Bensinmengdefordeler til Gti 16v? Nytt Problem!

Anbefalte innlegg

Bensinmengdefordeleren på Gti 16v`n min er ikke helt bra, kladstarten har kutta ut og den bruker mye bensin. Må jeg ha ny, eller kan man overhale denne? Volkswagen skulle ha 4200kr for en ny brukt, må da kunne finnes noe billigere?

 

Er det samme bensinmengdefordeler på Gti 8v?

 

Nytt Problem:

 

Har funnet feilen, og til slutt fått fatt på riktig føler til riktig motor :P

 

Men det sitter ikke orginal kontakt på ledningsnettet, men istede to kabelsko. (rød og blå ledning)

Er det noen som vet hvilken ledning som skal hvor på føleren, eller kan fortelle meg hvordan

jeg finner det ut? : klø : Har dette noe og si?

 

Bilde av tempføleren:

 

IMG_0355.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke åpne bensinmengdefordeleren selv, for da blir den ødelagt med mindre du ikke er like forsiktig som en hjernekirurg.

 

KR eller PL du har? Har en bensinmengdefordeler liggende, men dette er til PL.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke åpne bensinmengdefordeleren selv, for da blir den ødelagt med mindre du ikke er like forsiktig som en hjernekirurg.

 

KR eller PL du har? Har en bensinmengdefordeler liggende, men dette er til PL.

 

Okei :) Er en orginal 86` Gti 16v, hvordan ser jeg om det er KR eller PL?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har muligens en fabrikkny slik liggende på Låven. Jeg kan sjekke delenummeret på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei :) Er en orginal 86` Gti 16v, hvordan ser jeg om det er KR eller PL?

 

Da har du nok KR, PL kom i 88 ca.

 

Mener at mengdefordeleren fra 8v er lik. Men ikke 100% sikker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ville kanskje sjekket lambda først før du begynner med de større inngrepene. hvertfall det som går igjen når en bil plutselig begynner å bruke mye bensin.... og kaldstarten er ikke uvanlig det blir kødd med. koster 800kr for en ny på torshov..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ville kanskje sjekket lambda først før du begynner med de større inngrepene. hvertfall det som går igjen når en bil plutselig begynner å bruke mye bensin.... og kaldstarten er ikke uvanlig det blir kødd med. koster 800kr for en ny på torshov..

 

Nå er det vel ikke lambda på biler med mekaninsk innsprut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det vel ikke lambda på biler med mekaninsk innsprut...

 

Neivel. da tar du feil.

 

Men som sagt ingen lambda på KR fra 86.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve mengdefordeleren er lik, men om den er likt kalibrert veit jeg ikke. Men nå skal det sies at en fungerende til 8V vil virke betydelig bedre enn en ikke-fungerende til 16V.

 

Edit: Etter å ha konstatert at jeg hadde hurtiglest problematikken må jeg si at jeg først og fremst hadde gjort som Roger foreslår nedenfor før man begynner å bytte mengdefordeleren. En annen ting er at jeg hadde bytta ett og ett komponent av gangen, for å isolere feilkilden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første jeg ville sjekket var om kaldstart dysa di er OK, og at den ikke står og lekker.

Også ville jeg fått undersøkt om varmkjøringsregulatoren din er som den skal være, er slik på KR motor, den sitter på toppen rett ved fordeleren, skrudd fast med 2 stk umbrakoskruer som det går 2 stk bensinslanger innpå.

Inni denne sitter det en bi-metal fjær som er med på og styre bensinleveranse i forhold til varm/kald motor.

Sjekket om den har rett tenning? / målt CO?

 

Sitter også en temp.føler rett ved varm.kjørreg som er med på og styre kaldstartdysa. 2-polet hvit eller brun.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har muligens en fabrikkny slik liggende på Låven. Jeg kan sjekke delenummeret på den.

 

okei, kjempe fint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du nok KR, PL kom i 88 ca.

 

Mener at mengdefordeleren fra 8v er lik. Men ikke 100% sikker..

 

Okei, er det stor forskjell på disse motorene? sånn i tilfelle det skulle værra bytta motor

engang i tida.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ville kanskje sjekket lambda først før du begynner med de større inngrepene. hvertfall det som går igjen når en bil plutselig begynner å bruke mye bensin.... og kaldstarten er ikke uvanlig det blir kødd med. koster 800kr for en ny på torshov..

 

Ska sjekke og måle lambdaen :) er kaldstarten den som sitter på sia av bensinmengdemåleren? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru ut kaldstartdysa når motoren er kald. Tett hullet og start opp. Dysa skal spute noen sekunder. Den er styrt via en Brun temp.føler.

Du får sjekket om den lekker,spruter fint eller ikke fungerer i det heletatt.

 

Sjekk CO som nevnt. Om den er på trynet vil den sluke noe jævlig med bensin. Skal være ca 2 % på KR.

Har den noe annet problem enn bensinforbruk? fjusking etc, forklar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neivel. da tar du feil.

 

Men som sagt ingen lambda på KR fra 86.

