Ettermontere automatisk avbl. speil Touran

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å ettermontere automatisk avblendbart speil på Touran? Jeg ser at disse kan skaffes billig fra Ebay.de og tenkte å kjøpe dette for å få ambi-light i taket i stedet for å kjøpe W8 interiørlys. Da får jeg jo regn/lys-sensor på kjøpet også siden den står i speilet.

Ligger kablene til speilet i taket eller må det fikses noe ned til sikringsboksen? Eller er det kanskje mulig å gjøre noen triks med det som er der.

Setter pris på innspill rundt dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke HAJ en ide engang?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet iallefall at å få dette på b5 krever kunn tenningsstrøm og jord. Men med regnsensor er det vel litt mer som skal til. Er jo regnsensor istede for intervall på viskerhendelen er det ikke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må du ikke også ha ny frontrute for regnsensor? Mener det er noen biler som krever annen type rute...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merk at tidlige Touran facelift har motslående viskere og dermed regnsensor plassert lengre ned på ruta, som separat enhet. Jeg er usikker på når parallellviskerne kom, og om de kom samtidig på biler med og uten regnsensor. Alle pre-facelift har motslående viskere.

Så hvis sensoren skal henge sammen med speilet så må bilen ha parallellviskere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er parallelle viskere på min i alle fall. Uansett er det ikke så nøye med regnsensor, om det nå er det da, så lenge jeg får strøm til speilet slik at det avblender automatisk og gir ambi lys ned på instrumentene i midten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis der er parallelle viskere, skal der egentlig speil festet på ruten, og regnsensor i dette. Da har man desverre ikke ambilight.

Jeg har disse viskerne, men har som følge av at jeg ikke har regnsensor speil festet i taket. Derfor skal jeg montere regnsensor som på de med mottstående viskere. Vet om folk som har gjort dette, og det fungerer bra. Parallellviskere kom sent 06 på gamle modellen, og fortsatte ihvertfall ut 07 mener jeg, før de gikk tilbake til motstående.

Skal du bare ha speil, er det bare å montere det, og trekke ned 3 kabler til sentralelektronikk. Sondre Hugaas selger de ledningssettene. De settene har også kabler for regnsensoren hvis du ønsker det.

Det med lyssensoren i speilet er jeg usikker om du kan bruke til f.eks. tunnellys. TROR du må ha lyssensoren som er inne i regnsensoren. Skal prøve ut det selv, da jeg har VAGCOM og bryter liggende med stilling for dette.

Med regnsensor får man festeplate fra Kufatec, men de anbefaler selv å bytte ruta. Vanskelig å få festet pent montert, samt at det kan løsne. Lest om en som hadde problemer med det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt speil står i taket da.. Muligens er det beste å legge det på hylla og kjøpe W8 taklysene i stedet da (for de passer om jeg ikke har takluke sant?). Får høre med selgeren av speilene om han har noen erfaringer med montering - hadde jo vært flott med automatisk avblending. Tysken er ikke så stabil bare, og det er ikke Google translate heller..

Det er i alle fall flott å ha litt prosjekter å pusle med. Oppgraderte nettopp spilleren til RCD 510 og det var jo bare verdt hver krone.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt speil står i taket da.. Muligens er det beste å legge det på hylla og kjøpe W8 taklysene i stedet da (for de passer om jeg ikke har takluke sant?). Får høre med selgeren av speilene om han har noen erfaringer med montering - hadde jo vært flott med automatisk avblending. Tysken er ikke så stabil bare, og det er ikke Google translate heller..

Det er i alle fall flott å ha litt prosjekter å pusle med. Oppgraderte nettopp spilleren til RCD 510 og det var jo bare verdt hver krone.

Hvis du har speilet i taket, er det plug and play. Bare å montere det nye, og legge kabel ned langs A-stolpen på førersiden ned til sentralelektronikken. Så bruker du ledningssettet fra Kufatec, Sondre Hugaas skaffer dette for bra pris. Da har du også alt klart hvis du senere vil ha regnsensor. da går du for den som sitter litt nede på vinduet, egentlig beregnet for biler med motstående viskere.

