Guide til ombygning fra halogen til Bi-xenon A6 4b

Anbefalte innlegg

Jeg har konvertert fra halogen til bi xenon på min 99 A6, så jeg tenkte jeg like godt kunne lage en guide her :)

 

Før guiden får jeg advare om at dette ikke er godkjent, og man kan få problemer med eu kontroller senere.

Men gjøres dette skikkelig så vil et vanlig (ikke merke) verksted ikke se at det ikke er orginalt på bilen.

 

For at xenon skal være lovlig skal også følgende være på plass:

Lyktespylere

Automatisk lyktejustering (Kufatec.de har dette)

 

Jeg får også nevne at dekselet bak på lykta ikke går helt på etter konverteringen, så der må det noe ombygning til som ikke er i denne guiden enda.

 

Dette brukte jeg:

- Et sett med Bi xenon prosjektorer fra 2002 - 2006 A6 (ebay er din venn her)

- D2S xenon kit (Det er plass til store balaster)

- 2 stk 000 979 018 A dette er de gule ledningene med hun kabelsko, kjøpes på møller osv

- 2 stk 000 979 012 A dette er de gule ledningene med han kabelsko, kjøpes på møller osv

- 3mm tykk aluminiums plate (til holdere)(jeg fikk en blikkenslager til og skjære de ut til meg)

- 8 stk M4 skruer 55mm lange (eventuelt gjengestang)

- 8 stk M4 mutter

- 36 stk M4 låsemutter

- 8 stk store m4 skiver

- 4 stk treskruer

- Lock tite

- Kabelgjennomføringer

- Tykk dobbeltsidig tape (biltema)

 

Dette kan gjøres før man demonterer lyktene:

 

-Lage 2 stk aluminiums holdere til xenon linsene i 3mm aluminium. Disse kan du skjære ut med stikksag med blad for metall. Jeg gjorde det enkelt og fikk en blikkenslager til å skjære de ut. Skruehullene er 4mm og kan avvike et par mm men kan files til for og passe hver enkelt lykt…

Under er en mal til de jeg brukte på mine lykter (ps. ta vekk haka på "tilpass bilde til side" når du skal skrive ut så blir malen i riktig størelse)

 

-Demontere kretskort fra bi-xenon prosjektor (den svarte boksen som sitter under linsehuset)

Det gjorde jeg ved og brenne vekk de to plast kappene som holdt boksen fast og dra den av (det er en kontakt der.)

Bi-xenon mal.jpg

fjerne-kretskort.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så må lyktene av bilen, det betyr at støtfangeren må av.

 

Støtfangeren er festet bak innerskjermen i hjulbuene med 3 stk m10 muttre på hver side.

Den er også festet med to torx bolter i framkant, en over hvert tåkelys.

 

Når støtfangeren er av, så er det bare og få ut lyktene (3 torx skruer på hver lykt) og ta de med inn i varmen…

 

Vel inne så skal man åpne lyktene, ta av lokket bak og krom klipsene som holder glassene på.

 

Så varmes stekeovnen til 50 grader og lyktene ”stekes” i 5-6 min (jeg kjørte på med varmluft ;))

Når lykta er varmet tar man en skrutrekker og vipper ut glasset så man får tak med hendene og drar det forsiktig av.

 

Når lykta er åpen skal vi ha ut reflektoren. Den er festet med to klips i oppkant og i høydejusterings motoren. Man vipper opp mothaken med et lite skrujern fra framsiden (et klips på hver side). Så skyver man hele reflektoren mot ”grillen”, så er den løs.

 

Når du har reflektoren på bordet kan du koble strøm til begge pærene så du får se lys bilde som skal være i lykta.

Skru ut reflektoren som sitter der. Ta vare på gummi foringene som sitter bak reflektoren da de skal brukes om igjen under justeringen av lykta.

 

Ta en tang og skru ut de to øvre festene til reflektoren.

Sett på en vanlig mutter med en låsemutter utenpå på de to nedre festene.

apen_lykt.jpg

reflektor.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du har reflektoren på bordet kan du koble strøm til begge pærene så du får se lys bilde som skal være i lykta.

Skru ut reflektoren som sitter der. Ta vare på gummi foringene som sitter bak reflektoren da de skal brukes om igjen under justeringen av lykta.

