#1 Skrevet Januar 26, 2010 (endret) Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg en '91 Audi 100 C4 og har noen spørsmål om denne. Når jeg skulle kjøpe bilen mistet den mutteren som holder stabilisatorstaget festet til nedre høyre bærearm. Bilen var fin ellers, så det ble handel likevel. Når vi skulle skru sammen bilen oppdaget jeg imidlertid at høyre bærearm sitter løst der hvor bærekula går opp i spindelen. Den 'pinnen' som sitter på bærekula virker til å være for liten og er 18mm i diameter på høyre side og 19mm på venstre side. På venstre side er det ingen problemer med dette. Er det noen som kan fortelle meg om det rett og slett var montert feil bærearm på høyre side? Hvis ja, er det noen som vet hvilken bil den høyre bærearmen min er hentet fra? Den høyre bærearmen er lengst ned på bildet, venstre øverst. Som dere ser er det også forskjell på størrelsen på foringen som festes mot midten av bilen; den høyre er minst. Det er også litt forskjellige vinkler på høyre og venstre. Tenkte kanskje at de skulle være like, bare speilvendt? Håper på svar, alle kommentarer er velkomne. mvh Martin Ulsaker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 26, 2010 kjøpte på biltema til min c4 s4, mange andre som har gjort det med suksess. En liten forsjell i pris (500 mot 2500-3200). Erhmm, hadde et poeng her, jo. Når jeg skulle kjøpe min søkte jeg litt på forumet for å se hvor man kunne kjøpe dem og hvordan kvaliteten på biltema sine var. Mener å huske at type 44 hadde 1mm mindre kule. Dette finner du sikkert fort hvis du søker litt:) På min knakk selve innfestinga, så kan jo være lurt å skjekke at det ikke er det som gjør at den er løs... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 26, 2010 Den høyre bærearmen din er fra en Audi 100 type 44, altså forgjengeren til til bil, 83-91-modell. Den har 18 mm på de aller fleste og litt annen fasong, så de går definitivt ikke om hverandre. Når du setter inn nye bærearmer må du også huske å sette inn metallhylsene der du fester bærearmen til karosseriet/traversen. Det skal være metallhylser inni der, litt kronglete å få både ut og inn, men de må ihvertfall være på plass. Kjøp også nye bolter/muttere for å holde bærekulen på plass i fjærbeinet/spindelen, og kjøp den bolten og mutteren hos VAG, det er ikke standarddimensjon på den. Bærearmen kan du godt kjøpe hvor som helst, Biltema er billigst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 26, 2010 Tusen takk for svar, da blir det tur til Biltema en av dagene. Bør vel kanskje bli litt bedre på å søke. mvh Martin Ulsaker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 26, 2010 Den høyre bærearmen din er fra en Audi 100 type 44, altså forgjengeren til til bil, 83-91-modell. Den har 18 mm på de aller fleste og litt annen fasong, så de går definitivt ikke om hverandre. Når du setter inn nye bærearmer må du også huske å sette inn metallhylsene der du fester bærearmen til karosseriet/traversen. Det skal være metallhylser inni der, litt kronglete å få både ut og inn, men de må ihvertfall være på plass. Kjøp også nye bolter/muttere for å holde bærekulen på plass i fjærbeinet/spindelen, og kjøp den bolten og mutteren hos VAG, det er ikke standarddimensjon på den. Bærearmen kan du godt kjøpe hvor som helst, Biltema er billigst. Hva er oppgaven til denne hylsa Eivind? Kinkig å få ut bærearmen når du ikke vet om denne. Bajonettsag er løsninga om alt skal bytte;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 27, 2010 Hva er oppgaven til denne hylsa Eivind? Kinkig å få ut bærearmen når du ikke vet om denne. Bajonettsag er løsninga om alt skal bytte;) Om hylsa ikke er der vil du få slark mellom den gjenomgående bolten og selve foringen. Normalt så er bolten dimensjonert til å fylle ut hele "rommet" i foringen (o.l.), men på C4 må man altså drive gjenbruk av denne hylsa. Jeg tror denne bolten er strekkstag, men det bør holde om du bruker litt lock-tite på den. Eventuelt får den byttet også, koster ikke mange kronene. Husk forresten også å bytte mutterne som fester bærearmen til stabstaget (som går igjennom bærearmen). Dette er en låsemutter og må ikke brukes om igjen. Det gjorde jeg, og endte opp med venstre forhjul plantet i skjermen i ca 60-70km på vei inn i ei rundkjøring...ikke akkurat trivelig Disse kjøper du på Møller, koster kanskje 20-30kr/stk. Mvh Eivind W. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 27, 2010 Da var du stram i maska tenker jeg Lurer på om dette ble gjort forskriftsmessig på min, hvordan sjekker man enkelt om denne bolten har hylsa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 27, 2010 Skru ut bolten så ser du den. Skal gå fint å få fatt i den med ei nebbtang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 27, 2010 Husk at når alt er montert presser stabstaget dette kraftig utover, så om du skrur ut bolten sier det BANG og det sklir fra hverandre. Må ta løs stabstaget fra bærearmen først.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 27, 2010 hylsa kosta ikke mindre enn 104kr på møller... latterlig, men er vel best å få den i! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 27, 2010 80 på mekonomen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 2, 2010 Veldig dumt spørsmål, men hvordan får jeg markert denne tråden som løst? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 2, 2010 Endre første innlegg i avansert modus, og velg "Løst" fra nedtrekksboksen foran emnet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 2, 2010 Takk! mvh Martin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...