rakrør igjennom katalysatoren

Anbefalte innlegg

Skal bygge eksos på bilen min nå, og vil gjerne fjerne katen, men den er grei å ha mtp EU kontroll..

 

Hvordan er det å kjøre ett 2.5" rør tvers igjennom og kun sveise skallet til katalysatoren til røret.. dvs den får ingen funksjon, men ser ut som jeg har katalysator i hvertfall :)

 

Er det noe som de ser på Eu kontrollen? evt om det er lov til å sveise ny eksos rett på den gamle katalysatoren?

 

angående avgasser, så har vel ikke det noe å si på diesel vel...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen verksted som fysisk sjekker om innholdet i katalysatoren er der så det skal nok gå bra tenker jeg :) om bilen ikke overstiger verdier ved måling da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lettere å bare ta og stake ut det som er inni katten da og skru den på igjen, treng ikke sveise noe som helst om du skal beholde skallet der;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fjærna innmaten i en catalysator på en Opel Calibra en gang,og da fikk bilen en sinnsykt rar resonnans-lyd, gjennklang i skallet til caten,så jeg ville ha satt et rør gjennom for å være sikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

opel har jo rar skrangling uansett ;) men ett rør igjennom katten ville nok jeg plassert også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv ingen innmat i cat'en, men føler ikke det er noe ulyd i den heller, motor er AEL 2,5 TDI.. Har ikke fått sammenligna den med samme motor med cat, men hører som sagt ingen skrangling..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flexi rør fra biltema og isoler med rockwool rundt inni katten.. Da slipper du ihvertfall resonans. Sveiste de først uten isolasjon på min 2,8 og det hørtes helt forferdelig ut. flexirør er det enkleste å tilpasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lettere å bare ta og stake ut det som er inni katten da og skru den på igjen, treng ikke sveise noe som helst om du skal beholde skallet der;)

 

 

Det ville ikke jeg gjort..

Katalysatoren på min Mk3 havarerte i sommer, demonterte og kjørte et spett gjennom den, ristet ut alle småbitene. Nå er det en sabla resonanslyd når jeg kjører, blir verre når motoren er varm.

 

 

Kjøp deg noe tilsvarende til denne eller denne..

Min klarte Co-kravet uten innmat i kat, dog bensinmotor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får simons cat på torshov da.. 2.5" inn og ut. Koster 1000kr...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men ikke til tdi.. da er prisen minst x2..

 

men hvis f.eks eksosen knekker i festet til caten, kan man da sveise ny eksos rett på? eller er ikke det lov, må caten byttes?

 

Kan jo i tilfelle ta en spansk en og si det er det jeg har gjort :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette var en universal sak som ligger i hylla der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette var en universal sak som ligger i hylla der...

 

I know, men den kan ikke brukes til diesel desverre :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dumt da.... gå for rør gjennom hele dritten du;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har heller dårlig erfaring med å tukle med katalysatoren.. Min forrige bil var en Saab 900s med 131 late hester. Et klokt hode foreslo at alt ble så mye bedre om jeg fjernet innmaten på katalysatoren og bilen fikk 10-15% mere effekt. Dum som jeg var gjorde jeg dette. For det første fikk jeg en fæl metallisk lyd i katalysatoren. Det andre var at lambasonden ikke fungerte som den skulle slik at jeg fikk ett høyere bensinforbruk. På et verksted mente de at lambasonden ikke fikk den tempraturen den skulle ha og elektronikken tolket det som om motoren var kald. Så det hele ble som om en automat-choke som ikke skrudde seg av.... Enden på visa ble at jeg måtte få tak i ny katalysator.Et dyrt eksprediment med andre ord..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du hadde ikke lambdasonde både før og etter caten da ?? Har du det, så kan det fort bli krøll når du fjærner innmaten !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har heller dårlig erfaring med å tukle med katalysatoren.. Min forrige bil var en Saab 900s med 131 late hester. Et klokt hode foreslo at alt ble så mye bedre om jeg fjernet innmaten på katalysatoren og bilen fikk 10-15% mere effekt. Dum som jeg var gjorde jeg dette. For det første fikk jeg en fæl metallisk lyd i katalysatoren. Det andre var at lambasonden ikke fungerte som den skulle slik at jeg fikk ett høyere bensinforbruk. På et verksted mente de at lambasonden ikke fikk den tempraturen den skulle ha og elektronikken tolket det som om motoren var kald. Så det hele ble som om en automat-choke som ikke skrudde seg av.... Enden på visa ble at jeg måtte få tak i ny katalysator.Et dyrt eksprediment med andre ord..

 

Om du har 1 lambdasonde (kun før cat) og den er montert i selve caten kan du jo fjærne caten og flytte sonden nærmere manifoilen der det er varmere. Da vil det problemet mest sansynlig forsvinne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært borti mange som har fjernet innholdet i kat'en. Den mye omtalte skramlelyden er vanskelig å forutse. Har hørt to så og si identiske biler med tomme kat'er. Den ene var det ikke merkbart på, og den andre skramlet så det var riktig flaut. Dersom det har seg slik at du ikke kan ha kat, kan du jo først stake ut innholdet, og så fortsette med å sveise inn rør om lyden blir sjenerende. Om du har en sveisesjøt ekstra rett ved kat'en, har nok ikke noe og si. Bare gjør det skikkelig, så det ikke ser alt for hjemmemekket ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får se om jeg bygger eksos fra caten og bakover i første omgang. Så får jeg bygge DP med cat seinere..

 

Ikke så sugen å ikke komme igjennom EU pga rør igjennom caten.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På gamle S4'en min skiftet jeg ut begge kattene med rake rør som jeg sveiste flenser på, når den skulle på kontroll satte jeg kattene tilbake :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil man merke stor forskjell på effekt/forbruk på f.eks en A6 2.5TDI-V6 med å fjærne catalysatoren da ?? Vurderer å lage til rør med flenser på,men gidder ikke hvis det blir liten forskjell !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er forresten chippa til 185 hk glemte jeg å si !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kakk ut innholdet i katalysatoren...hører ikke noen lyder på en diesel uansett...er så mye andre skranglelyder der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mindre motstand og turboen vil spole raskere.. Samt eksostempen synker.

 

Caten sitter sveiset til DP på min..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt A6 2,5 tdi R5 quattro med to små flate katter tilsvarende S4/S6. Den får mer hul resonans lyd uten innmat, men ikke slik at der er plagsomt. Den blir litt kvikkere på høyere turtall. Dog ville jeg personlig heller montert et rør enn å få slik romlelyd, jeg tipper også at et rakt rør gir mindre motstand enn en hul boks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.