#1 Skrevet Februar 6, 2010 hva er egentlig akseptabelt oljeforbruk. min bruker ca 1l. pr 1000-2000 km etter hvordan man kjører. virke som det går mer om man har en periode med litt tung pedal. mange sier at biler med nikasil-foringer alltid vil ha et høyere forbruk av olje... stemmer det? og sågar sier mange at et normalt forbruk er 1l. pr 1000 km iflg. instruksjonsbok. men hvor står det i boken, noen som vet? har hatt det her forbruket siden eg kjøpte bilen for 3år siden. ingen problem på eu-kontroll pga.co. burde ikke olje gi utslag der? og så det store spørsmålet hvordan finne ut hvor oljen tar veien når det ikke er lekkasje gjennom pakninger og sånt. feks. hvordan sjekke paraplyene (tetting rundt ventiler) uten å ta av toppen. evt hvordan skifte dem uten å ta av toppen. grunnen til at eg vil prøve skifte dem er at en kompis som kjørte bak meg, sa at det luktet brent olje når eg ga full gass opp en bakke og han kjørte bak. ble jo litt bekymret da: gråter : evt. er det vanlig at stempel ringer slites på ahk motorene. bilen er gått 285000 km. men inhen av de andre audiene eg har hatt har brukt særlig med olje. og alle hadde gått alt mellom 300-750000km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 6, 2010 leste litt på nordic-audi om problemet. der ble veivhusventilasjonen nevnt som en årsak til oljeforbruk. noen som kan bekrefte det. var visst mange der som bygde om til åpen ventilasjon og ble kvitt alt av forbruk. kunne vært inntresant å prøvd. hvordan eksakt gjør man det på en v8. hvilken slanger må plugges osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 26, 2010 leste litt på nordic-audi om problemet. der ble veivhusventilasjonen nevnt som en årsak til oljeforbruk. noen som kan bekrefte det. var visst mange der som bygde om til åpen ventilasjon og ble kvitt alt av forbruk. kunne vært inntresant å prøvd. hvordan eksakt gjør man det på en v8. hvilken slanger må plugges osv. Fant du ut noe mer angående dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 26, 2010 Trang/tett vevhusventilasjon fører/kan føre til økt oljeforbruk ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 27, 2010 Fant du ut noe mer angående dette? nei egentlig ikke. eneste som er skiftet er den slangen i forkant mellom toppene. dem var nokså myke og ble nok sugd sammen. men har enda oljeforbruk. varierende sådan:) enkelte ganger kan eg kjøre opptil 2000km på 1liter og helt ned i 1000km. har ikke funnet noen vettig måte å bygge om til åpen løsning. tenkte man skulle prøve belladd først i sylindrene, og se om man evt fikk løsnet oljeringene om det er dem som sitter fast. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 28, 2010 Hmm, hvis ikke jeg tar helt feil er det vel ikke nicasil-foringer i den blokka, men alu-sil (riktig skrivemåte?), noe som betyr at sylinderen er i alu som resten av blokka, men behandla med en spesiell prosess i forbindelse med honinga. Arrester meg hvis jeg tar feil, har bare vært borti S4-V8'eren, og der er det i hvertfall ikke nicasilforinger. Det problemet med oljeforbruk er vel ikke helt ukjent på V8'erne til Audi...slitte ventilstyringer i toppen (som alle andre VAG-topper) og sylindre som ikke har verdens beste patent (Les: alu-sylindre). Tror du har svaret her desverre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 28, 2010 Hmm, hvis ikke jeg tar helt feil er det vel ikke nicasil-foringer i den blokka, men alu-sil (riktig skrivemåte?), noe som betyr at sylinderen er i alu som resten av blokka, men behandla med en spesiell prosess i forbindelse med honinga. Arrester meg hvis jeg tar feil, har bare vært borti S4-V8'eren, og der er det i hvertfall ikke nicasilforinger. Det problemet med oljeforbruk er vel ikke helt ukjent på V8'erne til Audi...slitte ventilstyringer i toppen (som alle andre VAG-topper) og sylindre som ikke har verdens beste patent (Les: alu-sylindre). Tror du har svaret her desverre Skjønner, så det er ikke noe spesielt å gjøre noe med? Bytte av ventiltetninger etc. har ikke noe for seg? Det er jo egentlig ikke noe problem bare man er klar over det og peiler olje regelmessig. Eneste er jo økt kostnad i forbindelse med å fylle olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 29, 2010 Det er jo noe å gjøre med det, men ikke noen lettvint og rask vei for å komme i mål...riktignok HVIS det er så ille som jeg antyda. Det er jo ikke sikkert at dette er problemet med din motor selv om det vel ikke har vært helt ukjent med disse motorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 29, 2010 Er ikke S6+ motor bygd på samme blokk som A8 4,2 300hk? Altså den blokka som ikke har svake sylinderforinger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 29, 2010 Er ikke S6+ motor bygd på samme blokk som A8 4,2 300hk? Altså den blokka som ikke har svake sylinderforinger. Det stemmer. Oljeforbruk skal ikke være noe problem på disse motorene, men alle motorer kan få høyt oljeforbruk, selv motorer med støpejernsblokk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 29, 2010 Om ventiltetningene aldri har vært byttet på denne kan jo det være en årsak til oljeforbruket også. Er jo en bil fra 1997, så er sannsynlig at det er harde/slitne ventiltetninger. Hvor langt har denne bilen rullet da? ventilstyringene kan også være slitt om den har rullet over 200k, lurt å kontrollere de ved evt. bytte av tettninger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 29, 2010 Som jeg skreiv, jeg er ikke oppdatert på de "nyere" V8erne, men kan ikke si jeg har hørt at dem har sylinderforinger i alu-blokka...? Men hvis dem har det, er det nicasil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 31, 2010 Som jeg skreiv, jeg er ikke oppdatert på de "nyere" V8erne, men kan ikke si jeg har hørt at dem har sylinderforinger i alu-blokka...? Men hvis dem har det, er det nicasil? stemmer at det er nicasil i ahk motoren. og de nyere v8erne. min bil er gått nesten 300tusen. så mulig det kan være ventilstyringer. hvordan kan man sjekke det uten å ta av toppene? merker ingen blå røyk av bilen etter den har stått en stund og så starter opp. bruke jo ikke det være et tegn på dårlige styringer? merker jo at det går med litt mer olje om man en periode har kjørt hardere:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...