smak...Hva pris skal du i så tilfelle ha for bilen?

 

Kanskje sende meg en pm på dette, dersom du ikke vil annonsere dette her? ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det no handel Espen?

Synes forøvrig det er dårlig gjort å handle ny bil med så masse "umpf" i. Det var mye greiere når dere måtte bruke madammens A4 og jeg kunne ligge bak å dytte (& mobbe) nedover i Tyskland... sliter vel "litt" med det nå jah... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En A8 4.0 TDI parkerer mange gromme biler !! Den veier ikke all verden faktisk å med en chip så får man rundt 330 hk og 750 nm ;) Sparker ganske heftig unna for å si det slik :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det no handel Espen?

Synes forøvrig det er dårlig gjort å handle ny bil med så masse "umpf" i. Det var mye greiere når dere måtte bruke madammens A4 og jeg kunne ligge bak å dytte (& mobbe) nedover i Tyskland... sliter vel "litt" med det nå jah... ;)

 

Har ennå ikke fått bekreftet at jeg har fått tilslaget, -men synes det tar litt lang tid : mad :

 

Forhandlingene tar litt tid dessverre, -har krevet at jeg skal ha hengerfeste ferdig montert i prisen!

Skal purre på i morra....

 

 

Har aldri prøvd A8 med 4,0 TDI, bare med 4,2 bensin. Antar det blir noe i samme duren, -bare litt mer moment som jo føles greit i magen :tilber: Gleder meg!

Toppfart-sperra skal fjernes /flyttes oppover. Lurer på hvor mye den er god for.... Noen som vet?

 

Skal kjøre Cannonball Run med denne til sommeren, så får prøvd det litt ut da! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min står og venter på deg den....:) hehe

 

Tenk deg, her får du en FERDIG, strøken bil, sort med S8 look singelframe og 21" MTM Bimoto, nye vinterhjul og full tank:)

 

330 HK og masse av Nm, barna kan se på film i baksetet.... Og den har de BESTE setene!

 

Lyspakke med blått diodelys under speilene, inne i drhåndtak ute, i alle dører innvendig...og Adaptiv Cruise MÅ du ha på Cannonball!! Du spurte hvor fort den går?

 

Hehe....på autobahn i høst låg jeg i 180 kmt på cruisekontrollen. Så kom en Ferrari 355 bak meg. Jeg la meg en fil mot høyre, den kom opp på venstresiden min....og jeg ga full gass. A8`n reagerte med å fylle alle 8 sylindrene med MASSE luft og diesel, farten ble 250 på et blunk....samtidig hørte jeg Ferrarien giret ned og gav gass. Han hadde ikke sjans den første tiden, så kommer den forbi etter hvert. Da måtte jeg bremse, ble brått " kø" i veien:):)

 

Jeg hadde fortsatt noe å gå på mht toppfart...regner med jeg kunne fått ca 270, kanskje..

 

Herregud for en herlig bil....stort og herlig, krefter og komfort som ingen andre! PS: i 2004 var dette VERDENS sterkeste personbildiesel:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått handlet meg en bil..... Skal hente den om ca 2 uker til. Det ble en sort 2005 modell med singleframe.

 

Bilen skal jo chippes. Hvem kan ta seg av dette til en fornuftig penge? Hvem anbefaler dere?

Jeg bor jo i Kristiansand, så det bør jo helst være på Sørlandet dersom jeg må få det gjort i kontortid...

 

Kan dette forresten lastes inn/ut av meg selv, via Vag-Com-kabelen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis, med 4.0 eller 4.2 TDI'en?

Uansett skikkelig heftig bil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått handlet meg en bil..... Skal hente den om ca 2 uker til. Det ble en sort 2005 modell med singleframe.

 

Bilen skal jo chippes. Hvem kan ta seg av dette til en fornuftig penge? Hvem anbefaler dere?

Jeg bor jo i Kristiansand, så det bør jo helst være på Sørlandet dersom jeg må få det gjort i kontortid...

 

Kan dette forresten lastes inn/ut av meg selv, via Vag-Com-kabelen?

 

skal du chippe bilen anbefalles kristiansand bilverksted. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tåler tiptronicen på disse allverden av effekt? Er de levert med manuell?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.