#1 Skrevet Januar 31, 2010 Hei sann. Hadde tenkt å få byttet kjølevæske på bilen min, en Audi A4 1,8T. Hvordan kan jeg gjøre dette enklest mulig, for å unngå luft i systemet, osv... Vet ikke om turboen er vannavkjølt, osv jeg.. Kan dere beskrive for meg punkt for punkt hvordan jeg bør gå frem? Eneste jeg vet er at vannet som er i tanken der nå kun tåler 10- ca. Fikk en kompis til å sjekke det opp.. Og det er ALT for lite, derfor må jeg se å få byttet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 31, 2010 Hei sann. Hadde tenkt å få byttet kjølevæske på bilen min, en Audi A4 1,8T. Hvordan kan jeg gjøre dette enklest mulig, for å unngå luft i systemet, osv... Vet ikke om turboen er vannavkjølt, osv jeg.. Kan dere beskrive for meg punkt for punkt hvordan jeg bør gå frem? Eneste jeg vet er at vannet som er i tanken der nå kun tåler 10- ca. Fikk en kompis til å sjekke det opp.. Og det er ALT for lite, derfor må jeg se å få byttet... Må du bytte da? Kan du ikke bare tappe av litt og fylle på konsentrat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 31, 2010 Eieren som hadde hatt bilen føre viste ikke når det var byttet sist, så kan vel være greit å få inn noe helt nytt.. hehe.. Noen som kan hjelpe meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 31, 2010 Skru av nederste slangen på radiator, ta gjerne ut termostat eller skru ut tappepluggen på vannpumpa. Få tømt anlegget skikkelig. Når du fyller på løsner du klemma på ene slangen inn på varmeregistret, skal være et merke på den, trekke slangen litt av slik at det dukker opp et hull i røret. Fyll frostvæske på tanken til det kommer væske ut av hullet, sett slangen på plass igjen. Derettet fyller du bare opp og lufter via tanken. Pass på at du fyller samme farge frostvæske du har fra før. Skal du bytte farge må du spyle igjennom systemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 31, 2010 (endret) er det ikke rød jeg skal bruke da? Har alu topp så? Den slangen inn på varmeregistret du snakker om, hva er varmeregistret? Ellers skjønte jeg det stort sett, så det skal jeg nok få til.. Noen som vet hvor mye kjølevæske som går på? Evt hvordan lufter jeg via væskeboksen? Bare fylle på engod del, så starte bilen og ha lokket på boksen av?? Skal jeg fylle MYE føre jeg starter opp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 31, 2010 er det ikke rød jeg skal bruke da? Har alu topp så?Den slangen inn på varmeregistret du snakker om, hva er varmeregistret? Ellers skjønte jeg det stort sett, så det skal jeg nok få til.. Noen som vet hvor mye kjølevæske som går på? Skal bruke rød ja, da jeg kjøpte min var det blå på, fylt på av et snapdrive verksted. Det går to slanger inn i bilens kupé, rett ved siden av hverandre rett bak motoren, den ene der har en hvit strek på seg mener jeg, det er den som har luftehull. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 31, 2010 okay, motoren skal da IKKE gå når jeg fyller på så jeg ser det kommer ut av det hullet? Når jeg fyller på i væsketanken og ser det kommer ut av hullet der oppe, så skal jeg skru på slangen? Fylle på endel? Og starte opp med lokket av? Har jeg forstått det riktig? Og bare etterfylle mens bilen går? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 31, 2010 okay, motoren skal da IKKE gå når jeg fyller på så jeg ser det kommer ut av det hullet? Når jeg fyller på i væsketanken og ser det kommer ut av hullet der oppe, så skal jeg skru på slangen?Fylle på endel? Og starte opp med lokket av? Har jeg forstått det riktig? Og bare etterfylle mens bilen går? Stemmer, motoren skal ikke gå, når det kommer væske ut av hullet er luften borte. Men du får ikke ut alt av det hullet, fyll opp tanken la motoren gå seg varm slik at termostaten åpner og vannet sirkulerer i hele anlegget, vil helt sikkert minke litt da. Bare etterfyll. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 31, 2010 Men når jeg ser vannet komme ut av hullet, så kobler jeg på slangen. Og fyller opp væsketanken, og starter bilen? Hvordan skyller jeg evt ren radiatoren, osv da? Er det ikke noen plugg i motoren jeg skal skru ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 31, 2010 Men når jeg ser vannet komme ut av hullet, så kobler jeg på slangen. Og fyller opp væsketanken, og starter bilen? Hvordan skyller jeg evt ren radiatoren, osv da? Er det ikke noen plugg i motoren jeg skal skru ut? Skylle radiatoren gjør du bare ved å skylle vann gjennom den. Er nok tappeplugg på radiator, men like lett å ta av slangen. I motoren tapper du raskest ved å ta ut termostaten, eller enklere men tregere gjennom tappepluggen på vannpumpa. Men du kan jo kjøre en radiatorrens på den da, hvis du tror den er tett noe sted. Kjøpes på bilrekvisita/ bensinstasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 31, 2010 okay, ingen tanke om at den er tett.. Så det holder med å koble av slangen i bunn på radiatoren. og tappepluggen på vannpumpa? Og spyle med en slange ned i væskebeholderen da eller? er det bare radiatoren man bør skylle gjennom? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 31, 2010 okay, ingen tanke om at den er tett..Så det holder med å koble av slangen i bunn på radiatoren. og tappepluggen på vannpumpa? Og spyle med en slange ned i væskebeholderen da eller? er det bare radiatoren man bør skylle gjennom? Så lenge du ikke har noen mistanke om at det er tett noe sted, og du ikke skal skifte farge på frostvæske er det egentlig ikke nødvendig å skylle gjennom, det avgjør du selv. Men det kan du ikke gjøre feil. Skyll radiator, skyll inn slangene til motoren. Blir helt sikkert bra nok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...