Kan jeg kjøre med skadet dekk?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt noen felger som skulle ha greie dekk. Når jeg har sett på dem i dagslys ser jeg jo at det ene dekket er skadet. Det har fått en hevelse på noen millimeter – en slags vorte. Hva kommer dette av? Går det greit å kjøre med det?

Et par spørsmål til:

Felgene er 17x7,5 ET35.

1. Foran sitter det 205/45-17 og bak 235/45-17. Kan man ha hvor smale eller breie dekk man vil på denne felgbredden? Har det noe å si for kjøreegenskapene (altså ikke bredden i seg sjøl, men bredden på dekket i forhold til felgen)? Hva er anbefalt bredde på 7,5" felg?

2. Jeg har en 98 A6 og en 95 A4 og mener begge har ET45 originalt. Hvor mye kan man avvike fra dette? Vil det ha noe å si for kjøreegenskaper?

Takknemlig for svar.

dekk_skadet_1.JPG

dekk_skadet_2.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som har skjedd er at ett av lagene i dekksiden, som er laget av nylon (laget, ikke dekksiden) har raknet. Sjangsen for en punktering er høy hvis du velger å kjøre med dette. Jeg ville ikke hatt det dekket på bilen min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt dette problemet en gang selv og jeg fraråder deg å kjøre på dette...!!! Jeg merket dette med sterke vibrasjoner og ristinger i rattet og bilen. Trodde hele "brødbox'n" skulle takke for seg et øyeblikk...

Har du uflaks og treffer litt feil i et hull/kant osv er du rimelig sikret at dekket takker for seg...og da er felgen ferdig også + kanskje en front eller andre deler...:(

Skift dekk du....er det sikreste og billigste!!:) (blir fort dyrt med skader)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Da får jeg heller kassere gummi'n. :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene er 17x7,5 ET35.

1. Foran sitter det 205/45-17 og bak 235/45-17. Kan man ha hvor smale eller breie dekk man vil på denne felgbredden? Har det noe å si for kjøreegenskapene (altså ikke bredden i seg sjøl, men bredden på dekket i forhold til felgen)? Hva er anbefalt bredde på 7,5" felg?

195 - 235 bredde på 7,5" felg

2. Jeg har en 98 A6 og en 95 A4 og mener begge har ET45 originalt. Hvor mye kan man avvike fra dette? Vil det ha noe å si for kjøreegenskaper?

Du kan avvike et med total 15 pr aksel. Dvs ET38 - ET52(Lovlig) avhengig om det passer og ikke slår inni noe sted under kjøring.

Ved å fravike veldig mye på innpresset på felgene så kan bilen begynne å spore en del under kjøring, dette er også litt dekkavhengig.

Håper dette er til hjelp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var interessant!

Takk for opplysningene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.