A6 2,5TDI AKE 2000mod. Sikring nr 5 ryker hele tiden..?

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med dette.. Sikring nr 5 går, men svært uregelmessig.

Etter at jeg skiftet sikring første gang røk den ikke på 1,5mnd.... Deretter hyppigere og hyppigere. Nå kan den ryke om bilen står stille på tomgang, etter to dager med mye kjøring, når jeg starter, stopper osv osv. Jeg har forsøkt å slå på og av alt tenkelig elektrisk utstyr uten at dette virker inn på problemet.

Har hatt bilen på Audi verksted tre ganger. Det eneste de finner er at en rekke følere er gåen... : klø :

Noen som har et tips om hva jeg skal forsøke? Eller må jeg bare starte å skifte følere til problemet blir borte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nr 5 en 10A sikring som går til en oljesensor? Enten oljenivå eller olje tilstand (ift serviceintervall)? I såfall er det vel 3 muligheter:

- bytte sensoren

- gå over ALT av ledninger i hele kretsen og rugge på alle koblinger

- prøve med en 15A sikring

Min erfaring er at det ofte kan være dårlige kontakter som stjeler ekstra strøm, så jeg ville forsøkt nr 2 først. Litt fuktighet og irr i kabelskokoblinger kan også gi varaibel motstand med temperatur og fuktighet. Dette kan være årsak til at den går uregelmessig.

-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer, sikring 5 går til denne sensoren, jeg får melding om at denne er gåen i kjørecomputeren. Men i tillegg går den på varmapparatet, speil, utetemp, kjørecomputer .. -tja, var det mer da.. Ikke helt sikker, uansett det er mye!

Sensoren skal jeg bytte. Jeg får melding om at denne er gåen i kjørecomputeren. Men jeg får først melding etter at sikringen er gåen, -og etter at jeg har stoppet bilen, for å så starte den igjen med gåen sikring... -da kommer meldingen opp.

Jeg har vært inne på å sette inn en 15A sikring. Men er vel litt redd at værre ting skal skje om jeg gjør dette?

Å sjekke hele kretsen er jeg enig i. Får jeg nødvendig info/tegninger på Audiverksted tro? eller finnes noe slikt på nettet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hentet nå bilen etter å ha stått over 1mnd på verksted.! De har gått over alt av ledninger og følere. Alt de fant var en liten ledningsfeil ei dør til et speil, og noe i bakdøra. De hadde brukt bilen mye og kjørt opp en tank diesel uten at feilen kom tilbake... :-) så langt, så bra.

Men, -etter å ha kjørt bilen ca 1,5time gikk sikringen igjen.. :-(

En annet viktig moment i saken: Når jeg setter på 2.hakk på tenningen, virker alt det elektriske utstyret som

det skal. Ryggesensor, utetemp, varmeapparat osv, osv. Så snart jeg starter bilen går sikringen! Eller som i kveld, etter en time....

Noen som har opplevd noe lignende?? Trenger virkelig et tips eller to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm kanskje jordfeil, men først når motoren er i gang??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, mulig det er jordfeil. Men jeg har sett over "alt" av ledninger uten å finne feil.... :confused:

Ja, sikringen ryker først når motoren starter, ikke på 2.hakk på tenningen... -Det må jo fortelle noe???

Andre tips??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, mulig det er jordfeil. Men jeg har sett over "alt" av ledninger uten å finne feil.... :confused:

Ja, sikringen ryker først når motoren starter, ikke på 2.hakk på tenningen... -Det må jo fortelle noe???

Andre tips??

Hva er ca kmstand? Er den startet og stoppet mye, så kan det jo være selve tenningsbryteren som er slitt. Det er ihvertfall ikke uvanlig på litt eldre Audier, og da gjør det seg ofte litt rare utslag i elektronikken. Selve tenningsbryteren koster ikke mange hundrelappene så det er jo en mulighet å forsøke. Dog må du nok demontere litt rundt rattstammen/instrumentpanelet for å få det til.

Prøvd med 15A ennå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert! Takk for tipset! :-) Km.stand er nå 270.000. -Ja, 15A er testet ut ja uten hell. Den ryker tvert..

Skal bestille ny tenningsbryter i morgen. :-)

Håper jeg snart finner ut av dette... synes det er litt jævligt å vrake en 99% strøken bil... :-(

a6.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.