Bensinmengdefordeler til Gti 16v? Nytt Problem!

Anbefalte innlegg

Noen som har en sånn bensinmengdefordeler i god stand?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er PL innsprøytning. Har ikke skrudd noe på PL så veit ikke hva den dingsen er.

Få sjekka lambda også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har en sånn bensinmengdefordeler i god stand?

Hvis det er til PL, så ja, da har jeg. Få tatt noen bedre bilder av din, så kan jeg sammenligne med den jeg har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er PL jeg har, da må det værra bytta motor engang. Men den går jo vel så bra, vist ikke bedere enn en orginal KR med 139hk : klø : Begynner og dra no fryktelig etter 3500-4000 o/min. Også har den ganske så hard gange : rolleyes

 

Hvis det er til PL, så ja, da har jeg. Få tatt noen bedre bilder av din, så kan jeg sammenligne med den jeg har.

 

Skal ta flere bilder imorra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med det injection-anlegget der gjetter jeg på at det er motortemperatursensor (typisk gjengangerfeil) og evt. lambdasonde. Holder en knapp på motortemperatursensor. Noen med mer peiling på Golf 2 vet sikkert hvor den sitter på biler med PL-motor. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med det injection-anlegget der gjetter jeg på at det er motortemperatursensor (typisk gjengangerfeil) og evt. lambdasonde. Holder en knapp på motortemperatursensor. Noen med mer peiling på Golf 2 vet sikkert hvor den sitter på biler med PL-motor. :)

 

okei, men hva med den kontakten jeg dro ut for og få bilen til og gå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere Bilder:

 

IMG_0299.jpg

 

IMG_0300.jpg

 

IMG_0294.jpg

 

IMG_0296.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som veit hva den svarte boksen hvor kontakten er tatt av er til? på siden av mengdefordeleren, festa med umbraco! :)

 

IMG_0294.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På vanlig Bosch K-Jetronic sitter det bare noe som ser ut som en skrue der. Skrur man ut denne skruen kommer man til en en slags ventil som regulerer systemtrykket. Systemtrykket kan shimses, ved å legge shims mellom denne skruen og mengdefordeleren.

 

På KA-Jetronic (Kontinuierlich Abgasgeregelte Jetronic) og KE-Jetronic (Kontinuierlich Elektronische Jetronic) er det innebygget lambdastyring. Selv om den elektroniske justeringen av blandingen på KA og KE er helt ulik, sitter den boksen du lurer på både på KA og KE. Her sitter det et stempel som skyves ut og inn via elektriske impulser for å regulere systemtrykket for igjen å kunne hjelpe til å regulere blandingen. Denne MÅ være tilkoblet for at alt skal fungere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På vanlig Bosch K-Jetronic sitter det bare noe som ser ut som en skrue der. Skrur man ut denne skruen kommer man til en en slags ventil som regulerer systemtrykket. Systemtrykket kan shimses, ved å legge shims mellom denne skruen og mengdefordeleren.

 

På KA-Jetronic (Kontinuierlich Abgasgeregelte Jetronic) og KE-Jetronic (Kontinuierlich Elektronische Jetronic) er det innebygget lambdastyring. Selv om den elektroniske justeringen av blandingen på KA og KE er helt ulik, sitter den boksen du lurer på både på KA og KE. Her sitter det et stempel som skyves ut og inn via elektriske impulser for å regulere systemtrykket for igjen å kunne hjelpe til å regulere blandingen. Denne MÅ være tilkoblet for at alt skal fungere.

 

Takk for god info :) men du sier den må være tilkoblet for at alt skal fungere. Når motoren er kald kan denne være tilkoblet, men så fort motoren begynner og få litt lunk må jeg koble ut denne for at bilen skal gå? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god info :) men du sier den må være tilkoblet for at alt skal fungere. Når motoren er kald kan denne være tilkoblet, men så fort motoren begynner og få litt lunk må jeg koble ut denne for at bilen skal gå? : klø :

 

 

Da er det noe feil et eller annet sted :P Hvor skal ikke jeg begi meg ut på. Jeg kan lite om KE/KE2/KE3/KE5-Jetronic (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at det var temp sensoren for motorstyringa som er gåen. Når jeg plugger ut den kan jeg plugge inn igjen den andre kontakten. Den bruker forsatt mye bensin, men går nesten som den skal igjen. Men det hjelper vel på forbruket når jeg får byttet sensoren.

 

Men så til et nytt problem. Det sitter jo ikke KR motor i denne som orginalt, så har trodd det var en PL.

Så jeg kjøpte ny temp sensor, og den skal passe både KR og PL. Men det er et mye større gjengeparti på den nye kontra den gammle. Etter litt søking i diverse delekataloger har jeg kommet frem til at den eneste 16v motoren med like sensor hører til 2,0 16v 9a på 136hk fra passat?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

søkte opp nummeret som står på luftmengdemåleren (bilde over)..og fant:

 

1990 : VOLKSWAGEN : PASSAT : 2.0L 1984cc L4 MFI (B) [9A] :

 

Fuel/Air : Fuel Distributor

 

BOSCH Part # 0438101039 {Fuel Distributor - New}

 

: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innspøytninga er ikke fra en KR nei. Har du funnet motorkoden på den motoren du har? om det også er en 9A?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det der er PL :) KE-jetronic :) vwvortex.com er plassen. dem har jo dette innsprut systemet på stortsett alt av 16v :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller det kan være at noen har dytta inn en 9A 2L 16v motor der en gang i tiden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innspøytninga er ikke fra en KR nei. Har du funnet motorkoden på den motoren du har? om det også er en 9A?

 

 

Har sett etter motorkoden men fant den ikke, trodde den satt fremme på blokka. hvor finner jeg den? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det der er PL :) KE-jetronic :) vwvortex.com er plassen. dem har jo dette innsprut systemet på stortsett alt av 16v :)

 

joa, hadde bare tempføleren jeg kjøpte til PL passa så :P rimelig sikker på at det er en 9a nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet feilen, og til slutt fått fatt på riktig føler til riktig motor :P

 

Men det sitter ikke orginal kontakt på ledningsnettet, men istede to kabelsko. (rød og blå ledning)

Er det noen som vet hvilken ledning som skal hvor på føleren, eller kan fortelle meg hvordan

jeg finner det ut? : klø : Har dette noe og si?

 

Bilde av tempføleren:

 

IMG_0355.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.