#1 Skrevet Januar 25, 2010 Hei, Har en gearkasse som lekker endel, og uler mye i 4 og 5 gir. Begrenset hvor mye tid og penger jeg gidder å bruke på å fikse den da den er gått 260.000. Ser derfor på muligheten til å evnt bytte hele kassa. Kan noen opplyse meg litt rundt hva som passer og ikke passer av 5 trinns gearkasser til en 86 8v gti motor. Motorkode EV. Evnt om noen har tips til hvor jeg kan lete i vestfold området.. Takker. Link til prosjektet: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=177588 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 25, 2010 Det kan være så enkelt som at girkassa uler fordi det er lite olje. Jeg har selv kjørt en Golf 2 uten girolje og det lagde mye lyd:p. Fylte på olje, og all ulyd ble borte. Kassa holdt fint lenge etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 25, 2010 kan bruke fra golf 2 med 5 trinns og golf 3 og vento.. iallefall. Skal du ha samme utveksling osv må du da evt bruke girkasse med samme girkasse kode. med det er ikke nødvendig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 26, 2010 Regner med at girkasse koden din er ACD siden det er fra en golf 2 gti 8v, koden står under på girkassa på "clutchhuset" du kan bruke girkasse fra golf 2,3 med 100mm indre drivknuter og 24 splines til clutch. Kan også bruke fra TD, men da blir utvekslingen litt feil siden du har bensin maskin. Du kan ikke bruke girkasse fra 2er 16v uten og bytte lamell, grunnet denne har 28 splines. Har ei girkasse liggendes om du trenger, denne vet jeg er i god stand og skal passe din 2er GTI. Hvis den uler i 4 og 5.gir kan det hende at det rett og slett mangler litt olje på kassa, siden disse er ytterst i girkasse huset, du kan enkelt sjekke om det er nok olje, dette gjør du med en 17mm umbrako, skru ut peile/påfyllingshullet i enden av kassa og mens bilen står plant/rett så skal det være olje opp til hullet (gjør ingenting om det renner ut litt når pluggen åpnes/da er det hvertfall nok olje) det skal være olje opp til hullet. Går på ca. 1.8liter. med GL4 girolje. Hilsen en som har drevet mye med gammel golf 2 girkasser... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 26, 2010 Regner med at girkasse koden din er ACD siden det er fra en golf 2 gti 8v, koden står under på girkassa på "clutchhuset" du kan bruke girkasse fra golf 2,3 med 100mm indre drivknuter og 24 splines til clutch.Kan også bruke fra TD, men da blir utvekslingen litt feil siden du har bensin maskin. Du kan ikke bruke girkasse fra 2er 16v uten og bytte lamell, grunnet denne har 28 splines. Har ei girkasse liggendes om du trenger, denne vet jeg er i god stand og skal passe din 2er GTI. Hvis den uler i 4 og 5.gir kan det hende at det rett og slett mangler litt olje på kassa, siden disse er ytterst i girkasse huset, du kan enkelt sjekke om det er nok olje, dette gjør du med en 17mm umbrako, skru ut peile/påfyllingshullet i enden av kassa og mens bilen står plant/rett så skal det være olje opp til hullet (gjør ingenting om det renner ut litt når pluggen åpnes/da er det hvertfall nok olje) det skal være olje opp til hullet. Går på ca. 1.8liter. med GL4 girolje. Hilsen en som har drevet mye med gammel golf 2 girkasser... Takker så mye for svar alle sammen. Stemmer nok at den kan ha lite olje, mht at store deler av venstre side av gearkasse samt vs drivaksel/ og vs bærebru er tilgriset av olje. På hs er det tørt og fint. Skal peile olje snarest. Husker å ha sett på en mangelapp fra EU godkjenning at det er påpekt lekasje fra simring (o-ring?) i gearkasse. Noen forslag til hvilken det kan være? Sitter kanskje en simring der drivaksel møter gearkasse? Det kunne jo evnt passe med syptomene. Hva tror dere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 26, 2010 Takker så mye for svar alle