Styrestrøm til radio forsvinner gradvis jo fortere jeg kjører (92 mod audi 80)

Anbefalte innlegg

Jeg koblet stereoen på nytt i audien i går.

En tidligere eier hadde klippet ledningene så jeg loddet på nye iso kontakter.

Når jeg kjører begynner plutselig radioen og hakke, jo fortere jeg kjører, jo mer hakker den og til slutt stopper lyden...

Jeg tok ut radioen og måler rett på kontakten og strømmen blir svakere og svakere jo fortere jeg kjører.

Speedometeret virket treigt når dette skjer...

Noen som har en ide til hva som kan gjøre dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du har koblet deg innpå 'GALA'-signalet, det som brukes for å endre volum etter hastighet.. Sikker på at du bruker de rette kablene? :D Mener rød og gul er h.h-vis brutt og fast 12V.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du har koblet deg innpå 'GALA'-signalet, det som brukes for å endre volum etter hastighet.. Sikker på at du bruker de rette kablene? :D Mener rød og gul er h.h-vis brutt og fast 12V.

så visst jeg kjører i 200km/t så blir volumet jækla høyt, eller ingenting? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det blir stille før 80 kmt :)

Det er godt mulig jeg er borti en feil kabel baki der ja, jeg leter etter elektriske skjemaer for denne bilen nå.

Noen som har link til skjemaer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant skjemaer nå og det stemmer som du sier at det er hastighetssignal...

Var det slik at orginalradioene økte lyden etter farten, eller skulle denne kabelen vært koblet videre til noe annet?

Det er ikke nevnt strøm fra tenninga i koblingsskjema og det er ikke flere kabler i den strømpa de andre er i, var det ikke det orginalt i denne bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også leitet mye etter en slik ledning i 88mod 80, ikke funnet noe der, endte med å koble direkte.

Du kan jo bruke signal fra f.eks varmeapparatet da, men da må tenningen stå på 2 for at radioen kommer på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er normalt en liten tynn rød ledning i ISO-kontakten som kun gir +12V når nøkkelen står i tenningslåsen (må kun brukes som styrestrøm til relé e.l.).

Har du buzzer som lager lyd når lyset er på, nøkkelen er tatt ut og har en dør åpen? I såfall kan du hente det samme potensialet her i relésokkelen til buzzeren ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la en kabel fra tenningslåsen til radioen, siden tenningslåsen er så lett og komme til når man tar ut instrumentpanelet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må skru på og av radioen manuelt.. :P

Ja, GALA var/er en hastighetsregulering av volumet (Gerausch-ett-eller-annet-lautsprecher-automatik-eller-noe) som i hvertfall Blaupunkt bruker, men signalet som gir 4 pulser pr. rotasjon kan også benyttes til f.eks. å la en GPS vite at den er i bevegelse.

Litt her også: http://www.audifans.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5590

Løsningen funka ikke veldig bra på hverken Nazze eller cabben med originalradioer, men det må visst justeres litt.

Vil ellers (som vanlig) anbefale Bentley-manualen, evt. står det aller meste i Haynes-boka også!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg koblet GALA signalet der det skal være i iso kontakten :)

Like greit og få det på plass om jeg får meg en stereo med den funksjonen senere...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.