Audi 100 - Skifte varmapparat motor og bensinpumpe; DIY guide anyone?

Anbefalte innlegg

Finnes det noen guide på dette, eller er det noen som hvertfall kan komme med gode tips før eg tar på meg denne jobben?

Børge Olsen Racing skulle ha 24.000,- for jobben, og Møller 13.000,-

 

PS: Er en Audi 100 2,3 -92 modell med aircondition.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor er omtalt her inne for ikke alt for lenge siden, sjekk om du finner noe ved søk.

 

Helt kort vedr motor: Stakkars deg.

Jalla metoden som gir deg oppskrapte fingre og vifte med kast i består i å:

- ta av gummi mellom viftehus og AC enhet

- ta av ytre del av viftehus som gummi satt på, 3 skruer utvendig og den nederste er særdeles vanskelig - umulig å få på igjen

- av med hanskerom

- løsne festeskruene til AC fra innsiden

- løsne alt av klammer og kabler som evt gjør at AC enhet blir holdt igjen en halv cm tidligere enn uten

- løsne spennbånd over viftehus, håp at du lett får løsnet det litt.

- av med segering på venstre side av viftehus, sammen med kabelsko til motor

- dra AC enhet til høyre, viftehus til venstre, riv ut gammel motor- skarpe kanter på viftehus skraper opp hendene.

- håp at du klarer å lure inn ny motor samme vei uten at din kraftige klemming på vifta for å få den flatere ikke medfører kast i vifte - første krav er at det er varmt der du står.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Svelg"......... takk for info så langt.

 

Finnes det også noen bilder av dette? Nettsted eg kan søke på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fatt mot. Dette er ikke så vanskelig som det blir gitt utrykk for. Det er noe jobb, og det er litt trangt å komme til, men absolutt gjennomførnbart. Det hjelper å være to under prosessen, men er fullt mulig å gjøre alene.

En alternativ metode til det som er beskrevet over er å la A/C-huset stå helt i fred.

Løsne røret mellom viftehus og A/C hus, men ta så heller løs hele viftehuset. Det er kun festet med et festebånd og det sitter litt i pakningen ned mot plåta, men er ellers greit å få ut. Du må da koble av vannet til varmeregisteret og du må ta løs alle luftkanaler og reguleringsmotorer, og jeg mener å huske at du må av med hele viskermekanismen. Kanskje mer som jeg ikke husker i farten også. Men når du tar løs alt dette, da får du løftet viftehuset så langt ut at det er lett å bytte viftemotor uten noe benning og fare for kast i vifte osv. Kanskje mer tungvindt enn å løsne A/C huset, men du får bedre plass til å jobbe, og du risikerer ikke at du mekker på deg lekkasjen i noen A/C-koblinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metoden til Morten er absolutt å anbefale fremfor jalla-metoden jeg beskrev, selv om hans er mer tidkrevende.

 

Uten AC er jobben en lek som tar 15 minutter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kan du finne ut om pumpa faktisk er gåen, og hvordan du kan bytte den. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.