#1 Skrevet Februar 3, 2010 Skal hive meg rundt å bytte fremre venstre hjullager på min S6 2,2 96`mod. Har aldri gjort dette før, så skule gjerne hatt noen tips. Er det noen som har ei smørbrødliste på fremgangsmåten? -Ting som man spesielt bør være oppmerksom på -Spesielt verktøy man trenger ( har tilgang på å få presset av/på lager) - Er det andre deler som kan være greit å bytte samtidig som lageret, nå som man først har fjærbeinet nede? - Hva er anslagsvis til på å byttenoe slikt ( er vel svært varrierende, ifht. egne ferdigheter). På forhånd takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 3, 2010 Skal hive meg rundt å bytte fremre venstre hjullager på min S6 2,2 96`mod. Har aldri gjort dette før, så skule gjerne hatt noen tips. Er det noen som har ei smørbrødliste på fremgangsmåten? -Ting som man spesielt bør være oppmerksom på -Spesielt verktøy man trenger ( har tilgang på å få presset av/på lager) - Er det andre deler som kan være greit å bytte samtidig som lageret, nå som man først har fjærbeinet nede? - Hva er anslagsvis til på å byttenoe slikt ( er vel svært varrierende, ifht. egne ferdigheter). På forhånd takk! Hei.Er en veldig grei jobb det der.Ut med fjærbein som du sier.kontakten til abs sensor sitter inne i motorrom.press lager med hjulnavet ut,så bruker du avdrager for og få lageret av navet.Kan være noe vrient.: bråk :men det er ett par "hakk" under lager som gjør at du får tak.Lageret presses så på navet igjen,så fjærbeinet. Jeg byttet ikke annet enn bolten til bærekula. Husk og stramme navbolten skikkelig(den store)Mener den skulle strammes 200nm,så 180grader? Mvh Kjetil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 3, 2010 Abs sensor må vel ut av fjærbeinet for ikke å ødelegge den når lageret presses ut. Pressa må klare 20 tonn, minst Greit å kappe spor i gamle lagerets ytre ring, for å bruke til å presse inn det nye. Trengte 7-8 tonn for å få det nye inn hos meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 3, 2010 Abs sensor må vel ut av fjærbeinet for ikke å ødelegge den når lageret presses ut. Pressa må klare 20 tonn, minst Greit å kappe spor i gamle lagerets ytre ring, for å bruke til å presse inn det nye. Trengte 7-8 tonn for å få det nye inn hos meg. Tok ikke ut sensor på min.Av den grunn at den sitter godt,og lett for og ødelegge det.Måtte litt trykk til ja:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 4, 2010 Takk for alle svar. Skal prøve mæ på dette nå på lørdag. Fant en video om hjullagerbytte på nettet. Utrolig hva som er å finne. Den var helt ok, men tror jeg går for å få presset av/på lageret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 4, 2010 Takk for alle svar. Skal prøve mæ på dette nå på lørdag. Fant en video om hjullagerbytte på nettet. Utrolig hva som er å finne. Den var helt ok, men tror jeg går for å få presset av/på lageret. Det var jo en snodig måte å skifte hjullager på men jaja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 4, 2010 Abs sensor må vel ut av fjærbeinet for ikke å ødelegge den når lageret presses ut. Pressa må klare 20 tonn, minst Greit å kappe spor i gamle lagerets ytre ring, for å bruke til å presse inn det nye. Trengte 7-8 tonn for å få det nye inn hos meg. Jeg måtte kappe ut abs-sensoren fra fjærbeinene mine da jeg skulle bytte. Rusten hadde ekspandert såpass at det var ikke sjans å få de ut uten å ødlegge dem. Tror jeg brukte nesten 20 tonn på mine. Smallt godt da de løsna. For å løsne lagret fra navet brukte jeg 2 x 5mm tykke metallklosser på hver side (mellom lagret og navet) og pressa navet av. Gikk smertefritt. Den siste biten av lagret måtte jeg tersje av. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...