#1 Skrevet Februar 9, 2010 Hei Har nå handlet det jeg trenger for å montere tåkelys på min Passat 2002 3BG. Er usikker på hvordan jeg skal koble dette, så håper å få veiledning og hjelp. Bilde 2.jpg viser bryteren sett bakfra Bilde 3.jpg viser del en av ledninger med rele. Ledning 1 er lilla av farge med RØD hurtiklemme. Ledning 2 er hvit av farge med hvit hurtigklemme. Ledning 3 er lilla med 2 gule striper og en stift på enden som kan passe pluggen som skal bakpå bryteren. Bilde 4.jpg viser del av ledningsnett som går til lyktene. Ledning 4 er lilla med 2 gule striper og en stift på enden som kan passe i plugg inn til rele merket "30" Ledning 5 er brun med 2 lilla striper og en kabelsko på enden som typisk skal til gods. Noen som vet noe om hvordan dette skal kobles? Min teori etter å ha sett litt på dette er som følger: Ledning 1 hurtigklemmes på en 12V+ ledning i bilen. Forslag? Ledning 2 hurtigklemmes på en jordet ledning i bilen. Forslag? Ledning 3 kobles til bakpå bryteren. Hvilken pinne? Ledning 4 kobles til rele, og pinne merket "30" Ledning 5 festes til gods. Blir gjerne glad på innspill på dette, og kult om noen kan hjelpe meg med tegning på dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 8, 2010 bump 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 8, 2010 jeg lurer også på dette, da jeg snart skal igang med samme jobben.. hvor fikk du tak i ledningene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 8, 2010 Ledninger og rele er handlet av FK Autoparts: http://www.fk-autoparts.no/ -som forøvrig gir rabatt til medlemmer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 8, 2010 Hei Har nå handlet det jeg trenger for å montere tåkelys på min Passat 2002 3BG. Er usikker på hvordan jeg skal koble dette, så håper å få veiledning og hjelp. Bilde 2.jpg viser bryteren sett bakfra Bilde 3.jpg viser del en av ledninger med rele. Ledning 1 er lilla av farge med RØD hurtiklemme. Ledning 2 er hvit av farge med hvit hurtigklemme. Ledning 3 er lilla med 2 gule striper og en stift på enden som kan passe pluggen som skal bakpå bryteren. Bilde 4.jpg viser del av ledningsnett som går til lyktene. Ledning 4 er lilla med 2 gule striper og en stift på enden som kan passe i plugg inn til rele merket "30" Ledning 5 er brun med 2 lilla striper og en kabelsko på enden som typisk skal til gods. Noen som vet noe om hvordan dette skal kobles? Min teori etter å ha sett litt på dette er som følger: Ledning 1 hurtigklemmes på en 12V+ ledning i bilen. Forslag? Ledning 2 hurtigklemmes på en jordet ledning i bilen. Forslag? Ledning 3 kobles til bakpå bryteren. Hvilken pinne? Ledning 4 kobles til rele, og pinne merket "30" Ledning 5 festes til gods. Blir gjerne glad på innspill på dette, og kult om noen kan hjelpe meg med tegning på dette Jeg kjenner ikke det ledningssettet du har avbildet, men det hadde vært lettere å komme med tips om du forklarte hvilke kontaktpunkter på reléet ledningene 1, 2 og 3 går til. Kan du også sjekke om ledning 4 eller 5 går til pluggene som skal inn på tåkelyktene? Eller om det er forbindelse mellom ledning 4 og 5? Bak på lysbryteren skal du kople deg til det punktet som er merket "NSL". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 8, 2010 Flotters. Takk så langt. Ja, det ordner vi: Ledning 1 går til Relekontakt merket 86 Ledning 2 går til Relekontakt merket 85 Ledning 3 går til Relekontakt merket 87 Det er ikke forbindele mellom ledning 4 og 5. Det er rett og slett + og - som går til pluggene som skal inn i lampene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 8, 2010 Flotters. Takk så langt. Ja, det ordner vi: Ledning 1 går til Relekontakt merket 86 Ledning 2 går til Relekontakt merket 85 Ledning 3 går til Relekontakt merket 87 Det er ikke forbindele mellom ledning 4 og 5. Det er rett og slett + og - som går til pluggene som skal inn i lampene. Er du sikker på ledingene 1-3? Siden 4 og 5 er + og minus til lyktene, så vil jeg festet 5 til jord og 4 til relé-kontatk 30. Men, jeg mente å huske at 85 og 86 er spolen på reléet? Og ville følgelig koplet 85 til NSL bak på lysbryteren og 86 til minus (eller jord om du vil). 87 ville jeg så koplet til + via egen sikring. Når man så trekker ut lysryteren vil man få spenning inn på spolen til reléet og følgelig lys i kurve-/tåkelysene. Kort oppsummert: 85 på reléet til NSL på lysbryteren. 86 til jord 87 til + via egen sikring 30 til tåkelysene Kurve-/tåkelysene vil da fungere når man trekker ut lysbrytern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 8, 2010 Takk Svein Olav... Dette ser ut til å kunne stemme !! Ledning 3 (87) som skal til +, skal den ha spenning selv når tenning er av, eller spiller det kanskje ingen rolle? Nei, det gjør vel ikke det, for man har jo ikke behov for tåkelysene når tenningen er av På ledningene sitter det jo slike hurtigklemmer som klemmes inn på eksisterende ledning (kaller de strømstjeler jeg, men trur ikke det er korrekt navn), er det noe sted som er anbefalt å koble disse til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 1, 2010 Da er jeg ferdig. Gjorde jobben i garasjen i går kveld. Ble veldig bra!! Alt stemte bortsett fra at man skal koble seg på NL, ikke NSL. NSL er for tåkelyset bak. Legger ved noen bilder av prosessen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 1, 2010 flere bilder... Disse går plastikk-muttrene er ikke veldig bra. Er orginalt og kjøpte de hos VW, men kan med fordel byttes ut med noe annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 1, 2010 (endret) For å oppsumere litt når det gjelder koblinger: Ledning 1 - Kobles til +12V Ledning 2 - Kobles til jord Ledning 3 - Kobles til NL på lysbryter Ledning 4 - Kobles til ledig plugg på rele (er bare et sted som er ledig når man kjøper dette lednings-settet) Ledning 5 - Kobles til jord Legger ved et bilde av ferdig resultat 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 15, 2010 For å oppsumere litt når det gjelder koblinger: Ledning 1 - Kobles til +12V Ledning 2 - Kobles til jord Ledning 3 - Kobles til NL på lysbryter Ledning 4 - Kobles til ledig plugg på rele (er bare et sted som er ledig når man kjøper dette lednings-settet) Ledning 5 - Kobles til jord Legger ved et bilde av ferdig resultat Takk for at du gjorde min jobb med tåkelysa enklere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 15, 2010 Hehe... bare hyggelig. Fint å kunne hjelpe noen for en gangs skyld 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 15, 2010 noen som vet om det blir likedan på Passat 3B? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 25, 2010 Har planer om å gjøre det samme, men det er en ting jeg ikke skjønner å det er hvor skal jeg koble inn tåkelysene hvis det ikke er ferdig trekt kabler til tåkelysene ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 25, 2010 Alt er egentlig beskrevet ovenfor.... Men kjøp ledningsnett, så ser du det fort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...