AAT med regreimras - trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg er ny medlem i klubben, men har benyttet forumet endel tidligere også. Nå er min situasjon slik at jeg har hatt regreimras på min AAT-motor, og jeg ser her på forumet at flere har ganske god peiling på disse motorene. Håper noen kan hjelpe meg!

 

Jeg har tatt av toppen, og det jeg kan se sålangt som har skjedd er at sannsynligvis så har vannpumpa mi skjært seg (får ikke vridd den rundt med håndmakt) og så har reima blitt skrelt for ribber. I toppen så ser det ut til at det er 2 ventilløftere som ikke henger med, de kommer ikke helt opp til kamakselen... Da toppen fortsatt satt på blokka, fikk jeg ikke vridd rundt kammen, virket som om den kilte seg. Men så fort jeg fikk av toppen så gikk den rundt som bare det. Jeg vet ikke hvorfor det var slik? Jeg har ikke greid å se noen skader på stemplene med det blotte øye, er dette noe som bør sjekkes enda nærmere?

 

Det jeg lurer på, er hva jeg skal gjøre videre nå? Lønner det seg å skifte ut hele toppen med en som er blitt overhalet, eller lønner det seg å gjøre den istand igjen selv? Er det fare for at kammen har blitt skadet? Hvem kan evt kontrollere den? Skifte de 2 ventilløfterne som da sannsynligvis er ødelagte, eller alle 10? Er det noen grunn til å skru ut dieselpumpa og få den kontrollert? Skifte spisser på dysene er vel lurt når en først har tatt det opp? Eller er det noen måte å "overhale" disse? Er det andre ting som bør passes på å ta nå?

 

Bilen er en A6 Avant, 97 modell registrert i 96 med automat, km.stand 244000, motor er orginal. Første regreimskifte var på 112000 km, så jeg vet at det har gått alt for langt over nå.

 

Er det noen som sitter på deler som kan være aktuelle for meg? Evt. har anbefalinger til hvor det lønner seg å kjøpe? Jeg har kikket endel på ebay i Tyskland og Norsk Bildelsenter sålangt.

 

Jeg er takknemlig for all hjelp! Jeg har sikkert flere spørsmål etterhvert, kommer også til å bytte støtdempere foran, varmeapparatvifte og foringer på stab.staget foran nå. (Har behov for disse delene også) I tillegg så har jeg en Eberspacher-varmer som jeg må få fikset litt på i samme slengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den ikke gikk rundt når toppen sto på blokka var nok sannsynligvis fordi en ventil tok nedi stemplet. Mulig at du har skadet ventilstyringene, men skal jo litt til det. ellers er det vel bare å bytte ventiler osv. Ville nok ha kjøpt meg ett komplett sett .Byttet tetninger osv på alle sammen......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og velkommen :)

 

Når stemplene er på topp er det ca 0,5 mm opp til ventilene. Siden det alltid er et stempel som er langt opp vil det som regel ikke gå an å dreie kammen helt rundt, da åpningshøyden (+ evt ekstra høde av en skjev ventiltallerken) gjør at en eller flere ventiler vil stoppe i et stempel.

 

Ved regrem-ras vil man på disse motorene alltid få noen skjeve eksosventiler. Minst en, gjerne to-tre og i enkelte tilfeller samtlige fem. Årsaken er at senter av ventilen ligger akkurat på kanten av forbrenningshullet på stempelet. Innsugsventilene ligger mer inne på den flate delen av stemplene og er ikke så utsatt.

 

Bruk fingeren og kjenn rundt toppen av forbrenningskammeret i stempelet, kjenn etter urundheter og grader der eksosventilen har truffet. Dette punktet er mange verksteder slurvete med og ignorerer skadde stempler i reparasjonen. Som regel går det helt fint, andre ganger kan stempler være deformert og ha sprekkdannelser. Om dette kan medføre overraskelser når man gir full gass opp en bratt bakke kan man jo bare spekulere i. Stemplene er dyre, så det er forståelig om man vil ta sjansen. Men har man tilgang på brukte rimelige stempler så bør man vurdere å skifte ut skadde stempler også.

 

Dersom kammen fortsatt er hel, så er den vanligvis ikke skadet. Oppstår det sprekker i den så deler den seg i mange deler.

 

Du må bytte alle 10 løfterne, både fordi det utgjør en liten kostnad i forhold til irritasjonen med ventiltikk 3 uker etter overhaling og fordi det kan være indre skader.

 

Ved såpass lav kmstand er ventilstyringene vanligvis ikke så slitt at du trenger å skifte. Du kan selvfølgelig levere inn toppen og få den profft overhalt. Det er også et alternativ å gjøre følgende selv:

- demontere alle ventilene

- vaske toppen med avfetting og høyttrykk

- inspisere ventilløfterspor for skader

- inspisere ventilseter for skader (normal slitasje sliper man bort)

- bytte ut evt skadde eller manglende eksosmanifold-pinnebolter

- inspisere lageroverfallene til kam for slitasje og sprekker

- kontrollere alle ventilene grundig for skjevhet (ligge på bordkant og rulle- det er lett for uøvde å overse skjevheter)

- måle aksialslakk på ventilstyringene, ventil va 3-4 cm åpen så ventilstammen flukter med styringen, slitegrense er 1,2mm jeg ville sendt toppen til overhaling om den var over 0,6-0,7

- kjøpe nye eksosventiler, enten alle 5 eller kun de som er skjeve.

- slipe inn samtlige ventiler

- montere med nye ventilstammepakninger, simringer og ventilløftere.

 

Må også gjøre følgende:

- måle stemplenes vendehøyde for å bestemme rett tykkelse på toppakning

- time inn veiv mot kam, deretter veiv mot dieselpumpe med måleur i senter av pumpa.

 

Bortsett fra justeringen ville jeg ikke gjort noe med dieselpumpa.

 

Ventiler og slipesett kjøper du her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=174425

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode svar. Jeg har ikke klart å finne noe feil på stemplene, men skal sjekke skikkelig 1 ekstra gang for å være sikker. Toppen ser det ut til at jeg kommer til å levere for å få den overhalt av noen som kan det. Kommer til å skifte alle løfterne, har ikke bestemt meg for om jeg skal bytte alle eksosventilene enda. Kammen er hel, så da regner jeg med at den er ok fortsatt.

 

Tar gjerne imot dersom det er flere som har gode råd på veien også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.