#1 Skrevet Februar 3, 2010 Hei! Jeg har problemer med å få holdt kassa i 2. gir. Finner giret, men det virker som at den ikke kommer helt i gir. Jeg kan kjøre i 2. hvis jeg holder spaken hardt i 2. gir, men kan ikke gi noe spesielt gass før den hopper ut. Har også merka at reversen er likedan hvis jeg ikke bruker makt for å få den ordentlig i giret. Kan det være giroverføringa? Er det noen justeringsmuligheter? Isåfall, hvordan gjør man det og hvordan kommer man til? Det dreier seg om en Audi 90 med S2 motor og gir. Motor og girkassefestene er nye, og det var akkurat likedan før og etter byttet, hvis det spiller noen rolle. Mvh. Stian Hangås 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 3, 2010 Holder den seg i 1. gir? Har du hatt noen stygge bomgiringer inn i 2. gir? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 3, 2010 Den holder seg i 1. Jeg har ikke hatt noen bomgiringer, men det kan jo hende den har fått juling før jeg overtok Det virker forresten som at det er en del mer å "gå på" vandringsmessig forover enn bakover.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 4, 2010 Noen som vet om kassa fra Audi 100 2.6 V6 vil passe overens? Begge er 5 trinns. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 4, 2010 Du kan sjekke om overføringa innpå girkassa er skikkelig fast og står der den skal. Er festet med en skru med 10mm hode. Ligger på høyre siden av girkassen og er grei å komme til om du jekker opp bilen. Mulig den ikke står der den skal. Men om fjerde gir funker som det skal ,så er det nok noe inni kassa som ikke er slik det skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 4, 2010 100 kassa er for lang om jeg ikke tar feil. men om 3-5 gir er i orden så har du sikkert herpa/løsna en muffe e.l.... Men sjekke giroverføring osv for å være sikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 4, 2010 (endret) Noen som vet om kassa fra Audi 100 2.6 V6 vil passe overens? Begge er 5 trinns. kassa passer, men er annerledes giroverføring. Du kan bruke clutchen og svinghjulet du har. Edit... usikker på drivakslene foran og mellomakslen. lengdemessig. Men regner med de er lpasser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 4, 2010 kassa passer, men er annerledes giroverføring. Du kan bruke clutchen og svinghjulet du har. Edit... usikker på drivakslene foran og mellomakslen. lengdemessig. Men regner med de er lpasser. Hvordan vet du da at det passer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 4, 2010 Tommy: Hva mener du med annerledes? Kan jeg bruke giroverføringa som står i bilen nå på 100 kassa? Og Morten, hvis ei muffe har løsna, er det fixbart eller er det best å bare bytte kassa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 5, 2010 Tommy: Hva mener du med annerledes? Kan jeg bruke giroverføringa som står i bilen nå på 100 kassa? Og Morten, hvis ei muffe har løsna, er det fixbart eller er det best å bare bytte kassa? Altså... jeg er ganske sikker på at den kassa er lenger(mao ikke bolt on), men det finner du nok ut av etter du har prøvd.... Alt går å fikse, men du får åpne kassa og se først, om du ikke finner andre feilkilder som krever mindre arbeid så klart... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 5, 2010 (endret) Hvordan vet du da at det passer? Fordi jeg har nettopp brukt 2,8q kasse og driverk på min s4. Jeg brukte s4 aan svinghjul og clucth men skal passe med s2 3b og (så ja, jeg VET det passer) Mulig det er forsjellig utløser\opplagringslager(eller hva det heter) Lengdemessig mener jeg at jeg er usikker på om 2,8 kassa er breiere eller lengre enn din s2 kasse. Sånn at drivakslene blir enten for korte eller for lange. Samme med mellomakslen. Men er såpass mange som bruker s4\s6 kasse på s2\80\90 så kan ikke helt se for meg at det ikke passer. Mellomakslene er jeg derimot usikker på. Det jeg mente er at giroverføringa på 100 og s4 er ulik så jeg vet ikke om du kan bruke din på 100 kassa. Du må nesten måle avstander og se hvordan giroverføring du har kontra 100 kassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 5, 2010 (endret) 3b eller aby kasse? Vist du har 3b ser den lik ut. Dvs den har giroverføring som kun er avhengig av avstand(kan være alle er det jeg har ikke forska veldig mye på det, men mener noen har flere stag osv). Men den er ihvertfall bare inn og ut, og vikking sideveis for 1,2 og 5,R. Veldig enkel. Jeg TROR du kan bruke den du har, siden det ser ut på tegningene som at der du fester giroverføringsstaget til kassa er på samme plassen. Sikkert knotete forklart men du får spør om du ikke skjønner det så skal jeg prøve å forklare bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 5, 2010 Okey.. om 100 kassa er bolt on på s4 så er følgende anderledes på 90 med 5 trinnskasse. Flenser på girkasse til drivaksler (har du s2 fra før av så skal ikke det være noe stress) festebraketter fra kasse (kan alltids jukses til) travers (samma som over) mellomaksling (type 85 evt finne en kort en beregna på 6t) giroverføring. (jukses til.) +evt. forskjeller ved svinghjul. Men altså... sånn i dette tilfellet så passer ikke kassa uten modifikasjoner.... Dette er basert på at kassa er ganske lik en 01e kasse forutenom giroverføringa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 5, 2010 Okey.. om 100 kassa er bolt on på s4 så er følgende anderledes på 90 med 5 trinnskasse.Flenser på girkasse til drivaksler (har du s2 fra før av så skal ikke det være noe stress) festebraketter fra kasse (kan alltids jukses til) travers (samma som over) mellomaksling (type 85 evt finne en kort en beregna på 6t) giroverføring. (jukses til.) +evt. forskjeller ved svinghjul. Men altså... sånn i dette tilfellet så passer ikke kassa uten modifikasjoner.... Dette er basert på at kassa er ganske lik en 01e kasse forutenom giroverføringa? Jepp, var noen ting jeg glemte da jeg bare gikk utifra s2 og glemte 90'en litt:). Noen 100 2,8q kom med 01e kasser ifølge etka (kode CBD) men resten hadde 01a. Så alle fester osv, burdet jo være like 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...