How to...Automatiske kjørelys på gamle biler

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man kopler automatiske kjørelys på gamle biler ?? Skulle gjerne ha fått gjort dette på min Audi 80 fra 1983 (den på bildet mitt) Mener jeg har hørt en plass at man kan bruke to vanlige ekstralys-rele,men hvordan koples dette ? Sikkert flere her med gamle biler som synes dette er kjekt å ha !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg gjør dette, kjøper jeg et kjørelysrele med sokkel på Meca. Dette kobles inn på ledninger til de respektive lys i nærheten av sikringsboksen eller annet egnet sted.

Dette releet fungerer slik at det sender strøm til ønskede lys dersom lade-/batterispenningen er over et visst nivå (13V?) og det ikke er noen annen krets i bilen som sender strøm til baklysene. Dvs. at dette releet kobler ut når du skrur på lyset på vanlig måte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men.....ingen som har et koplingsskjema ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse releene som starter på 13 volt er ganske dyre om jeg ikke husker feil. 500-700 kr. En annan ting er at disse releene har en tendens til å ryke.

Hvorfor ikke bare koble rett på tenninga via rele?

Du kan sette på en diode på + som du tar fra tenninga. Da vil strømmen kun gå en vei, slik at du ikke sender strøm til tenninga om du setter på lysa. Men det skal ikke skje uansett, med mindre det er noe feil på rele...

Prisen havner på ca 50 kr...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men.....ingen som har et koplingsskjema ??

Har sendt deg en mail med koblingskjema. Jeg vet ikke hvordan jeg legger det ut her.

Jeg hadde en -86 CC en gang og den var forberedt for kjørelys. Bare å sette i et "dobbel" 87 rele oppunder dashbordet sammen med de andre rele. Kjøpte orgnialt på Møller. Det som er speiselt er at det har dobbel utgang som er isolert fra hverandre.

Mvh Hans Olav Strand

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt deg en mail med koblingskjema. Jeg vet ikke hvordan jeg legger det ut her.

Tusen takk ! Jeg legger det ut her hvis det er greit for deg !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.