Synes selv den speilen er mye penere enn W8 lampe. En helt annen ting W8 lampe finnes for både med og uten takluke. Får du problemer med speilen, bare send meg en PM, så finner vi ut av det. Har et sånn ledningssett liggende, og mener jeg har skjema på det også.

RCD510 ja. Konge spiller! Den tar vel 6 plater?

Nesten lik som den jeg har liggende klar for montering, RNS510.

Mye moro du kan få til den spilleren. Jeg har liggende bluetooth handsfree, MDI for USB/Ipod og ekstra forsterker til denne. Hadde dette i gamle Touranen, og det funker bare helt konge! Alt det skal også passe din RCD510 mener jeg. Du finner litt om dette i min tråd om gamlebilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finfint Hans! Da skal jeg kaste meg rundt å få tak i delene. Må jo nesten ha det nå som jeg har begynt å fyre meg opp på det. Bra tips å ta regnsensoren senere. Vet ikke helt om jeg trenger det men.

RCD 510 tar 6 plater ja. Jeg vurderte RNS jeg også men jeg er ikke så tilhenger av de navigasjonsløsningene i OEM boksene. Smak og behag. MDI skal jeg få meg i alle fall. Jeg har stående en original ipod dock men RCD 510 kjenner ikke den igjen så jeg får ikke opp noe. MDI er også uforholdsmessig dyr synes jeg. Koster å være kar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ting koster. MDI mener jeg du kan få noe billigere hvis du går for modellen som monteres med kabel i hanskerommet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett den på ebay.de, men ble tvilsom. Det er originalutstyr altså? Det eneste jeg eventuelt hadde hatt behov for er å koble ipoden til og bare la den ligge i hanskerommet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er original VW, bare beregnet for ettermontering. Lager et lite firkantet hull inne i hanskerommet, så kommer kontakten der for Ipod-kabel. Sorte boksen blir skjult inn bak hanskerom.

Samme type elektronikk og alt. Usikker hvor mye billigere det er, men tror det er litt. Tror Sondre Hugaas her kan skaffe begge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå kjøpt regnsensor fra tysk Ebay.Kommer på under tusenlappen, det er halv pris av her i Norge.

Delenummer:1K0 955 559 AH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da billig må jeg si HAJ. Men du har vel ikke betalt moms denne gangen heller kjenner jeg deg rett :P

Når det gjelder spm til trådstarter så skal jeg montere et slikt speil, regnsensor og nye utvednige speil i en kundebil i helgen om tiden strekker til. Bilen er tilfeldigvis en 2008 Touran så om du ikke har bråhast så kan du få noen råd og tips til uken.

Skal også notere ned delenummeret på speilet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt Sondre! Har ingen bråhast og råd og tips til hele operasjonen du skal til med tar jeg (og sikkert mange andre) i mot med stor takk. Bilder hadde jo også vært knall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da billig må jeg si HAJ. Men du har vel ikke betalt moms denne gangen heller kjenner jeg deg rett :P

Når det gjelder spm til trådstarter så skal jeg montere et slikt speil, regnsensor og nye utvednige speil i en kundebil i helgen om tiden strekker til. Bilen er tilfeldigvis en 2008 Touran så om du ikke har bråhast så kan du få noen råd og tips til uken.

Skal også notere ned delenummeret på speilet.

Hehe ja moms vet jeg ikke ennå hvordan det blir med. Men den går nok allikevel under 1000lappen MED moms;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt Sondre! Har ingen bråhast og råd og tips til hele operasjonen du skal til med tar jeg (og sikkert mange andre) i mot med stor takk. Bilder hadde jo også vært knall.

Det gikk skeis dessverre. Regnsensor og ledningsnettet var ikke korrekt. Derfor ble det montering av nye sidespeil og 2 knuste speilglass på kjøpet :P Merkelig at det skal være så vanskelig å få av de speilglassene på Touran :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi.. jeg driver og leter etter regnsensor om dagen og driver og byr på en med delenummer: 1K0 955 559 AH. Det så ut som det var en slags universal sak. Se link. Husket du delenummeret på den du skulle montere i dag Sondre?

