Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en 90 2.3 quattro her forleden dag, motoren starter, men går som ei bøtte me drit! Er veldig tregstarta,Går greit på tomgang. På kald motor tar den ikkje gassen i det heiletatt, kun smell og buldring når man gir gass. blir bedre etterhvert som motoren går seg varm.. Når motoren er varm går den "normalt" men bilen går fortsatt vanvittig dårlig, klarer ikke spinne på isen i 2.gir engang..

Det er nye plugger, bensinfilter og pluggkabler på bilen..

Har sjekket en del, men enda ikke fått noe bedre resultat..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket tenninga?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.. har sjekket at regreima og tenningstidspunkt stemmer..kontrollert rotor og fordeler, gnisten er bra.. får bensin, men vet ikke om den får nok.. går "greit" ved hjelp av startgass på kald motor..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om motoren får falskluft. Sjekk belg mellom bensinmengdefordeler og gasspjeld, samt alle slanger i tilknytning til denne. Sjekk også slangene mellom innsugsbelg - tomgangsregulator - veivhusventilasjon.

Du kan også sjekke om temp.giveren til motorstyringen er ok. Mål denne varm og kald, giveren skal ha ca 270Ω ved 20 grader og ca 3kΩ ved 90 grader. Er denne som justerer bensinmengden til motoren ut ifra motortemperatur, samt kaldstartsdysa som du enkelt kan sjekke om er aktiv ved oppstart på kald motor.

Du skriver at du har sjekket tenningstidspunktet. Hva har du sjekket dette med og hvor mye fortenning hadde du? Skal være ca 18 grader fortenning på varm motor med alt elektrisk skrudd av og motorstyring aktiv. Husk også at det er to merker på svinghjulet, ett for ØD og et for tenningstidspunkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme :bs: på bilen min!

To ting: sprukket belg mellom innsug og mengdefordeler, bytta den samt at jeg måtte bytte lambdasonde!: vinke :

Har fått høre at lambda har en ca. levetid på 180'km

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte tenningslampe.. husker ikke hvor mye fortenning jeg hadde, men fulgte det som stod på elsa:) forrige eiger har kobla opp tempføler utom motorstyringen, og såg at stikkerene til den store tempføleren på undersida av kjølevannstussen var tatt av og satt på vanlige kabelsko, som i tilleg bare var isolert og låg løst under kjølevannstussen... er det denne som styrer bensinmengden? får prøve å få tak i en ny stikker til denne, kontrollere føleren å se om det blir bedre når jeg får kobla den opp igjen..

lambda sonden er også defekt, men har kjørt min forrige 90 2.3 quattro uten lambda og den funka helt greit...

Det er også bytta en slange fra tomgangsregulatoren som var dårlig.. så det er ingen falskluft, det har jeg sjekka grundig=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du skriver at du har sjekket reima, akkurat slik var min også når den var ei tann feil. Var ikke lett å se, men den gikk også som en dass, hørte den saug masse luft da jeg ruset den..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært nettopp vært igjennom timesvis med feilsøk og bytting av deler på en sånn motor,pga lignende problemer.viste seg og være bensinmengdefordeler(k-jet)som tulla.

mvh kjetil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

K-jet`en er forsøkt byttet.. uten at det ble bedre.. Bilen går helt fint på varm motor opp til 3-3500 omdr før den begynner å mote... vanskelig å få over 3500 omdr, om man tvinger den på høyt turtall blir eksosen rødglødende såg jeg isted.. skal gå litt grundigere til verks nå ut i uka igjen.. det skal sies at det er ikke JEG som har kontrollert alt, men en kompis av meg som er mekaniker, så rekna med han hadde sjekka dette grundig.. men virker som meget sein tenning siden eksosen blir rød??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på 90en min, vrei litt på fordeleren og så funket den.

Sikkert helt koko tenning nå, men den funker til isbane herjing:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på 90en min, vrei litt på fordeleren og så funket den.

Sikkert helt koko tenning nå, men den funker til isbane herjing:)

Det er nok prøvd du:) Bare et lite område motoren starter på når man vrir fordeleren:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ei lita økt ikveld, røsket vekk alt av uorginale ledninger til div tempfølere og viftestyring forrige eiger hadde koblet opp... begynte med å sjekke sikringer til K-jet, og såg det manglet en sikring i toppen av styrereleet til k-jet.. mente det stod en 10A sikring der på min forrige, så satt inn en 10A sikring, Forsøkte å starte, og JAMMEN startet den på første forsøk..:D Selv uten tempfølere og lambdasonde tilkoblet..

Om noen har en fungerende lambdasonde til en slik motor, og ledningsnett fra den brune tempføleren på undersiden av kjølevannstussen og opp til tomgangsregulatoren + EVT et nytt instrument, så er jeg intressert=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at releet du har satt sikring i ikke er til bensinpumpa, dette medfører at bilen din nå går i "nødmodus" eller deaktivert motorstyring (lambda, osv osv deaktivert).

Du kan jo prøve å lese ut feilmeldinger på motorstyringen og se om noe dukker opp. Dette gjør du ved å starte bilen uten sikring i releet, la den gå til den er varm. Så "jumper" du releet 5-10sek med en sikring. Dette starter feilmeldingsekvensen. Les ut hvilke koder du får.

PS: jeg kjørte med sikring i releet over ett år uten problemer, da forrige eier lot denne stå i. Merka endel forskjell på gange i motor og ikke minst drivstofforbruket da sikringen ble fjernet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp ny lambdasonde først som sist..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp ny lambdasonde først som sist..

Defekt lambdasonde medfører ikke at motoren går som en dass, er derfor ikke den som er synderen i dette tilfellet ;)

Men ja, den varer ikke evig, merkes først og fremst på bensinforbruket når den ikke orker mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor går bilen min bedre enn dass da, etter at jeg har bytta den da..: klø :: klø :

;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor går bilen min bedre enn dass da, etter at jeg har bytta den da..: klø :: klø :

;)

Du byttet vel både bensinmengdefordeleren og innsugsbelgen i tillegg. Om en av de eller begge er defekte så kan motoren gå som en 'dass'. En defekt lambda gir som regel motoren litt mer bensin enn den trenger, derav går den langt fra optimalt men er fortsatt fullt kjørbar, i alle fall så lenge det er snakk om motor med mekanisk innsprut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da folkens, har jeg hatt en god økt i kveld, Fått skøyta inn orginale stikkere til tempfølerne, byttet den store brune tempføleren på undersiden av kjølevannstussen, bytta coil og tenningsmodul som jeg henta på vraken.. etter dette var gjort og sikringen til nødmodus var tatt bort startet bilen helt fint uten problemer.. kontrollerte tenninga og justerte denne til ca 15 grader fortenning, som stod i elsa at denne motoren skulle ha... Byttet olje og filter, montert nye skilt og prøvekjørt... funker gull hitill hvertfall:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.