Anbefalte innlegg

Fikk montert DEFA motorvarmer her om dagen, men er usikker om den funker.

Hvor varm skal egentlig motoren bli når man bruker den?

Har egentlig ikke lagt merke til noe forskjell. Etter at den har vært på et par timer, så kan jeg ikke kjenne noe merkbar forskjell på temperaturen.

Kjenner på forskjellige deler på motoren, men syns egentlig alt er like kaldt :o

 

Noen som har erfaring med DEFA motorvarmer? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en blokkvarmer eller en slangevarmer? Om bilen står ute så skal den starte på ytterst få omdreininger på starteren, og panseret pleier å være noelunde isfritt på meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk montert oljevarmer på min 1.9 tdi 07 passat. Den starter lett når det er kaldt, men bilen blir ikke noe fortere varm, panseret er snø/isdekt. Så den gir ikke mye varme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har kjølevæskevarmer på min og motoren er fortsatt kald men MYE lettere å starte. hos meg er det også en del av panseret som er fri for snø/is

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. For å være ærlig, så vet jeg ikke hvordan varmer de monterte.

Sto på regningen at de hadde løsnet ene motorfeste for å montere varmeren da?

Tror kanskje de snakket om at det var en blokkvarmer, uten at jeg skal være påståelig.

Panseret er dekt av iskrystaller og ikke antydning til at det er noe varme. Heller ikke i selve motorrommet.

Men esken ligger i bilen, så jeg skal sjekke etterpå om jeg finner ut noe mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører du den spraker/freser litt når du setter den på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hørt noe når jeg har plugget den i, nei..

Esken som var i bilen var bare kabel settet, så ble ikke noe klokere på hvordan varmer det er..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører du den spraker/freser litt når du setter den på?

 

Hvis det er oljevarmer høres ingenting. Det er bare et varmeelement/plate som ligger inntil bunnpanna for å varme motoroljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er oljevarmer høres ingenting. Det er bare et varmeelement/plate som ligger inntil bunnpanna for å varme motoroljen.

 

Ringte til Møller som monterte den og spurte jeg. Han kalte det en blokkvarmer, men han sa at elementet var montert inntil bunnpanna, så kan vel kalle det en oljevarmer da.

Er det så at jeg ikke vil kjenne noe forskjell i motorrommet da? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg stemmer, siden Dag Mælum over her sier at han ikke har isfritt panser.. mens vi to som har slangevarmer har det.

Det skal veldig mye til før 600w varmer opp den svære blokken din, med 6-7 liter kjølevæske, 4 liter olje og all den varmeledingseffekten som selve blokken har! Om du går bort til pluggen i uttaket ditt i veggen, når du roolig fører inn kabelen der, så vil du få en synlig gnist eller en lyd når du plugger den i, fordi det er så stor kapasativ belastning når du plugger det i. Om den er dau, så kommer det ingenting..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I -15 og kaldere bør du kjenne at motoren har en liten "lunk" i forhold til resten av bilen. Og ikke minst, den skal snurre lettere på starteren. Dette er det jeg merker det best på, i tillegg til at den ikke trenger gløding når den har fått 45 min med motorvarmer for å starte i under -20 grader. Liten halvtime i -5 er også nok til at den ikke vil gløde.

Panseret på min er ALDRI snøfritt om motorvarmer har stått på, selv etter 10 timer, da det er alt for godt isolert. Det blir forresten ikke is/snøfritt i -5 grader med driftsvarm motor heller da.

Jeg har blokkmontert kjølevannsvarmer. hører SVAK knitring i den i noen få sekunder etter tilkobling. Men må ha øret omtrent på innsiden av motorrommet...

Temp-måler på bilen har aldri rikket seg noe om det er brukt motorvarmer eller ikke - men kjenner at luften er litt varmere enn uteluften når varmeapparatet har stått på et lite halvt minutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I -15 og kaldere bør du kjenne at motoren har en liten "lunk" i forhold til resten av bilen. Og ikke minst, den skal snurre lettere på starteren. Dette er det jeg merker det best på, i tillegg til at den ikke trenger gløding når den har fått 45 min med motorvarmer for å starte i under -20 grader. Liten halvtime i -5 er også nok til at den ikke vil gløde.

Panseret på min er ALDRI snøfritt om motorvarmer har stått på, selv etter 10 timer, da det er alt for godt isolert. Det blir forresten ikke is/snøfritt i -5 grader med driftsvarm motor heller da.

Jeg har blokkmontert kjølevannsvarmer. hører SVAK knitring i den i noen få sekunder etter tilkobling. Men må ha øret omtrent på innsiden av motorrommet...

Temp-måler på bilen har aldri rikket seg noe om det er brukt motorvarmer eller ikke - men kjenner at luften er litt varmere enn uteluften når varmeapparatet har stått på et lite halvt minutt.

 

På min A4 har jeg slangevarmer, den motoren kjenner jeg er varm og hører elementet.

På min passat er det oljevarmer, den hører jeg ikke, motoren er kald å kjenne på, den gløder like lenge, men starter mye lettere. Men den har ingen varme i vannet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har DEFA slangevarmer som jeg kan koble til den jeg allerede har?

Evt. hvor mye arb er det å montere? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defa har helt sikkert slangevarmer, disse er relativt enkle å montere, spørsmålet er om det er god plass der den skal monteres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men derimot bør oljesumpen bli varm? varmen må jo faktisk gå noen steder.. du kan jo åpne oljefyllingslokket og se om det kommer frostrøyk i kulden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.