Anbefalte innlegg

Sliter med lavt oljetrykk når motoren blir varm. Noen som vet om dette kommer av sliten oljepumpe eller at det kan være tett noe sted, i trakta f.eks.? Trykket skal ligge på 5 bar ved 2000 omdreininger.

Det er bare på 3. og synker ned til 1 på tomgang.

 

På forhånd takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med lavt oljetrykk når motoren blir varm. Noen som vet om dette kommer av sliten oljepumpe eller at det kan være tett noe sted, i trakta f.eks.? Trykket skal ligge på 5 bar ved 2000 omdreininger.

Det er bare på 3. og synker ned til 1 på tomgang.

 

På forhånd takk.

 

Er du virkelig sikker på at oljetrykket skal være 5 bar @ 2000 rpm ved varm motor?

På R5-motorene er referanseverdien 2 bar @ 2000 rpm. At oljetrykket synker til ca 1 bar på tomgang med gjennomvarm motor høres da ikke unormalt ut for min del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja tyntflytende olje krever jo mindre trykk. så høres jo ikke halvgalt ut, enig i det.

Men på møller sa de at trykket skulle ligge på 5-6 bar. Så noe rart er det jo.

Mener s2'n min peaker instrumentet, og det er 5 bar. Hvertfall når den er kald.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2,8 ligger konstant på maks (5bar) ved kald motor.

Driftsvarm (90 grader) synker trykket til 2,5 - 3bar på tomgang.

Ved 12-1300 omdreininger, er det oppe på 5 bar igjen.

Prøv olje og filterskift.

Hvis ikke dette funker, tror jeg pumpen din er slitt.

Kan selvfølgelig også være lagringer som begynner å få stor klaring, men det tviler jeg på.

Min er kjørt over 400 tusen, så disse motorene skal vare lenge.

 

Edit: det kan også være overtrykksventilen som lekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2,8 ligger konstant på maks (5bar) ved kald motor.

Driftsvarm (90 grader) synker trykket til 2,5 - 3bar på tomgang.

Ved 12-1300 omdreininger, er det oppe på 5 bar igjen.

Prøv olje og filterskift.

Hvis ikke dette funker, tror jeg pumpen din er slitt.

Kan selvfølgelig også være lagringer som begynner å få stor klaring, men det tviler jeg på.

Min er kjørt over 400 tusen, så disse motorene skal vare lenge.

 

Edit: det kan også være overtrykksventilen som lekker.

 

Se der ja, det svaret jeg ønsket meg. Hvis det er lagringer som begynner å få klaringer allerede ved 245000 så spørs det vel. trykkmåleren er helt ny og skiftet olje og filter i høst.

Men jeg trodde oljepumper ikke pleide å ryke så fort, er ikke tett noe sted der da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har oljetrykke falt så mye i det siste at jeg har parkert bilen, er under 2 bar ved 2500 rpm.

Så nå lurer jeg bra på hva det kan være, har vært under bilen og finner ingen betydelige lekasjer og har også sjekket trykkgiveren. Trykkgiveren er helt ny så kan vel umulig være noe feil med den?

Snart bare sila og pumpa igjen som det kan være feil på. Og er det pumpa så kjøper jeg helle ny motor, for pumpa koster 6000.-: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo alltids ta ned bunnpannen og se om silen er tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har tenkt å ta ned den og bytte filteret til neste helg.

Eneste jeg lurer litt på er at trykket er en del høyere ved kald motor. og vil ikke da olja trenge tyngre igjennom sila da.. Men er fult mulig at den er full av slagg og møkk.

Takker for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Dant du ut noe? Var silen tett? Har en kompis med samme problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort noe mer med det. parkerte bilen for et par helger siden og har ikke hatt brukt for den sia. Jeg kan si i fra hva jeg finner ut av bare jeg får somlet meg av med bunnpanna og sett på det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg gjort litt.. Fått opp trykket til så og si normal tilstand.

Hadda av bunnpanna, renset den, var veldig mye slagg, dritt, til og med fremmedlegemer i insuget ved trakta der. Bl.a. en stripsbit og et avslott skruehode, av alle ting:confused: Byttet også oljefilter.

Dette gjorde i hvert fall susen, litt vanskelig å si nøyaktig hva som var årsaken til det veldig lave trykket, men nå har man i hvert fall en pekepinne:)

 

8c4c79fa18a3a73284a756f97f7e5916.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.