#1 Skrevet Februar 10, 2010 (endret) Ja, så var det min tur Starta kjerra opp i morges å kjørte til skola. alt normalt. Så, når jeg skulle heim, så ville ikke DRITEN starte. Ikke tegn til gnist (sjekka det). Så fikk jeg hjelp til å bli dratt i gang, og etter ca 5km med tauing så starta den (Under slepinga var den etter 2-3 ganger, men tente ikke helt. ) Fikk den lyse ideen om å finne en bakke som jeg kunne stoppe den og starte på startern, og hvis den ikke starta så kunne jeg trille, men ikke faen, ingen gnist! Samme regla på nytt med sleping Merka nå etter litt bruk og pådrag etter å endelig fått start, så går det overhode ikke som den skal. Får full boost på samme gammel måte (1,5bar, peak: 1,6bar) , men det drar like dårlig som en 90hk Diesel, ikke tegn til fjusk ved pådrag. Så da sitter jo igjen med 2 spørsmål.. * Hvorfor startet den på trill etter 5KM!!!!!!!!!!!!!? Og ikke etter 20omdreininger? * Når den endelig har startet, hvorfor går den som ei bøtta møkk, selv om det lader utta juling og ingen fjusk.. Det med startproblemet kan være G28 føleren på svinghjulet,,,, men hva har det med at bilen går dårlig? Kan registret være hoppa? ( rart den er fin på tomgang ) Her trengs det expertise! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 10, 2010 Mest sannsynlig feil på hallgiveren din 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 10, 2010 (endret) på kammen. sett en ledning på det mitterste stikket (tror jeg) på kontakten som sitter på kontakten på kam føleren. få en til å dra på starter mens du kakker denne ledningen på innsug/jord fort.. starter den da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 10, 2010 Har ingenting framme på kammen.. Har har et fordelerlokklignende greier bak på toppen, er det der hallgiveren er??? Kan det forklare at den går dårlig også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 10, 2010 Fant dette på forumet: NOTE: If the Hall Effect sensor fails, the engine can not be started, but if the hall sensor fails when the engine is running, the engine will keep running and the ECU will use the reference sensor and engine speed sensor, but the ignition timing will be retarded by 6 degrees [1]. Ligner mistenkelig på mine problemer. At den skrur tenninga 6 grader vil vel gjøre at den går som en sur diesel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 10, 2010 99,9% sikker på hallgiver er def ja. Går i nødmodus uten den så kan nok stemme bra. Les ut feilkoder så dukker nok den opp der;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 10, 2010 Om det er hallgiveren, noe jeg setter en femmer på, så kan du lese dette ut ved hjelp av diagnoseverktøy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 10, 2010 Gidder ikke slæpe bilen til merkeverksted hvis samtlige her stemmer for hallgiveren. Spør igjen, er det hallgiveren som sitter i bakkant av toppen med et stikk med 3kontakter i ? Står på skrå opp mot innsugssiden.. Der troppa "26" er, har jeg "noe" som kan minne om hallgiver Hvis jeg skal få tak i en ny, hva er det som passer overends av hallgivere til denne maskina? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 10, 2010 Er den i bakkant om du har gammel AAN motor ja. Kan bruke hallgiver fra en vær femmer motor om du gidder å flytte over drevet. Vil du ikke det må du bruke en fra AAN 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 11, 2010 Nr. 26 på det bildet du viser er ikke hallgiveren:) Det er bare en blendepropp slik som det er på de nyere AAN med hallgiver bak kamhjulet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 11, 2010 034 905 215b tror jeg er riktig del i etka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 11, 2010 034 905 215b tror jeg er riktig del i etka. Kan se ut til å stemme ja. Er det 5 eller 1 vindu i disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 11, 2010 Det er 1 vindu i aan hallgiver. Bilen startet med det ledningstrikset i dag beskrevet over her, så det er nok hallgiveren.. bilen Går som et lass med ved "dårlig" , så skal få triksa inn en hallgiver i morgen fra ett eller anna vrak rundt om kring. Tusen takk for hjelpa så langt gutter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 12, 2010 Problemet er fortsatt ikke løst. Jeg fatter rett og slett ingenting! Har dobbelsikra jord til motor og ECU, så det kan jeg utelukke. Har bytta til en hallgiver som jeg vet har fungert. Har i dag tatt frem multimeteret: Ledning fra ledningsnett! 