Ang. varmeutvikling på forskjellige pærer

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med varmeutvikling fra;

Xenon vs halogen vs led ?

led er jo sikkert best, men det er jo ikke lysstyrke i det.

Så da er jo spørsmålet om xenon vs halogen og varmeutvikling :)

Er snakk om å ha lys i grøftelysene mine . Bestilte på ebay, og der var halogen inkl. men det ble så varmt at glasset sprakk med en gang.

Nå er det sånn at lyktene blir så varm at det svir når jeg tar på. A4 b5 98 mod btw.

Har kjøpt nye og da vil jeg ikke at de skal sprekke etter et par dager som sist :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortversjon:

Halogen er mindre effektiv enn både Xenon (HID) og LED og har mest varmeutvikling.

Langversjon:

En måler ofte effektiviteten i lyspærer i lm/W (lumen pr watt).

En halogenpære på 55W (vanlig H7 pære) kan f.eks ha 1500 lumen, med mye utstrålt varme.

En HID pære på 35W (vanlig D2S HID pære) kan ha 3200 lumen lysmengde med noe utstrålt varme.

LED er veldig variabelt, de vanlige har ofte effektivitet i samme område som HID, mens de beste/nyeste er enda mer effektive. LED har veldig lite varmeutstråling, men genererer en del varme i selve LED elementet som krever at selve sokkelen takler en del varme (dvs er konstruert for det).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, men hva er og annbefale for å ha "lys for å se*", og ikke "lys for å bli sett" i grøftelysene, forhåpentlig vis uten at de sprekker da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Xenon 35w gir ikke så mye varme og lyser greit!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Xenon/HID gir som Ola sier mye lys uten at det blir for mye varme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

H7 Xenon 35w nærlys

H7 Xenon 55w langlys

Har begge installert på min bil (A4 b5) og ingen av dem avgir noe særlig merkbar varme.

Anbefaler deg virkelig å oppgradere til xenon på desse bilene. Forskjellen er mildt sagt STOR.

Kan godt ordne en "demo" for deg her i Ålesund, Håkon. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.