 

Sitter lambda på min? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kaldstarten er en dyse som er montert i enden av innsuget. Det går ett rør og en blå kontakt på den. festet med 2stk umbraco bolter.

KR-139hk

PL-129hk

Hva har du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve mengdefordeleren er lik, men om den er likt kalibrert veit jeg ikke. Men nå skal det sies at en fungerende til 8V vil virke betydelig bedre enn en ikke-fungerende til 16V.

 

Edit: Etter å ha konstatert at jeg hadde hurtiglest problematikken må jeg si at jeg først og fremst hadde gjort som Roger foreslår nedenfor før man begynner å bytte mengdefordeleren. En annen ting er at jeg hadde bytta ett og ett komponent av gangen, for å isolere feilkilden.

 

Skal begynne med det, bytter først mengdefordeleren. Men er ikke så kjent med dissa motorene enda, så trenger å vite litt hva og hvor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første jeg ville sjekket var om kaldstart dysa di er OK, og at den ikke står og lekker.

Også ville jeg fått undersøkt om varmkjøringsregulatoren din er som den skal være, er slik på KR motor, den sitter på toppen rett ved fordeleren, skrudd fast med 2 stk umbrakoskruer som det går 2 stk bensinslanger innpå.

Inni denne sitter det en bi-metal fjær som er med på og styre bensinleveranse i forhold til varm/kald motor.

Sjekket om den har rett tenning? / målt CO?

 

Sitter også en temp.føler rett ved varm.kjørreg som er med på og styre kaldstartdysa. 2-polet hvit eller brun.

 

Takk for info :) skal sjekke ut dette...har ikke målt CO nei, men har misstanke om at denne er alt for høy. Da det oser bensin lukt av den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

søk på nett. Det er plenty med info om det fantastiske K-jetronic innsprøytningen

Tungstartet? fjusker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kaldstarten er en dyse som er montert i enden av innsuget. Det går ett rør og en blå kontakt på den. festet med 2stk umbraco bolter.

KR-139hk

PL-129hk

Hva har du?

 

MODELLEINFO

 

Merke: VOLKSWAGEN

Modell: GOLF (II)

Typ: 1.8 GTI 16V

Registreringsår: 1986-1989

 

TYPEINFO

 

Karosserikode: 19/1G

Motorkode: KR

Motoreffekt: 102kw/139hk

 

RegNr: CE66540

 

KJØRETØYDATA

 

Kjøretøy: VOLKSWAGEN GOLF GTI 16V 19E

Understellsnummer: WVWZZZ19ZGW458903

Typegodkjenningsnummer:

Årsmodell: 1986

Førstegangsreg.: 0

Førstegangsreg. i Norge: 19950714

Avregistreringsdato: 0

Importert: J

Fra Understellsnummer:

Karosseritype:

Kjøretøygruppe: PB

Farge: GRØNN

Siste PKK: 20081028

Neste PKK: 20101031

 

Begynte med at bilen gikk ureint på tomgang, fjuska akkurat i det jeg tråkka på gassen og brukte/lukta mye bensin. Helt til den stoppa i forrige uke, da dro jeg ut kontakten (den grå) på høyre side av bensinmengdefordeleren. Da gikk den igjen, men er håpløs og starte når den er kald. Den går forsatt ureint på tomgang, lukter og bruker mye benisn..men fjusker ikke ved gasspådrag lengere. Nå går den også noe dårligere en før.

 

Roger mener Kr fra 86 ikke har lambda, men det har min : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av erfaring om CO er veldig feil vil den gå ureint på tomgang, bruke enormt bensin og vanskelig å starte. Stusser på den kontakten du dro ut.. på baksiden av luftfilterboks, langt nede?

KR skal ikke ha Lamdasonde-katalysator. Har du ett bilde av motorn din?

Står også at det er en KR i modellinfoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av erfaring om CO er veldig feil vil den gå ureint på tomgang, bruke enormt bensin og vanskelig å starte. Stusser på den kontakten du dro ut.. på baksiden av luftfilterboks, langt nede?

KR skal ikke ha Lamdasonde-katalysator. Har du ett bilde av motorn din?

Står også at det er en KR i modellinfoen.

 

På høyre side av bensinmengdefordeleren, sitter det en svart boks som er skrudd med umbracoskruer..dro ut den grå kontakten på denne. Kontakten sitter nesten under røra fra mengdefordeleren og imot trykkregulatoren :)

 

Kan ta et bilde av motoren når det er lyst imorra, sitter ihvertfall lambda på den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må du gjøre. Høres ikke ut som en K-jetronic iallfall-KR motor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg tror han har samme systemet som meg så kan legge inn ett bilde.. dette er dog fra 93mod passat med 9a motor...

kontakten under rørene der..

DSC00575 (Large).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rakk desverre ikke og ta bilde før det blei mørkt ute, så det blei veldig dårlig bilde. Men det er samma som bilde over, der ser man den lille svarte boksen og den grå kontakten jeg dro ut for å få bilen til og gå igjen :)

 

IMG_0279.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.