#1 Skrevet Januar 24, 2010 Har et merkelig problem med min kjære mk2 1.6 forgassermotor.. Den går kun på 3 sylindere når den er kald.. Etter en stund kommer den 4. når jeg får opp temperaturen i motor.. Litt usikker på hvordan jeg skal angripe problemet.. Gnist, luft og bensin er jo tilstede.. Den går fint på turtall når den er varm, så tenningen kan ikke være helt gal.. Har ikke mulighet til å ta komp.test for øyeblikket.. Men om noen har et forslag eller 10, så fyr løst 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 24, 2010 Sjekk for falskluft, ofte den slangen som går fra toppdeksel og inn i innsug. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 24, 2010 Takker for tips! Har og en tynn slange liggende løs under luftfilterboksen, denne går til en ny slange som igjen går til bremsekraftforsterkeren.. Hva er den til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 24, 2010 Takker for tips! Har og en tynn slange liggende løs under luftfilterboksen, denne går til en ny slange som igjen går til bremsekraftforsterkeren.. Hva er den til? Den er vel til noe vacum-styr tenker jeg. Men du har ikke forgasser-ising da..? Sjekk om slangen til forvarming av innsugsluften er på plass. Den går fra eksos-manifolden og innpå luft-innsugsslangen før luftfilteret. Den blir ofte morken. sprekker og er rett og slett borte på endel biler. Kan gi symptomene du beskriver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 24, 2010 (endret) Denne forgasseren er meget følsom for vakuumlekkasje/falskluft. Sjekk alle småslanger som sitter på gasseren også, i tillegg til de ovennevnte tipsene. Skader sjelden å bytte alle disse småslangene. Edit: den løse slangen du snakker om... Jeg lurer på om den ikke skal gå inn på den grønne "vakuumbomba" på venstre side (sett forfra) av gasseren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 25, 2010 Den er vel til noe vacum-styr tenker jeg.Men du har ikke forgasser-ising da..? Sjekk om slangen til forvarming av innsugsluften er på plass. Den går fra eksos-manifolden og innpå luft-innsugsslangen før luftfilteret. Den blir ofte morken. sprekker og er rett og slett borte på endel biler. Kan gi symptomene du beskriver. Da jeg plukket av luftfilterboksen, fant jeg is i luftfilteret så mulig det er noe der.. Slangen til forvarming henger løst, opprevet og rett ned.. Skal prøve å feste den på en eller annen genial måte Kan legge til at motoren starter og går fint når jeg bruker motorvarmer (noe ettermontert greier) Denne forgasseren er meget følsom for vakuumlekkasje/falskluft. Sjekk alle småslanger som sitter på gasseren også, i tillegg til de ovennevnte tipsene. Skader sjelden å bytte alle disse småslangene. Edit: den løse slangen du snakker om... Jeg lurer på om den ikke skal gå inn på den grønne "vakuumbomba" på venstre side (sett forfra) av gasseren... Tror du har rett i at den går til vakuumbomba.. Visst det er samme slange som går langs toppdekselet (mellom toppdeksel og forgasser), så skal det i følge bildet gå inn til et t-stykke, deretter til vakuumboma.. Kanskje det er håp for motoren alikavel? Takker for svar alle sammen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 25, 2010 Kjøp deg flexirør i riktig dim. på Biltema til forvarmingen. Funker helt fint for min del, i hvert fall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 25, 2010 Da jeg plukket av luftfilterboksen, fant jeg is i luftfilteret så mulig det er noe der.. Slangen til forvarming henger løst, opprevet og rett ned.. Skal prøve å feste den på en eller annen genial måte Kan legge til at motoren starter og går fint når jeg bruker motorvarmer (noe ettermontert greier) Da tipper jeg synder`n er den ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...