#1 Skrevet Januar 30, 2010 Har et, for meg ukjent, problem med en -93 A100 Avant 2.8 Quattro. Saken er den at når det svinges på rattet mens bilen står stille, eller triller/kjører sakte ( Hvis farten økes (> 15 km/t) så forsvinner lyden også. Jeg har aldri vært borti en slik lyd fra en forstilling før (lyden kan sammenlignes med en gammel dør som knirker når den åpnes/lukkes). Det virker som lyden er mer "intens" når rattet/hjulene dreies mot venstre i forhold til når det dreies mot høyre. Og lyden er som sagt kun å høre ved venstre framhjul. Noen forslag til hva årsaken til dette kan være, og/eller forslag til noen løsning på dette? Det som er gjort så langt, er å ta en titt på forstillingen og prøve å lokalisere lyden/problemet, uten det helt store resultatet... Det er ikke noe synlig "skade" å se noen plass. Alle mansjetter til kuler/ledd ser ved første øyekast hele og fine ut. Mansjett for drivknute er hel og fin (og lyden kan ikke sammenlignes med "knatringen" man får ved defekt drivknute). Hjulbolter er strammet etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 31, 2010 Skal ikke se vekk ifra at det er drivakselmansjettene som knirker. Har sett det et par ganger. Spray på noe silikon el. lignende på mansjetten og prøv da. Bare et forslag... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 31, 2010 Øvre Fjærbeinslager kan gjøre dette. I tillegg til sving, vil følgende også gjøre seg gjeldende i dumper/kanter: - Foringer i bakre ende av lenkearmer, og foringer mot krengningshemmer. disse skal være ganske fast og ikke minst tight når de er ok. - Foringer mellom rammevanger og travers skape noe hemningsløst med knirk. Sees ved tydelig bevegelse opp/ned på travers med girkassefester ved påvirking ved håndmakt. Fjærbeinslager er det 2 stk av på hver side, det øvre sitter like under det sorte plastlokket i motorrommet, og jeg fikk provosert frem lyden der ved å gjynge på fronten når de var utslitte. Syntes ikke at de var utslitt før jeg gynget på den, og så at det kanskje var noe økt bevegelse i den. Den andre fjærbeinslageret er egentlig bare et rotasjonslager for å la fjæra rotere med underdelen av fjærbeinet mens øvre del av fjærbeinet står fast i chassi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...