B5: Elektrisk: Spenning faller v. strømtrekk, men motor starter fint

Anbefalte innlegg

Når jeg vrir om nøkkelen til tenningstrinn 2, men uten hovedlyktene på så ser alt tilsynelatende normalt ut. ECU starter, ting virrer og klikker som det pleier å gjøre. Bilen starter også ganske lett, uten tilsynelatende problemer.

Men! Når jeg feks skrur opp varmeviften eller på en annen måte trekker mye strøm, så synker spenningen til under 10v, speedometeret begynner å hoppe, glødelampene dimmer, LEDs får epilepsianfall.

Det samme skjer selv om motoren går! Merket også at jeg fikk litt støt av døren når jeg gikk utav den.. Er den eneste muligheten at jeg har en dårlig jording et sted? Når bilen går spiller det vel ett fett om batteriet har sett sine beste dager?

 

Håper noen kan gi meg et fornuftig svar! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jo også tenkes at du har en dynamo som begynner å synge på siste kap.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spenningen er iallefall fin, stabilt 14.3v ut.. hvor mye strøm er jeg ikke sikker på, da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men! Når jeg feks skrur opp varmeviften eller på en annen måte trekker mye strøm, så synker spenningen til under 10v

 

Hvor er det du måler når du leser av 10V? Gir dynamoen ut over 14V også i det tilfellet? I såfall er problemet ditt dårlig kontakt ett eller annet sted, f.eks. tenningslås eller som du nevner dårlig jording.

 

Merket også at jeg fikk litt støt av døren når jeg gikk utav den.. Er den eneste muligheten at jeg har en dårlig jording et sted?

 

Dårlig jording har ingenting med dette å gjøre. Det støtet du får er pga statisk elektrisitet (syntetisk setetrekk?). Hold i metallet på døren FØR du setter forten i bakken og problemet er løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krise avverget!

Jordingsfeil under dash, pinneskruen til venstre under sikringsboksen satt løst.. Målte ca 9v fra kurs30-skruen mot jordingspunktet, men målte 14v mot et annet jordingspunkt, når det var last.

Skrudde det fra hverandre, tok litt guffe på og skrudde det sammen igjen, nå er det godt som nytt :)

eneste nå er bare en metallisk skrapelyd når jeg gasser på litt, har akkurat byttet kat og frontrør.. grr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.