Noen som kan med automatkassen til s4 c4 ?

Anbefalte innlegg

Har fått problemer med automatgirkassa på min S4 c4. Girkassen er gått i noe slags nødmodus. Kun 1 - 2 og revers som fungerer, og den girer hardt.

Det skjedde da jeg tok løst fra et kryss me henger på slep. Jeg gav på litt for å komme foran en bil. Fikk hjulspinn men kom på noen asfalt flekker. Og vist jeg husker riktig, girte kassa plutselig til nøytral. Etter dette har kassen vært i en slags nødmodus.

Noen som vet hva som kan være feil, hva man bør sjekke og om det er alvorlig ?:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

slette feilkoder med vagcom. Vist den bare er i nødmodus vil den da fungere fint etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av og på med batteri polen skal holde for å deaktivere nødmodusen ihvertfall, var ute for det på min gamle S4 et par ganger. Kan sikkert være lurt å få kontrollert oljenivå og tilstand på denne om du ikke vet når det ble gjort sist. Jeg lot det skure på min og satt igjen med fullt havari på kassa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I nødmodus vil jeg tro kun tredje, fjerde og revers skal fungere. Det høres absolutt ut som om noe helt annet er galt med girkassen din, mao defekte clutcher etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Dag.

Jeg tror ordet "nødmodus" ikke nødvendigvis er riktig her, og vil bidra til at svarene du får vil lure deg.

Hva skjer når du har den i 2. gir og den skal opp til 3? Girer den ikke eller går den rett i fri (altså muligens i 3. gir med defekte clutcher)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilmeldingen er prøvd slettet, men kom rett tilbake igjen. Den vil ikke gire lengere enn 2 gir. 1-2 går fint men den vil ikke videre. Ellers så merket jeg at den gikk i nøytral når jeg gav på litt for å se om den ville i 3. Når turtallet da kom ned gikk den inn i 2 igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

offda, hadde en 2,8 som var nesten lik bortsett fra at når den girte til 3 fant den ikke giret og bare spant. Den girte ikke ned til 2 igjen. Måtte starte bilen på nytt... Den kassa var ihvertfall død.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers så merket jeg at den gikk i nøytral når jeg gav på litt for å se om den ville i 3.
Sikker på at den gikk i nøytral? Mulig den gikk i 3. men at det manglet fremdrift?

Skjer det noe med girindikatoren i dashbordet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den girkassen der kan du nesten garantert bare levere til overhaling.

Er bilen trimmet? I såfall er jo ikke det positivt, for det tåler de girkassene absolutt ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som det er lite olje på kassa, og da kan det i mange tilfeller være for sent. Defekte lameller og annen elendighet. Det er noe forbaskade tull bilprodusentene har begynnt med å ikke lage peilestav på automatkassene sånn som det var før i verden. Det er kun for å få selge en ny girkasse etter noen år...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at den gikk i nøytral? Mulig den gikk i 3. men at det manglet fremdrift?

Skjer det noe med girindikatoren i dashbordet?

Nei aner ikke det. Det kan være muli. Det har jeg ikke fulgt med på så aner ikke.

Har gitt bilen til Møller så de kan ta en titt på den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som det er lite olje på kassa, og da kan det i mange tilfeller være for sent. Defekte lameller og annen elendighet. Det er noe forbaskade tull bilprodusentene har begynnt med å ikke lage peilestav på automatkassene sånn som det var før i verden. Det er kun for å få selge en ny girkasse etter noen år...

Det hjelper særdeles lite med peilepinne om kassen lekker som en sil. ZF-kassene er så følsomme for lekkasjer, spesielt på inngående aksling, at de da bare må parkeres til feilen er reparert.

...men jeg er helt enig med deg. Peilepinne er absolutt det beste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har et lignende problem se (audi 100 gir problemer)

men hvordan veit jeg om girkassa mi har godt i nødmodus?

veit ivertfall at når det skjedde så lyste alle ( P-R-N-D-3-2-1 ).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell, har nå snakket med mekaniker på Møller som fant ut at ifølge deres register. Så var ikke oljen på girkassen byttet siden 120000 km. Bilen står nå på 280000. Han mente at kanskje dette var grunn til feil og ville prøve å bytte. Det jeg lurer på er det mulig å få slike symptomer av gammel olje. Er det da bare å bytte eller er kassa mest sannsynelig ødelagt. Og er ikke oljen og oljeskift noe de bør sjekke på tidligere servicer ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det koster nesten like mye å la Møller skifte olje som å handle en brukbar brukt kasse.......

Og som du sa i første post

Det skjedde da jeg tok løst fra et kryss me henger på slep. Jeg gav på litt for å komme foran en bil. Fikk hjulspinn men kom på noen asfalt flekker. Og vist jeg husker riktig, girte kassa plutselig til nøytral.

Så rimer dette mer med noe seriøst mekanisk feil enn lavt oljetrykk pga tett filter.

Personlig ville jeg ikke brukt mer penger på denne kassa, men bygd om til manuell. Jeg kan ikke garantere at kassa di er havarert, men jeg tror det og ville derfor ikke gjort mer med den om den var min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det høres rart ut. Og Møller sku ha 3000,- for olje og filter bytte, har ikke veldi lyst å bruke dette på en kasse som muli er havarert. Det å bygge om til manuell høres jo veldi bra ut. Men dessverre tror jeg dette er noe litt for tekninsk, for mine kunnskaper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner historier hvor man har hatt def automat. Kjøpt "ny" på hugger og montert, og den fortsatt ikke virker. Enten fått ny defekt kasse eller så var feilen noe elektronikk eller innstilling utenfor kassa.

Så ombygg til manuell virker "tryggere", samt er en mye morsommere kombinasjon til slik motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje tryggere, men ser for meg at dette er en hellsikes jobb. Iaffal for noen som ikke er helt kyndig på stede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje tryggere, men ser for meg at dette er en hellsikes jobb. Iaffal for noen som ikke er helt kyndig på stede.

Hvis man er to mann og noenlunde kompetent byrde det gå på en uke +- hvis en har bukk.

Selv gruer jeg for dette selv om jeg har skrudd en del bil, Men jeg har ikke tilgang på bukk og det er det verste tror jeg.: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man er to mann og noenlunde kompetent byrde det gå på en uke +- hvis en har bukk.

Selv gruer jeg for dette selv om jeg har skrudd en del bil, Men jeg har ikke tilgang på bukk og det er det verste tror jeg.: klø :

...og tenk på at en ZF 4HP18FLA veier ca 100 kg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om automatkassa til S6 c4 passer overens med S4 ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om automatkassa til S6 c4 passer overens med S4 ?

Det er jo samme type girkasse på S4 2.2 og S6 2.2, og t.o.m chassinr T-030 000 har de samme styreboks så det kan være de går om hverandre selv om de ikke har samme girkassekode...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

P1040431.jpg

Feil funnet. Vært krefter i sving her. :S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil funnet. Vært krefter i sving her. :S

Det der må jo ha vært forårsaket av materialtretthet.

ZF-girkassene er ikke kjent for overdimensjonering, men SÅ stusselig er det da virkelig ikke :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg skal til tyskland neste uke og hete en s6 c4. du kan få kjøpe automat kassa på den vist ikk du finner ut av problemene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.