Gåen topp pakning bytte pakning eller hele motoren?

Anbefalte innlegg

Det lekker olje fra topp pakningen i min 92 audi 80 quattro motoren er en 2.0e ABK

 

Så nå sitter jeg og funderer på om jeg skal bytte pakningen eller hele motoren...

 

Hva lønner seg økonomisk, og hva andre motorer passer nedi uten masse arbeide med det elektriske?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde bare byttet pakningen.. det er jo det billigste iallefall om du gjør det selv. Motoren du kjøper kan jo toppakingen gå på etter en uke feks..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppakning koster fra $24 på nettet og jeg ville definitivt ha prøvd å bytte den før noe annet. Hvis toppen derimot er skeiv ville jeg ha vurdert å bytte ut hele motoren. En del faktorer som slår inn her da som feks om hvor langt motoren har gått, behandling, servicer osv. Altså om det er verdt å koste det på den, også i forhold til resten av bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil har den gått 240000 km.

Hvordan den har vært behandlet vet jeg ikke da jeg nettopp har kjøpt den...

 

trenger jeg noe mer enn dette for og bytte toppakningen?

-pakningsett for toppdelen av motoren

-bolter til toppen

 

Det lekker ikke javnt rundt toppen, betyr det at toppen er skev eller er det tilfeldig?

 

Den motoren som er i er på 115 hk, har denne bilen vært levert med noen kraftigere motor om man ser bort fra v6?

 

Det hadde jo vært morro med 1,8T men da blir det vel dyrt...

 

edit: etter litt googling så finnes det vist en "2.0 E 16v - 103 kW (140 PS; 138 bhp), 16-valve, in-line four-cylinder" passer denne rett inn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil har den gått 240000 km.

Hvordan den har vært behandlet vet jeg ikke da jeg nettopp har kjøpt den...

 

trenger jeg noe mer enn dette for og bytte toppakningen?

-pakningsett for toppdelen av motoren

-bolter til toppen

 

Jeg ville nok mest sannsynlig ha kostet på meg et reg.reim.bytte (inkl. strammehjul) også hvis jeg først skulle av med toppen, såfremst reg.reimen ikke er byttet i nyere tid (intervallet er i allefall på plass ved 240'000 km).

 

 

Det lekker ikke javnt rundt toppen, betyr det at toppen er skev eller er det tilfeldig?

 

Lekker det mye olje da, eller er det kun "oljesvetting"? Hvor ofte og hvor mye olje må du etterfylle?

 

 

Den motoren som er i er på 115 hk, har denne bilen vært levert med noen kraftigere motor om man ser bort fra v6?

 

Disse bilene ble vel også levert med femsylindret 2.3 (136 hk). Motorfestene er vel annerledes på de fem- og sekssylindrede motorene kontra de firesylindrede om jeg ikke husker mye feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det forsvinner en del olje ja...

Det var bra med olje når jeg kjøpte bilen for et par uker siden og nå var den nede på minimum.

Jeg ser at det lekker en del olje på utsiden av motoren, men den forbrenner også en del olje lukter det som.

Men at den forbrenner olje kan kanskje være på grunn av topp pakningen?

 

Jeg funderte litt på og sette inn en ACE motor, men jeg vet ikke om det er mye rundt motoren som må byttes i såfall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok mest sannsynlig ha kostet på meg et reg.reim.bytte (inkl. strammehjul) også hvis jeg først skulle av med toppen, såfremst reg.reimen ikke er byttet i nyere tid (intervallet er i allefall på plass ved 240'000 km).

 

 

 

 

Lekker det mye olje da, eller er det kun "oljesvetting"? Hvor ofte og hvor mye olje må du etterfylle?

 

 

 

 

Disse bilene ble vel også levert med femsylindret 2.3 (136 hk). Motorfestene er vel annerledes på de fem- og sekssylindrede motorene kontra de firesylindrede om jeg ikke husker mye feil.

 

2,3 10 v på 136 og 2,3 20v på 170 hk

Eller er 20v'n bare på 90?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil holde meg til firrer siden dette ikke skal bli noen racer, bare bruksbilen :)

 

Hva må byttes for og sette inn en ACE motor?

Er det samme sprut og ledningsnett som på ABK?

Jeg går ut i fra at jernen må byttes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du. Det du kan gjøre er jo f.eks å kjøpe et komplett toppakningssett evt. også ventilstyringer slik at du får byttet styringene og tettningene i toppen samtidig. Er kjekt og gjøre etter 240k. Sjekk pris hos REKO i ski. De skal ligge godt under pris hos mekonomen osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det og bytte styringer og tettninger i toppen selv da?

Krever det noe spesialverktøy?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den motoren som er i er på 115 hk, har denne bilen vært levert med noen kraftigere motor om man ser bort fra v6?

 

denne listen så står de fleste motorer som denne bilen ble levert med.

 

2,3 10 v på 136 og 2,3 20v på 170 hk

Eller er 20v'n bare på 90?

 

Som det ser ut fra listen jeg har linket til over her, så ser det ut som om 20V kun ble levert på Audi 90 og Audi Coupe (begge med typ89/B3-karosseri). Men nå skal ikke jeg gå god for at denne listen stemmer 100 %...

 

 

Hva må byttes for og sette inn en ACE motor?

 

Nå er ikke jeg så inne på alle disse motorkodene, men hvilken motor er dette? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ACE er en 2 liter på 140 hk :)

 

den burde jo gli rett inn ?...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ACE er en 2 liter på 140 hk :)

 

den burde jo gli rett inn ?...

 

Ja ok, det stemmer vel at disse bilene ble levert i en "spesial-utgave" med en slik 2.0-liter av noe slag ja :) Så det burde vel passe noenlunde med tanke på motorfester etc vil jeg anta ja. Hvis dette er en motortype denne biltypen ble levert med også, så burde det vel være mulig å få det godkjent også :)

 

Men hva som evnt. passer overens av fester, motorstyring o.l. tør ikke jeg svare på. Det får noen andre ta seg av ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.