sammen. Stemmer nok at den kan ha lite olje, mht at store deler av venstre side av gearkasse samt vs drivaksel/ og vs bærebru er tilgriset av olje. På hs er det tørt og fint. Skal peile olje snarest. Husker å ha sett på en mangelapp fra EU godkjenning at det er påpekt lekasje fra simring (o-ring?) i gearkasse. Noen forslag til hvilken det kan være? Sitter kanskje en simring der drivaksel møter gearkasse? Det kunne jo evnt passe med syptomene. Hva tror dere? Er nok helst at det er sim-ringen som sitter på drivakselflensen din som lekker, den flensen til indre drivledd (den du skrur fast indre ledd i) ellers så kan det være at lokket inni flensen har falt ut, slik at det lekker girolje ut i flensen, som fyller indre drivledd med girolje (ikke bra, det vasker ut fettet i leddet og medfører defekt ledd etter litt tid) Helt OK kurrant og bytte begge deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 26, 2010 Ok, men jeg må altså ut med drivaksel uansett hvor lekasjen er, men kan skru mens gearkasse fremdeles står i bilen? Tips til hvor de har delene jeg trenger mottas med takk. Og evnt hvis jeg trenger noe spesial verktøy for jobben. Sleng gjerne med et tips eller en advarsel hvis det er noe IKKE må gjøre eller BØR gjøre når jeg skal gjøre denne jobben 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 26, 2010 Ok, men jeg må altså ut med drivaksel uansett hvor lekasjen er, men kan skru mens gearkasse fremdeles står i bilen? Tips til hvor de har delene jeg trenger mottas med takk. Og evnt hvis jeg trenger noe spesial verktøy for jobben. Sleng gjerne med et tips eller en advarsel hvis det er noe IKKE må gjøre eller BØR gjøre når jeg skal gjøre denne jobben Kan fint skifte sim-ringen mens girkassa sitter i bilen ja. Du må ut med drivakslingen, hvis det er høyre side slipper du og ta opphengskula, bør løsne 30mm muttra i senter på hjulnavet, også løsner du drivakselen fra girkassa, som sitter med XZN 8mm. Da ser du flensen og lokket som mulig sitter midt i, du må uansett bytte det når du skal pirke det ut, inni der sitter det en låsering, som må taes av. Når låseringen er av er enten flensen løs eller så må du bruke en avdraget el.lignende for å få den av kassa, så lenge låseringen er ute skal det bare være og panke litt forsiktig på den så kommer den. Når flensen er av kan du bare bende ut den gamle simringen og slå en ny på plass. Ved montering av flensen er det ikke dumt å ha spesial verktøy tilgjengelig, fordi og få på at flensen så kreves det at den presses på plass (er ei veldig stri fjør på den) Jeg har dette verktøyet liggendes, er også veldig lettvindt og lage seg selv med litt flattjønn og et gjengestag. Når flensen er på plass med låseringen og alt, kan du slå et nytt senterlokk på plass. Simringne og lokket får du kjøpt på Møller. Lykke til Lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 26, 2010 Takker så mye for innholdsrikt svar. Da blir det drivaksling knoting i nærmeste fremtid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 28, 2010 oppdatering. Kan virke som at lekasjen ikke kommer fra drivaksling allikevel, men fra et deksel, evnt en bolt, begge på kassas venstre side. Noen som har vært borti det samme? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 28, 2010 oppdatering. Kan virke som at lekasjen ikke kommer fra drivaksling allikevel, men fra et deksel, evnt en bolt, begge på kassas venstre side. Noen som har vært borti det samme? Dette krever bilde av lekkasjen, fikser det du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 28, 2010 Jepp, skal ta noen bilder så snart jeg har fått rengjort litt rundt kassa. Er utrolig skittent og grisete der nå og vanskelig å se noe som helst. Poster så snart det er gjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...