 

Ta en tang og skru ut de to øvre festene til reflektoren.

Sett på en vanlig mutter med en låsemutter utenpå på de to nedre festene.

 

 

Da trenger vi de den utskjærte aluminiums plata som reflektoren skal sitte i.

De to øvre festene skal slipes av ca 3mm slik at plata blir sittende plant.

 

Så skal plata klargjøres:

Sett så inn skruene (eventuelt gjengestang)og sett de fast med låsemutter.

Skru så låsemutter passelig nedpå og sett på en skive på hver skrue og sett på gummi foringene vi demonterte når vi tok av den gamle reflektoren.

 

Da er plata klar til montering fest den med treskruer i toppen man bør da forborre så man er sikker på at det ikke sprekker. Fest de to nederste med vanlige muttere, Bruk locktite eller tilsvarende så det ikke løsner (gjengene er ikke lange nok til låseskrue).

 

Da bør de se ut som bildene under :)

xenon-i-reflektor.jpg

xenon-i-reflektor-2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett på Bi Xenon reflektoren og juster så den kommer så langt fram i reflektoren som mulig og sett i pærer og sett på lyset mot en vegg så du får justert xenon lyset i forhold til halogen fjernlyset…

 

Da skal lyktehuset gjøres klart for xenon.

 

På bildet under til venstre ser man hvor jeg tok hull til kabelgjennomføringer og plassering av tenner og balast. Jeg kjøpte et slim fit kit, men det var helt unødvendig skulle jeg kjøpt nå så hadde jeg valgt et med tenner og balast sammen.

Og på bildet til høyre har jeg satt fast styreenheten til fjernlyset med dobbeltsidig tape.

 

Strøm til xenon settet tok jeg fra ledningene til nærlys pæra.

Strøm til styreenheten til fjærnlyset tok jeg fra fulltlyset. Jeg loddet ledningene til kontakten til pæra etter fargekodene.

 

Fra styreenhet til xenon fulltlys brukte jeg de kabelskoene som er nevnt i innkjøpslisten. Disse er ledninger med kabelsko i hver ende så jeg kutttet de på midten og loddet sammen så det ble hun og han i hver sin ende. Det er det samme hvor + og - havner mellom styreenhet og prosjetoren.

 

Husk og koble på denne ledningen før du setter sammen lykta da det blir trangt og sette den på etterpå.

under-lykt.jpg

innmat.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott guide!

Men ett spørsmål, måtte du av med støtfangern for å få ut lykta..? Det trengte ikke jeg på min A6.. Jeg bare skrudde ut de tre skruene og trylla den ut.. Det er litt knotete, men det er fort gjort når du finner teknikken..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :)

 

Jeg har ikke prøvd så hardt på og ta ut lyktene uten og ta av fangeren siden jeg leste at den må av i verkstedhåndboken, om det går uten og ta av fangeren så er jo det mye enklere :) (om man får inn lykta igjenn med balast og tender under da...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, usikker.. Bygger det mye på høyden på lykta det der da?

Det er forsåvidt ikke høyden på lykta som gjør det trangt, det er at den må vris litt inni der, og da er det hjørnene som krangler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før man setter sammen igjenn er det viktig og pusse linsene for fingeravtrykk (det glemte jeg ser jeg...)

 

Så skal reflektoren settes inn i lykta igjenn.

Skyv reflektoren inn i sporet sitt på justeringsmotoren og inn i de to klipsene i oppkant.

 

Så steker man lyktene på 50 grader i ovnen igjenn (artig og gjøre noe nyttig på kjøkkenet ;))

Og presser glassene pent på igjenn og låser de med klipsene.

 

Før jeg satte på glassene mine så vannslipte jeg de da de var skikkelig herjet med steinsprut...

Dette var lett nå som jeg hadde glassene av lykta og kunne ta de i kjøkkenvasken :D

 

Som dere ser på siste bilde så går ikke lokket bak på lykta helt innpå. Dette skal jeg gjøre noe med senere, men akkurat nå nyter jeg bare mine Bi-xenon lys :D

ferdig-lykt-front.jpg

ferdig-lykt-bak-uten-deksel.jpg

ferdig-lykt-med-deksel-på.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer det noen bilder av lyktene på bilen så fort jeg får rotet meg ut og vasket bilen og tatt noen bilder :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.