1 - -5volt 2 - signal til ecu 3 - + 5v Dette er helt etter boka. Hvis jeg kobler kontakten til hallgiveren, og da kobler meg inn på 1 og 2 så viser multimeteret 5v og når vinduet i fordeleren passerer synker spenninga, er ikke dette rett.. ( dysene åpner ikke, DVS vi kan utelukke feil på register evt. feiljustert hallgiver ) Men når jeg bruke det ledningstrikset beskrevet over her, så jorder jo jeg ledning 2 greit? , er da problemet at det ikke blir helt jord når vinduet i hallgiveren passerer "sensoren" ? Selv og mitt analoge multimeter viser tegn når jeg cranker på at 5v spenninga forsvinner når vinduet passerer.. Noen som ser problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 13, 2010 Jeg bruker bare en diode lampe på signal ledningen . den skal slokne når den paserer åpningen .. Kan vel muligens vare kilen på veiva som er knekt da .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 13, 2010 Jeg bruker bare en diode lampe på signal ledningen . den skal slokne når den paserer åpningen .. Kan vel muligens vare kilen på veiva som er knekt da .. Hvorfor starter bilen når jeg starter den som bedrevet over her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 13, 2010 visst kilen er knekt så kommer signalet til feil tid når du kinner med starteren men vil kunne få start når man feks sleper den .. og du vill kunne få start når du bruker den lure metoden med litt flaks .. men siden du har fordeler så kunne du vel like gjerne ha pårøvd å flytte på den mens du kinner .. starter den da så er nok registeret ditt på bærtur .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 13, 2010 visst kilen er knekt så kommer signalet til feil tid når du kinner med starteren men vil kunne få start når man feks sleper den .. og du vill kunne få start når du bruker den lure metoden med litt flaks .. men siden du har fordeler så kunne du vel like gjerne ha pårøvd å flytte på den mens du kinner .. starter den da så er nok registeret ditt på bærtur .. Hat målt dyse nr 1. når jeg filer på startern... Den åpner ikke, og det skal den jo gjøre uansett hvordan registret er? Hvis jeg "lurestarter" den med den ledninga, så åpner dysa.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 13, 2010 den får vel ikje signal før hjernen får signal om att registeret stemmer .. stemmer ikje registeret så bruker den ikje starte .. tippa den starter visst du flytter på fordeleren .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 13, 2010 den får vel ikje signal før hjernen får signal om att registeret stemmer .. stemmer ikje registeret så bruker den ikje starte .. tippa den starter visst du flytter på fordeleren .. Hmm,, mulig du er inne på noe.. Skal ta en diagnose i morgen, så får se hva utfallet blir da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 14, 2010 Har fått bilen til å gå, fordeleren sto ca 10grader feil... Hallgiveren var nok gåen, så nå bruker jeg hallgiver fra GTE motoren, selve hallgiver sensoren var bolt on i AAN fordeleren. Så der sparte jeg noen tusen. Nå er problemet at jeg får turbotrykk så jævlig seint.. Motoren er totalt dau før 3500rpm. Spørsmålet er da: MÅ fordeleren til hallgiveren stå NØYAKTIG i rett posisjon, eller holder det at bilen starter? Stiller ECU tenninga etter signal fra hallgiver? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 15, 2010 visst kilen er knekt så kommer signalet til feil tid når du kinner med starteren men vil kunne få start når man feks sleper den .. og du vill kunne få start når du bruker den lure metoden med litt flaks .. men siden du har fordeler så kunne du vel like gjerne ha pårøvd å flytte på den mens du kinner .. starter den da så er nok registeret ditt på bærtur .. DU hadde rett!!! Registeret hadde hoppa 5 tenner på kamen! Problemet løst, bilen går som ei kule nå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 16, 2010 (endret) Da var hællvette i gang igjen... Hoppa tre tenner i går... Tok affære stilte den tilbake og stramma reima mer enn hva jeg skulle ønske. Motoren ristet mye når den ble startet og kunne høres ut som noe var galt... Nesten som å gå på 4syl. Etterhvert har det blitt bedre, og nå en den nesten 100% bra, i pådrag og alt.. Jeg misstenker at ventiler har vært (og er bøyd), men er nesten blitt fin. Bilen går godt i dag,, men etter start i går var det mulig bare 200 ponnier som var tilstede.. Det har ikke vært ulyder fra motoren.. Hva som gjør at reima hopper aner jeg ikke Skal ta komptest på fredag da det er 1. mulighet, skal også bytte register før jeg tør varve noe mer nå.. Viser komptesten at noe er bøyd så må det også fikses. Går ei dyr tid i møte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 19, 2010 Da har jeg fått tatt en test. Kompen ser fin ut, legger ved et bilde. Øverste lista er kald motor 10grader, nederste er varm ca 85grader. Talla er i BAR. Har funne feilen også,, det var sporkila som er revet av!!! Så her er det bare å finne et nytt hjul! Så da vet dere det Flaks denne gangen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 19, 2010 kilen oppe eller nede? uansett bare å kjøpe det nytt. øvre koster rundt 800 og nedre 400.- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...