HAJ: Var det ikke samme sensor (ref delenummer) du hadde på vei? Håper vi ikke går på en smell begge da.

Edit: Klarte å få tak i sensoren til 32€ inkl frakt, så det var jo godpris. Men jeg hadde misset at han ikke tok PayPal men kun overføring så vi får se hvordan det går til slutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi.. jeg driver og leter etter regnsensor om dagen og driver og byr på en med delenummer: 1K0 955 559 AH. Det så ut som det var en slags universal sak. Se link. Husket du delenummeret på den du skulle montere i dag Sondre?

HAJ: Var det ikke samme sensor (ref delenummer) du hadde på vei? Håper vi ikke går på en smell begge da.

Edit: Klarte å få tak i sensoren til 32€ inkl frakt, så det var jo godpris. Men jeg hadde misset at han ikke tok PayPal men kun overføring så vi får se hvordan det går til slutt.

Det er riktig sensor ja. Skal være nyeste versjon, da endel eldre utgaver visstnok har vært noe ustabile.

De er for regnsensor litt nede på ruta.

Jeg går for den, da jeg ellers må ha nytt speil for vindu, og da får hull i taktrekket.

snakket med Sondre i dag, og han hadde rett og slett ikke fått regnsensoren med, og den bilen han monterer på har speil på vindu, og da er ifølge Sondre pluggen til speilet annerledes.

Hvis du går for den løsningen jeg går for, passer ledningsnettet 100% sikkert.

Sondre har de settene.

Jeg kjøpte også sensoren av en uten Paypal, så det blir jo spennende da.....

Føler det er enklere, tryggere og ikke minst raskere med Paypal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde jo være greit å overføre penger til en tysk konto da, men det finnes jo en del svindel i verden og man er ikke beskyttet som med PayPal. Får vel bare håpe på det beste, ikke mange kronene uansett.

Hadde jo vært veldig morsomt å fått det til dette da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel bare komme med litt info angående slikt speil og Touran 2008 mod. Nå har jeg og kunden drevet oss selv til vanvidd med ettermontering av aut blendbart speil og regnsesnor. Dvs regnsensoren gikk tålelig bra, men å få koblet til speilet er ikke bare bare. Men nå har Inge Tommy på Møller Jessheim endelig (håper jeg) klart å finne frem kontakten som skal inn på baksiden av speilet. Denne kommer naturligvis :P fra en A6 4B. Nå mangler jeg bare koblingsskjema på speilet, så tror jeg vi er der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk dere fiksa detta?

Ønsker regn og lyssensor i min Touran '07 Highline med auto avblendbart speil (sitter i tak).

Hva trenger jeg??

Sigurd :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada :)

Det som er vesentlig å være klar over er at om man har en 2008-modell eller annen der speilet er montert i ruta så passer ikke standard ledningsnett til Touran. Da må man bruke ledningsnettet til Golf V. Har forsøkt å si fra til produsenten (Kufatec), men om de faktisk har klart å fikse det vet jeg rett og slett ikke.

Ser at jeg ikke har liggende noen av disse i nettbutikken. Det må jeg få gjort noe med :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada :)

Det som er vesentlig å være klar over er at om man har en 2008-modell eller annen der speilet er montert i ruta så passer ikke standard ledningsnett til Touran. Da må man bruke ledningsnettet til Golf V. Har forsøkt å si fra til produsenten (Kufatec), men om de faktisk har klart å fikse det vet jeg rett og slett ikke.

Ser at jeg ikke har liggende noen av disse i nettbutikken. Det må jeg få gjort noe med :)

Knall!

Har altså en Touran '07 Highline med auto speil montert i tak. Lysbryter er den gamle typen uten auto. Vindusviskere går samme vei (paralelt).

Kan du hjelpe meg med en "handleliste" og hva som må gjøres for å få til dette? På forhånd takk!:)

Sigurd:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.